Terve.fi

Tämä harrastus voi ehkäistä kroonista kipua

Tämä harrastus voi ehkäistä kroonista kipua
Kroonisen kivun tiedetään aiheuttavan muutoksia ja vammoja aivojen anatomiaan. Tämä harrastus voi Yhdysvaltain terveysjärjestön mukaan ehkäistä tai jopa perua kroonisen kivun aiheuttamia vahinkoja.
Julkaistu: 27.5.2015

Jooga voi olla väline, jolla voidaan ehkäistä tai jopa perua kroonisen kivun aiheuttamia vahinkoja aivoissa, kertoo Yhdysvaltain terveysjärjestö. Kroonisen kivun tiedetään aiheuttavan muutoksia ja vammoja aivojen anatomiaan.

Kiistämättömiä todisteita

Järjestön mukaan monet kroonisesta kivusta kärsivät ovat kärsineet masennuksesta sekä kognitiivisten toimintojen vajauksesta. Koe-eläimillä ja ihmisillä tehdyt tutkimukset osoittavat, että krooninen kipu aiheuttaa muutoksia aivojen harmaan aineen määrään ja valkoisen aineen eheyteen. Mikäli harmaa aine vähenee, saattavat kognitiiviset toiminnot heikentyä. Lisäksi voi seurata muistiperäisiä häiriöitä sekä tunnehäiriöitä.

Joogan ja meditaation kaltaiset tekniikat voivat ehkäistä kroonisen kivun aiheuttamia vahinkoja, kertoo Catherine Bushnell, Yhdysvaltain terveysjärjestön tieteellinen johtaja. Tutkimuksista tulee ilmi, että joogan harrastajilla on enemmän harmaata ainetta monilla aivojen alueilla, kuten sellaisilla, jotka säätelevät kipua.

Rohkaisevia uutisia kivusta kärsiville

Harmaan aineen muutokset aivosaaresssa tai aivokuoren sisäisissä rakenteissa ovat kivunsäätelyn kannalta tärkeimpiä, kertoo terveysjärjestön tutkija. Aivosaaren harmaan aineen määrä vaikuttaa suoraan kivunsietokykyyn, ja määrän kohoaminen voi johtua joogan harrastamisesta.

Tutkija lisää vielä, että aivojen anatomian muutokset voivat edistää mielialahäiriöitä sekä muita kroonisen kivun aiheuttamien sairauksien esiintymistä. Rohkaiseva uutinen kroonisesta kivusta kärsiville on kuitenkin se, että joogan kaltaiset harjoitukset näyttävät suojelevan aivojen harmaata ainetta, mikä ehkäisee kroonisen kivun aiheuttamia vahinkoja.

Lue lisää:

Kommentoi »