Kärsitkö ikävistä hiertymistä? Näin ennaltaehkäiset vaivan ja ylläpidät liikunnan iloa

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Linola
Kärsitkö ikävistä hiertymistä? Näin ennaltaehkäiset vaivan ja ylläpidät liikunnan iloa
Hiertymät ovat usein kipeitä ja tukahduttavat helposti innon kuntoilla. Vaiva on tuttu etenkin pitkiä matkoja juokseville ja pyöräileville. Ikävät hiertymät on kuitenkin mahdollista ennaltaehkäistä.

Hiertymien syynä on usein ihoalueiden hankautuminen toisiaan vastaan, jota runsas hikoilu voi pahentaa. Hiertymiä esiintyy useimmiten pitkiä matkoja juoksevilla ja pyöräilevillä sekä niillä, jotka harjoittelevat erityisen intensiivisesti. Toisaalta myös ylipaino voi altistaa hankaukselle.

Syy voi olla myös vääränlaisissa urheiluvaatteissa. Vääränkokoiset ja -malliset paidat ja housut lisäävät hankaamisen ja hautumien riskiä. Materiaalillakin on väliä, sillä hiki ei saisi jäädä pitkäksi aikaa iholle.

Vuodesta 2007 maantie- ja maastopyöräilyä harrastanut Päivikin on huomannut hyvien treenivaatteiden tärkeyden. Lähes päivittäisen työmatkapyöräilyn lisäksi hän tekee viikossa useita 2−4 tunnin lenkkejä.

− Maastossa ei onneksi istuta satulassa koko ajan, mutta maantiellä ajo on staattisempaa. Satulassa ei juuri ole pehmusteita, joten hyvillä pyöräilyhousuilla ja erilaisilla rasvoilla voi vähentää tärinästä ja pyörän liikkeistä johtuvaa kitkaa. Tämä on hyvä muistaa, sillä etenkin aloittelijoilla ja toisaalta pitkillä matkoilla voi tulla ongelmia.

Vaikka pyöräilyyn tarkoitetut säämiskähousut olisivat kuinka laadukkaat, saattaa tarvetta rasvalle olla silti ainakin satunnaisesti. Esimerkiksi karvojen ajelun jälkeen iho saattaa olla tavallista herkempi ja kaivata lisäsuojaa, jottei satula ärsytä aluetta entisestään.

Juoksijankin iho joutuu koville

Pyöräily ei ole ainoa laji, jossa altistuu hiertymille. Monet juoksijatkin kärsivät hankautuneesta ja tulehtuneesta ihosta. Usein hiertymiä esiintyy erityisesti reisien sisäpinnoilla, intiimialueella, kainaloissa ja jaloissa. Tuskalliset hiertymät tekevät kuntoilun lähes mahdottomaksi niin kauan kunnes tulehdus on helpottanut.

− Harrastin aikoinaan triathlonia ja siinä juostiin usein ilman sukkia. Itse käytin tuolloin haavateippiä ehkäisemään hiertymiä, mutta sopiva rasva voisi toimia myös, Päivi pohtii.

Iho voi ärtyä monien eri tekijöiden seurauksesta − esimerkiksi vaatteet tai toiset ihopinnat voivat hangata ihoa. Linola Suojaava Balsamin muodostama kalvo estää ärytyksen ja pitää kosteuden pois iholta.

Näin suojaudut hiertymiltä ja hoidat rikkoutunutta ihoa

  • Käsittele helposti herkistyvät ihoalueet, kuten reisien sisäpinnat, nännit, nivuset, intiimialue ja kainalo, Linola Suojaava Balsamilla ennen treeniä. Voiteen iholle muodostama hengittävä suojakalvo auttaa ehkäisemään hiertymiä.
  • Suosi hyvin istuvia, joustavia ja hengittäviä treenihousuja ja -paitoja.
  • Hoida hiertyneet alueet mahdollisimman pian. Pidä harjoittelusta taukoa, kunnes iho on parantunut.
  • Käytä peseytymiseen pH-neutraaleja pesugeelejä.
  • Voit suojata aluetta ja edistää uusiutumista sopivilla voiteilla, kuten Linola Suojaava Balsamilla.
  • Suosi hengittäviä ja hengittäviä vaatteita, kunnes hiertymä on parantunut.
Julkaistu: 3.8.2020
Kommentoi »