Voi hyvin

Pää pilvissä, juuret maassa

Pää pilvissä, juuret maassa
Joogaopettaja Kylli Kukkin tunnejooga-harjoitus. Kokeile!
Julkaistu: 6.6.2019
Ole rohkea ja kasvata vahvat juuret syvälle maahan. Vaikka tulisi millainen taifuuni tahansa, sinä et kaadu.
Kylli Kukk on joogaopettaja ja ­yrittäjä. Hän pyörittää joogakoulu Shantia Helsingissä.
  • Rakasta avoimesti.
  • Puhu rohkeasti omaa totuuttasi.
  • Voit ottaa ­välillä kädetkin mukaan.
  • Heiluta niitä kuin tuulen tuivertamia puunoksia.

Vahvat juuret ja rohkea runko

  • Seiso ylväänä ja ryhdikkäänä molemmilla jaloilla. Kiinnitä lempeä katseesi johonkin edessäsi olevaan pisteeseen. Käännä sitten oikea jalka lonkasta saakka ulospäin ja nosta oikea jalkapohja vasemmalle säärelle. Säilytä upea ryhti ja pidä tukijalka vahvana.
  • Tuo kämmenet yhteen rinnan eteen. Tunne maan ja taivaan hoitava läsnäolo. Hengittele ja lisää roh­keutta ajatuksiisi, tunteisiisi ja kehoosi. Miltä rohkeus tuntuu, miltä se kuulostaa tai näyttää?
  • Toista mielessäsi: Olen rohkea. Kasvan ja vahvistun.
  • Kun juuret ovat syvällä, ei tarvitse pelätä tuulia. Tee harjoitus muutaman kerran, vuorotellen jalkaa vaihdellen.
Vaikutus: Kehittää tasapainoa. Vahvistaa sekä korsetin että jalkojen lihaksia. Parantaa keskittymiskykyä.

Levitä siipesi ja lennä

  • Istu pepullesi ja tasapainoile jalat irti maasta. Ojenna ryhti ja risti sormesi polvitaipeisiin. Hengitä ja katsele rakkaudellisesti jalkojasi. Tunne, miten vartalon etupuolen lihakset aktivoituvat.
  • Sopivalla sisäänhengityksellä päästä kädet irti jaloista ja koukista polvesi oikealle. Vedä vasen kantapää lähelle pakaraa. Avaa rintakehäsi ja levitä rohkeasti siipesi. Tunne, miten selän ja lapojenvälin lihakset vahvistuvat. Kuvittele, että olet kuin tuhkasta nouseva Feeniks.
  • Sopivalla uloshengityksellä vetäydy takaisin alkuasentoon tasapainoilemaan. Sisäänhengityksellä anna polvien koukistua vasemmalle. Vedä oikea kantapää lähelle pakaraa, levitä siipesi ja lennä. Liitelee kummallekin puolelle viisi kertaa. Nauti rohkeudestasi ja vapaudestasi. Uskallat kohdata elämäsi seikkailun halukkaasti.
Vaikutus: Korsetti vahvistuu ja kehonhallinta paranee. Tasapaino ja ketteryys kehittyvät. Pakaroille erinomaista hierontaa.

Tule vahvaksi, pysy pehmeänä

  • Istu oikealle pakaralle ja nojaa oikeaan kyynärvarteen. Ulos-hengityksellä kohota lantio ja oikea reisi irti lattias-ta. Supista lantionpohjaa ja vedä napa rankaan. Kierrä rintakehää lattiaa kohti ja kurota vasen käsi pään yli, kunnes sormenpäät koskettavat maata. Tunne vahvistus kehon oikealla puolella ja venytys vasemmalla puolella.
  • Samalla kun tunnet fyysistä voimaa, aisti myös mentaalisten muskeliesi väkevyys ja varmuus. Rohkeus on magneettista. Se vetää elämääsi suuruutta ja kauneutta.
  • Sisäänhengityksellä laske oikea reisi ja pakara takaisin lattialle. Vasen käsi palautuu vasemmalle kyljelle. Uloshengityksellä suorista vasen jalka ja anna vasemman käden liukua vasenta jalkaa pitkin sääreen tai nilkkaan. Nyt on oikean kyljen ja käden vuoro venyä. Päästä oikea käsi pään yli rentoutumaan ja tunne makoisa venytys oikeassa kyljessä, joka oli äsken jännittynyt ja supussa.
  • Sopivalla sisäänhengityksellä palaudu takaisin nojaamaan oikeaan kyynärvarteen ja koukista vasen jalka oikean kaveriksi. Tee sarjaa viisi kertaa ja jää lopuksi venyttämään kylkiä hieman pidemmäksi aikaa. Tee sama harjoitus toiselle puolelle.
Vaikutus: Vahvistaa ja venyttää sekä ­keskivartalon että käsien ja jalkojen lihaksia. Hyvää hierontaa ­sisäelimille.

Punnerra valoon ja vapauteen

  • Uloshengityksellä vie kädet kauas takapuolesta ja punnerra taakse käsien varaan. Sormet osoittavat samaan suuntaan kuin jalat. Vedä samalla uloshengityksellä ­polvet koukkuun vatsalle.
  • Sisäänhengityksellä ponnista istumaan. Työnnä jalat suoraksi eteen ja vedä nilkat koukkuun. Suorista selkä ja vie kädet pään yli juhlistamaan loistoa ja kukoistustasi. Sopivalla uloshengityksellä punnerra taas ketterästi taakse. Toista liikeparia kymmenen kertaa.
Vaikutus: Kädet vahvistuvat, niska-hartiaseudun lihakset saavat pumppaava liikettä. Ihanaa hierontaa sisäelimille ja pepulle
1 kommentti