Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Voi Hyvin

Tunnejooga: Lisää iloa!

Tunnejooga: Lisää iloa!

Kylli Kukkin tunnejooga purkaa tunteita ja lisää hyvää oloa. Anna hengityksen virrata ja ilon kuplia!
Teksti Kylli Kukk
Kuvat Satu Nyström

Kokeile kehoa avaavia ja lempeästi vetreyttäviä joogaliikkeitä, jotka karkottavat nuutuneen olon ja tuovat hymyn huulillesi. Anna hengityksen virrata ja ilon kuplia!

1. Rintakehän avaus

Istu lattialla jalkapohjat yhdessä. Vie kädet taakse sisäänhengityksellä. Paina kädet lattiaan niin, että sormet osoittavat taaksepäin. Nojaa käsiin, taivuta rinta rottingille, anna selän kaareutua ja vedä lapoja kevyesti yhteen.

Sano mielessäsi itsellesi ja elämällesi ”kyllä, kyllä, kyllä”. Tunne miten sydämesi ja mielesi avautuvat vastaanottamaan iloa, vapautta, rakkautta, runsautta ja rohkeutta elää omannäköistä elämää.

Pyöristä selkä ja halaa jalkoja uloshengityksellä.

Salli niskan ja kasvojen rentoutua. Toista mielessäsi mantraa ”kiitos, kiitos, kiitos”. Tee liike 10 kertaa.

Vaikutus: Liike notkistaa selkää, olkapäitä ja lonkkia. Pumppaava rytmi hieroo sisäelimiä ja tehostaa verenkiertoa ja imunestekiertoa. Rauhalliset hengitykset, toistot ja mantrat edistävät mielen rauhoittumista ja valoisaa mielialaa.

Puhu itsellesi sallivasti, kannustaen ja rakkaudella. Ehkä sanat tuntuvat aluksi vaikeilta? Älä luovuta. Kun harjoittelet, se tulee pian luonnostaan.

2. Taivaspyöräily

Mene selinmakuulle. Laita iso tyyny pepun alle ja nosta jalat kohti taivasta. Ala polkea. Leikittele eri energioilla: polje välillä hitaasti ja huolellisesti, välillä taas villisti ja vauhdikkaasti. Saat liikkeeseen lisää tehoa, kun teet jaloilla isoja harppauksia.

Pidä päivänpaiste silmissäsi, hellä hymy huulillasi ja rakkauden lämpö rinnuksissasi, kun poljet kepeästi ja rohkeasti kohti uusia seikkailuja. Jatka harjoitusta niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

Vaikutus: Liike tekee hyvää lonkille, polville ja nilkoille. Vatsalihakset vahvistuvat ja suolisto saa hierontaa. Jalkojen nostaminen edistää laskimopaluuta eli laskimoista sydämeen palaavaa verimäärää. Leikittely eri rytmeillä piristää.

3. Vahvat kyljet

Makaa oikealla kyljelläsi. Laita tyyny pään alle. Ojenna kädet suoriksi eteen kämmenet yhdessä ja vedä vatsa kevyesti sisään. Nosta jalat ja pää uljaasti ilmaan uloshengityksellä.

Laske jalat ja pää sisäänhengityksellä ja vedä vasen polvi koukkuun vartalon eteen. Anna vasemman nilkan levätä oikealla polvella ja pyöräytä vasen käsi alakautta taakse.

Kierrä sydän ja kasvot kohti taivasta ja anna kauniin hymyn levitä kasvoillesi. Pyöräytä vasen käsi uloshengityksellä pään yli alkuasentoon vartalon eteen, nosta jalat ja pää ilmaan.

Anna ilon tuulten pyyhkiä pois huolen ja hädän pilvet mielestäsi ja kehostasi.

Tunne, että olet terve ja onnellinen ja elät rakkaudessa ja runsaudessa. Tätä harmonista energiaa säteilet myös ympärillesi.

Tee 10 rauhallista toistoa hengityksen tahdissa. Jää viimeisellä kerralla nauttimaan vasemman puolen venytyksestä hieman pidemmäksi aikaa. Käänny sitten vasemmalle kyljelle ja toista 10 kertaa.

Vaikutus: Notkistaa selkää ja olkaniveliä. Edistää niskahartiaseudun verenkiertoa ja parantaa ryhtiä. Vahvistaa kaulan lihaksia, kylkiä ja jalkojen lähentäjiä ja loitontajia.

Kylli Kukk on joogaopettaja ja yrittäjä. Hän pyörittää joogakoulu Shantia Helsingissä. Kyllin Voi Hyvin -lehdelle suunnittelema tunnejooga purkaa tunteita ja lisää hyvää oloa.

Julkaistu: 2.10.2018