Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Jooga

Jooga on hyväksi keholle ja sielulle ja onnistuu myös kotioloissa. Katso ohjeet ja neuvot.

Jooga tarkoittaa ymmärrystä yhteydestä kaikkien maailmankaikkeudessa elävien ja olevien kesken. Pelkistetyimmillään jooga yhdistää meditaation ja liikunnan. Joogan avulla voi vähentää stressiä ja ahdistusta, mikä edistää mielenterveyttä ja tuottaa mielihyvää.

Jooga on pyrkinyt jo 5000 vuoden ajan kasvattamaan sen harjoittajan voimaa ja kestävyyttä kaikilla tasoilla.

Länsimaissa jooga-termillä ymmärretään yleisesti erilaisten asentojen eli asanojen harjoittamista. Jooga on itse asiassa oma tieteenlajinsa, josta asanat ovat vain pieni osa. Asanat ovat kuitenkin usein helppo tapa aloittaa jooga, sillä liikkuminen on kaikille tuttua. Keskittymis- ja meditaatioharjoitukset voivat tuntua hieman haastavilta heille, jotka eivät ennen ole niitä harrastaneet.

Meditaatio tasapainottaa niin fyysisellä, psyykkisellä kuin henkiselläkin tasolla.

Monet jooga-asennot ovat luustoa kuormittavia, joten jooga paitsi parantaa notkeutta ja tasapainoa, vahvistaa myös lihaksia ja luita. Joogassa kuluu yllättävän paljon energiaa. Aloittelijat kuluttavat joogatessaan energiaa yhtä paljon kuin kävellessään, mutta edistymisen myötä joogaharjoitukset käyvät yhä rasittavammiksi.

Joogaamalla saavutetaan se, mitä monet liikunnalta odottavat: verenpaine laskee, sydämen syke hidastuu ja kolesteroliarvot paranevat. Joogalla voi olla positiivisia vaikutuksia myös seksuaalisuuteen.

Tunnettu joogaliike on aurinkotervehdys. Joogan aurinkotervehdyssarja lämmittää, venyttää ja vahvistaa kehoa. Se sopii tehtäväksi vaikka nopeaksi aamuvenyttelyksi.

Joogaan liittyviä, muunlaisia fyysisiä harjoituksia ovat muun muassa mantrat ja hengitysharjoitukset eli pranayama. Hengitys ylipäätään on joogassa erittäin tärkeä asia. Hengitys voidaan jakaa kolmeen osaan: vatsan alue tai palleahengitys, interkostaalinen tai puolivälihengitys ja klavikulaarinen eli ylähengitys.

Joogalajeja ja -suuntauksia on useita, kuten hatha jooga, yin jooga, astangajooga ja bikram jooga. Aloittelijan kannattaa valita joogalaji, joka mahdollisimman hyvin vastaa omia liikuntatottumuksia, koska aloittaminen omalta mukavuusalueelta on aina helpompaa. Kun kokemusta karttuu, voi lähteä kokeilemaan rohkeasti, mitä mukavuusalueen ulkopuolelta löytyy. Oman lajinsa löytää vain kokeilemalla. On huomioitava, että on huono merkki, jos jossakin asennossa tulee ­toistuvasti ­kipua. Se kannattaa ottaa aina vakavasti ja kokeilla joko jotain muuta joogan lajia tai pyytää opettajalta korvaavia liikkeitä.

Kaikki joogalajit eivät sovi kaikille, mutta jokaiselle sopii luultavasti jokin niistä.

Harjoittelun voit aloittaa vaikka kotona - tarvitset vain rauhallisen tilan ja joogamaton.

Pysy mukana!
Tilaa uutiskirjeemme tästä