Voi hyvin

Tunnejooga: Karkota pelot



Tunnejooga: Karkota pelot

Kylli Kukkin tunnejooga purkaa tunteita ja lisää hyvää oloa. Hankkiudu eroon äkäisistä energioista!
Teksti Kylli Kukk
Kuvat Satu Nyström

Epävarmuus vie elämästä iloa ja luottamusta. Silloin ei uskalla elää, rakastaa tai toteuttaa itseään täydesti. Keskivartaloa lujittava jooga vahvistaa myös mieltä. Löydä villit voimasi!

Irtaudu tukkoisista, äkäisistä ja sapettavista energioista.

1. Rohkeuden keinu

Istu lattialla polvet koukussa. Ota käsillä kiinni polvista. Voit pitää jalkaterät maassa (helpompi versio) tai voit nostaa ne hieman irti alustasta.

Hengitä sisään ja ryhdy jo etukäteen iloitsemaan leikkisästä keinutuksesta. Sopivalla uloshengityksellä pyöristä selkäsi ja keikauta itsesi rohkeasti taaksepäin.

Palaa istumaan sisäänhengityksellä.

Keinu pois pelot ja epävarmuudet. Heitä hyvästit väsymykselle ja tukkoisuudelle. Irrottaudu kaikesta, mikä estää sinua olemasta vapaa ja huoleton juuri nyt. Tunnista rohkeus ja villeys, jotka olet saanut synnyinlahjaksesi. Jatka niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

Vaikutus: Reippaat rullaukset hierovat selkärankaa ja energisoivat munuaisia. Ne myös vilkastuttavat verenkiertoa ja imunestekiertoa etenkin niska-hartiaseudulla.

2. Murheiden rutistus

Käy selinmakuulle polvet koukussa. Vie kädet pään yli. Nosta sisäänhengityksellä kantapäät, peppu ja selkä irti lattiasta. Nauti kehosi jäntevyydestä. Jos pohkeet kramppaavat, pidä jalkapohjat maassa. Venytä kädet pitkälle pään yli ja anna sormien venyä haralleen.

Rullaa selkä ja peppu alas sopivalla uloshengityksellä. Avaa jalat haaraan. Pidä nilkat koukussa. Nosta samalla ylävartalo irti matosta ja kurkota päätä ja käsiä jalkojenvälistä eteenpäin. Salli kaulan, vatsan ja reiden etuosien jännittyä.

Kuvittele samalla, että rutistat pois kaikki myrkylliset tunnetilat: kiukut ja kiivaudet, kaunat ja katkeruudet, sapetukset ja happamuudet, murehtimiset ja märehtimiset. Toista liike 5–10 kertaa.

Vaikutus: Korsetti ja jalat vahvistuvat. Sisäelimet, verisuonet, hermoradat sekä munuaismeridiaanit venyvät ja puristuvat. Aah, mikä hieronta ja tunteiden inventaario!

Kiinalaisen lääketieteen mukaan pelko jää jumiin munuaisiin ja salpaa elinvoimaisuutta. Kun teet liikkeitä, tervehdi samalla munuaisiasi hyväksyväti ja rohkaisevasti

3. Ylväs venytys

Istu lattialla vasen jalka suorana edessä. Koukista oikea polvi niin, että jalkaterä on vasenta sisäreittä vasten. Taivu uloshengityksellä eteenpäin. Nauti alaselän ja oikean pakaran venytyksestä. Lähetä hyväksyvät terveiset oikealle munuaisellesi.

Sopivalla sisäänhengityksellä tuo oikea käsi selän taakse ja nojaa käteen. Nosta lantio ja takapuoli ylös. Venytä vasen käsi pään yli, anna kyljen kaartua.

Näe mielessäsi, miten vasemman kyljen keuhko, mahalaukku, perna ja suolisto vapautuvat pelon aiheuttamasta surusta, murehtimisesta, ylikiltteydestä ja liiallisesta miellyttämisenhalusta. Irtaudu tukkoisista, äkäisistä ja sapettavista energioista. Avaa kaikki solusi, suonesi ja sisuskalusi ja täytä ne rohkeudella ja luottamuksella.

Uloshengityksellä laske lantio jarrutellen alas ja palaa eteentaivutukseen. Toista 5–10 kertaa. Tee sitten toinen puoli.

Vaikutus: Venyttävä liike antaa lujuutta ja lempeyttä sekä ketteryyttä ja kepeyttä keholle ja mielelle.

Kylli Kukk on joogaopettaja ja yrittäjä. Hän pyörittää joogakoulu Shantia Helsingissä. Kyllin Voi Hyvin -lehdelle suunnittelema tunnejooga purkaa tunteita ja lisää hyvää oloa.

Julkaistu: 2.10.2018