Voi hyvin

Tunnejooga: Rauhoitu uneen

1


Tunnejooga: Rauhoitu uneen

Kylli Kukkin tunnejooga lisää hyvää oloa. Nauti rauhaisista venytyksistä ja laskeudu levollisuuteen.
Teksti Kylli Kukk
Kuvat Satu Nyström

Hidasta ajatuksenjuoksua, nauti hengityksestä ja helpoista venytyksistä. Vaihda kova järkeilyn energia pehmeämpään ja rakkaudellisempaan. Kehon ja mielen levollisuus on parasta unilääkettä.

Antaudu ja avaudu rauhalle.

1. Antaudu ja avaudu rauhalle

Voit tehdä venytykset sängyssä tai lattialla. Kasaa pari isoa tyynyä tai taitettu peitto selän tueksi. Asetu risti-istuntaan ja vedä tyynyt kiinni alaselkään. Laita tyynyt myös polvien alle. Käy lepäämään tyynyjen päälle. Avaa rinta kehä ja anna jalkojen kiertyä lonkista saakka rentoina auki. Luovu ponnistelusta ja pohdiskelusta. Salli sydämesi lempeyden säteillä ympärillesi ja sulattaa mielesi hälinä ja kehosi pinkeys. Vietä seuraavat 3–6 minuuttia näin, rauhallista hengitystä seuraten.

Vinkki: ota avuksesi kasa tyynyjä. Niillä saat asennoista lempeämpiä ja rentouttavampia keholle.

Kyljen venytys.

2. Kyljen venytys

Ota 3 tyynyä. Käänny oikealle kyljelle siten, että yksi tyyny on poikittain vyötärön kohdalla. Oikea lonkka ja polvi ovat koukussa. Oikea käsi lepää rentona ja on samaan suuntaan kuin oikea polvi. Ojenna vasen jalka suoraksi takaviistoon. Laita vasemman polven alle tyyny, niin jalka pääsee rentoutumaan hyvin. Vie vasen käsi pään yli rentoutumaan.

Pitkä venytys rauhoittaa mieltä ja tasapainottaa hermostoa.

Tue myös päätä tyynyllä. Harjoittele olemaan hyvä itsellesi. Anna itsellesi siunauksia moitteiden sijaan. Onnellisuus saa alkunsa siitä, että kohtelet itseäsi ymmärryksellä ja rakkaudella. Rentoudu asennossa 3–6 minuuttia. Tee sama venytys myös toiselle puolelle.

Eteentaivutus.

3. Eteentaivutus

Istu mukavassa asennossa ja taita tyyny poikittain polvitaipeiden alle, niin että polvet jäävät hieman koukkuun. Voit halutessasi ottaa vielä toisenkin tyynyn syliin. Anna ylävartalon taipua eteenpäin ja jää rentoutumaan eteentaivutukseen. Tunne, että parhaat asiat ovat lähellä: hengitys sieraimissasi, ilo silmissäsi, rakkaus sydämessäsi ja rauha mielessäsi. Anna syvän rauhan laskeutua yllesi. Viivy asennossa rauhallisesti hengittäen pari minuuttia.

Kuvittele, että elämä on kuin peräkkäisten hetkien helminauha. Elämällä täydesti ja kiitollisesti juuri tämän hetken, teet jokaisesta hetkestä aidon helmen.
Reiden etuosan venytys.

4. Reiden etuosan venytys

Käy uudelleen makoilemaan tyynyille. Mitä jäykempi polvi ja kireämpi etureisi, sitä isompi kasa tyynyjä tarvitaan selkäsi alle. Koukista polvet ja vedä oikea kantapää lähelle oikeaa pakaraa. Hengitä syvään sisään, avaudu taas rauhan maailmaan. Nauti jokaisesta hengenvedosta ja tunne, että kannat sydämessäsi ikiaikaista rauhaa ja kauneutta. Rentoudu asennossa muutama minuutti. Ennen kuin toistat saman venytyksen toiselle puolelle, käväise minuutti edellisen harjoituksen asennossa.

Rentoudu. Tunne, että rauha ja lempeys tulevat kuin haude parantamaan kiireen, kovuuden ja stressin aiheuttamat kolhut.

Kylli Kukk on joogaopettaja ja yrittäjä. Hän pyörittää joogakoulu Shantia Helsingissä. Kyllin Voi Hyvin -lehdelle suunnittelema tunnejooga purkaa tunteita ja lisää hyvää oloa.

Julkaistu: 3.10.2018