Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Liikunta

Liikunta tarkoittaa kaikkea pepputreenin ja rivakan haravoinnin väliltä. Parasta olisi, jos elämässäsi olisi molempia, venyttelyä ja juoksulenkkiä unohtamatta!

Liikunta edistää terveyttä ja hyvinvointia. Virallisen määritelmän mukaan liikunta on on paitsi urheilua, myös arkiliikuntaa. Liikunta ei sisällä huippu-urheilua.

Liikunta on sellaista fyysistä aktiivisuutta, joka edistää tai parantaa tai ylläpitää terveyttä.

Urheilu on yksinkertaisimmillaan sitä, että lähdetään omalta kotiovelta juoksulenkille tai rivakalle kävelylenkille.

Lihaskuntoliikkeitä voi tehdä kotipihassa tai pururadan kuntopuistossa. Jos saat arkeesi mukaan tavallista arkiliikuntaa, pysyt todennäköisemmin vetreämpänä kuin ystäväsi, jonka ainut liikunta tai urheilu on silloin tällöin tehty treeni kuntosalilla.

Kuntosali on muutoin mainio paikka kaikenikäisille liikkujille. 30 ikävuoden jälkeen lihakset alkavat pienentyä monta prosenttia vuodessa, ja jos ne eivät saa säännöllistä harjoittelua, monet tuki- ja liikuntaelimistön vaivat odottavat.

Kuntosalille pitäisi suunnata useamman kerran viikossa, ja rasittaa tasaisesti koko kroppaa, jotta pysyt siinä kunnossa, kun olet nyt. Jos haluat kasvattaa lihaksia, ohjelmassa pitää olla raskasta punttiharjoittelua. Sitä ei saa aikan parin kiloon käsipainoja heiluttelemalla.

Joitakuita ihmisiä pelottaa, tuleeko heistä kuntosalilla helposti ”kaappeja”. Pelko on kuitenkin aivan turha. Lihasten kasvattamine massiiviseen kokon vaatii huomattavasti vaivannäköä.

Säännöllinen venyttely on oivallista kehonhuoltoa. Venyttely vetristää lihaksia ja parantaa liikeratoja. Venyttely auttaa myös lihasten kasvattamisessa: Venytelty ja hyvin voiva lihas on otollisempi kohde lihaskuntoharjoittelulle. Kuntosali on siis myös venyttelysali!

Auttaako liikunta laihdutukseen? Laihdutus onnistuu tietysti parhaiten, kun ruokavalio on kunnossa, mutta liikunta ja urheilu tukevat tavoitetta. Parhaiten laihdutus ja rasvanpoltto onnistuu matalasykkeisen, pitkäkestoisen harjoittelun avulla tai HIIT-treenaamisen avulla. HIIT tarkoittaa korkean intensiteetin intrevallitreeniä, jossa vuoroittelevat matalamman ja korkeamman sykealueen osiot.

Usein etenkin naiset pohtivat, että he haluaisivat polttaa rasvaa vain tietyltä alueelta. Valitettavasti rasvanpoltto ei onnistu yksinomaan esimerkiksi vatsan alueelta, vaan kun rasvanpoltto käynnistyy, sitä poistuu yhtä lailla kaikkialta. Tehokas pepputreeni ja vyötäröjumppa kuntosalilla voi kylläkin luoda fiiliksen siitä, että rasvaa olisi palanut nimenomaan vyötäröltä. 1990-luvulla järjestettiin erikseen jumppia, joiden tavoitteena oli nimenmukaisesti ”rasvanpoltto”.

Jos liikunta kiinnostaa, mutta olet aiemmin liikkunut kovin vähän, voit ottaa asian puheeksi työterveyslääkärin tai terveyskeskuslääkärin kanssa, ennen kuin lähdet liikkumaan.

Vuosikymmenten liikkumattomuuden jälkeen ihan tavallinen kuntosali voi vaikuttaa pelottavalta paikalta, eikä sinusta hetkessä tule fitnessmalli, vaikka miten pumppaisit rautaa ja osallistuisit jumppatunneille. Myös venyttely pitää aloittaa taitavassa ohjauksessa, mikäli et ole vuosiin venytellyt.

Samalla kannattaa katsoa kuntoon ruokavalio.

Jos et muuta ehdi tehdä, koeta edes kävellä tai pyöräillä osa työmatkastasi.

Pysy mukana!
Tilaa uutiskirjeemme tästä