Voi hyvin

Tunnejooga: Puhku energiaa!


Keho on kuin vene, joka kuljettaa sielua elämän valtamerellä. Opettele käyttämään vastatuulta vauhdin lisäämiseen.
Teksti Kylli Kukk
Kuvat Satu Nyström

1. Riehakkaasti eroon energiasyöpöstä

Asetu kuvan 1. osoittamaan asentoon. Etummaisen eli vasemman jalan polvi on hieman koukussa. Taaempi oikea jalka pysyy suorana ja jalkaterä hieman menosuuntaan kääntyneenä. Kurota uumaa, kylkiä, kainaloita ja käsiä kohti taivasta. Sopivalla uloshengityksellä potkaise oikea jalka rennosti eteenpäin kuten isossa kuvassa. Tuo samalla kädet vauhdikkaasti ja rivakasti alas. Harota sormetkin. Palaa sisäänhengityksellä alkuasentoon. Potkaise uloshengityksellä taas energisesti uudestaan.

Potki pois vanhat uskomukset ja asenteet, jotka rajoittavat ja lamaannuttavat. Liiku riehakkaasti, kunnes tunkkaiset energiat ovat menettäneet otteensa sinusta. Potkaise reippaasti toisellakin jalalla.

Toista lopuksi seuraavaa voimalausetta muutaman kerran, joko ääneen tai hiljaa sydämessäsi: ”Olen kahleeton. Olen vapaa. Annan itselleni luvan kukoistaa, tanssia, laulaa, ylistää ja rakastaa.”

Vaikutus: Nostaa sykettä, antaa energiaa ja virkistää.

Kuva 1.

2 Energisoivasti pumpaten

Asetu kuvan kaksi osoittamaan alkuasentoon. Punnerra taakse käsien varaan ja tuo polvet rennosti koukkuun vatsalle. Sormet osoittavat samaan suuntaan kuin kasvot. Hengitä iloa ja energiaa sisään.

Uloshengityksellä liu’uta vasen jalka lattiaa pitkin suoraksi. Jätä oikea polvi koukkuun sivulle ja taivu eteenpäin suoran jalan suuntaan. Sopivalla sisäänhengityksellä punnerra taas ketterästi taakse, ja uloshengityksellä taivu eteenpäin jalat nyt toisinpäin. Oikea jalka suorana, vasen polvi koukussa sivulle. Toista liikeparia kymmenen kertaa. Viimeisellä kerralla voit jäädä sekä punnerrukseen että eteentaivutukseen pidemmäksikin aikaa.

Vaikutus: Notkistaa ja vahvistaa olkapäitä ja käsiä. Avaa rintakehää ja tehostaa verenkiertoa. Venyttää selkää, lonkkia ja takareisiä. Liike energisoi ja kehittää ketteryyttä.

Kuva 2.
Kuva 3.

3. Ylistys taivaalle ja kumarrus maalle

Asetu mukavaan konttausasentoon. Ojenna oikea jalka taakse sisäänhengityksellä. Käännä koko jalkapohja maahan ja nosta oikea käsi uljaasti tervehtimään taivasta. Vapaudu kahleista, jotka ovat sitoneet siipesi ja tehneet sinusta ehkä ilottoman.

Palauta jalka takaisin konttausasentoon uloshengityksellä ja anna oikean käden sukeltaa vasemman käden ali. Laske oikea ohimo lattiaan, päästä myös vasen hartia ja käsi rennoksi. Tehostat oikean käden ja hartian venytystä, kun vedät oikean käden sormet nyrkkiin ja nostat nyrkkiä hieman irti lattiasta.

Nauti kahleettomuudesta venytyksen aikana. Toista liike 5–10 kertaa. Viimeisellä kerralla jää molempiin asentoihin hieman pidemmäksi aikaa nautiskelemaan, hymyilemään ja hykertelemään. Vaihda sitten puolta.

Vaikutus: Ihana liikkuvuus- ja ryhtiharjoitus rintarangalle. Venyttää rintalihaksia ja hartioita. Dynaaminen liike parantaa niska-hartiaseudun verenkiertoa. Harjoitus kehittää tasapainoaistia ja vahvistaa korsettia.

Kuva 4.
Kuva 5.
Julkaistu: 19.12.2018