Voi hyvin

Liikettä niveliin

Liikettä niveliin
Nivelrikko uhkaa, jos painoa kertyy eikä liikunta maistu. Kulumia on jo kolmikymppisillä. Miten niveliä voi hoitaa?
Julkaistu: 28.6.2017
Polven ja lonkan nivelrikko on diagnosoitu 400 000 suomalaisella, ja jonkinasteista nivelrikkoa esiintyy jopa miljoonalla.
– Kaikki alkaa niveliä peittävän ja suojaavan ruston vaurioitumisesta. Nivel­rikko aiheuttaa niveleen tulehduksen, kertoo fysiatrian erikois­lääkäri, dosentti Timo Pohjolainen Helsinki Hospitalista.
Rustovaurio ei satu, mutta muutokset nivelissä aiheuttavat kipua. 250 000 suomalaisella tauti haittaa arkea selvästi. Vaivaa voi olla kaikissa nivelissä, mutta yleisintä se on polvissa, lonkissa, sorminivelissä ja alaselässä.
Kulumia on nuorillakin. Nivelrikko tulee käytännössä kaikille, jotka elävät vanhaksi.
– Alle 40-vuotiailla ei ole nivelrikkoa juuri ollenkaan, mutta 75-vuotiaista sitä on 20–40 prosentilla, Pohjolainen kertoo.
3 x liikettä niveliin
Tee liikkeitä aluksi varovasti ja vain viisi minuuttia kerrallaan.
Tuulimylly
Seiso haara-­asennossa. Vedä käsivarret koukkuun. Nosta kyynärpäät hartia­tasolle. Pyöritä käsiä olkapäistä. Käännä päätä vasemmalle ja ­oikealle. Vaihda suuntaa. Toista 10 kertaa molempiin suuntiin. Liike vetreyttää niskaa, hartioita ja olkapäitä.
Hula hula
Seiso haara-­asennossa jalkapohjat maassa. Laita kädet lantiolle. Pyöritä lantiota mahdollisimman syvälle joustaen polvista. Vaihda suuntaa alhaalla ja pyöritä lantiota hitaasti ylös. Liike lähtee lantiosta ja selkä ­pysyy suorana. Toista 10 kertaa. Harjoitus jumppaa lantiota ja polvia.
Puolipunnerrus
Makaa ­vatsallasi. ­­Pidä alavartalo ­alustassa. Nosta ­ylävartalo suorille ­käsille. ­Roikota päätä rentona ­alaspäin. Pysy asennossa 10 sekuntia. Laske ­ylävartalo alas. Toista 10–15 kertaa. Liike tekee ­hyvää lantiolle, selälle, rintarangalle ja niskalle.
Ohjeet antoi urheiluhieroja Harri Karppinen Kuntoutus-Karppinen-yrityksestä.
Koko juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 4/2017
Kommentoi »