Ehkäisy

Ehkäisyn tarve muuttuu elämäntilanteiden mukaan. Täältä saat tietoa ehkäisymenetelmistä!
Mainos

Terve.fi

Hormonikierukka, seksuaaliterveys ja kivut

Hei, Olen 29-vuotias nainen, ja käytössä olevana ehkäisymenetelmänä minulla on ollut pitkään hormonikierukka (Mirena, edellinen asetettu elokuussa 2013). Kierukan aikana kuukautiseni ovat jääneet pois liki kokonaan, mutta tämän syksyn aikana epäsäännöllinen tiputteluvuoto on lisääntynyt (päivä tai pari n. 2 viikon välein tai harvemmin). Näihin vuotoihin liittyy myös kuukautiskipujen kaltaista kipuilua. Viime aikoina samanlaista, kuukautiskipujen kaltaista kipua on alkanut esiintyä myös (itsetyydytykseen liittyvän) orgasmin yhteydessä. Kipu ei sinänsä kestä kuin joitakin sekunteja (aivan kuin kohtu kouristelisi hetken) mutta toki se on hieman häiritsevää. Yhdynnän aikana saan harvoin orgasmia (vaikka se muuten miellyttävää onkin) joten siinä tämä kipuilu ei sinänsä ole ongelma, mutta olen ehkä hieman alkanut pelkäämään että kipua alkaa esiintyä myös yhdynnässä. Voivatko kivut johtua hormonikierukasta, onko mahdollista että se on jotenkin kääntynyt väärään asentoon? Kierukan langat lyhennettiin pian asettamisen jälkeen, eikä sitä ole sen kummemmin tarkistettu vuosiin. Olen myös miettinyt, voiko kipuilu johtua jonkinlaisesta syyllisyyden tunteesta tai tunnesolmusta. Nykyinen parisuhteeni on pitkään jatkunut etäsuhde (johon suhtaudun eräänlaisena etä-avoliittona), joten itsetyydytys on ainakin minulla aina kuulunut osaksi suhdettani enkä pidä sitä minään ongelmana. Tämän lisäksi minulla on kuitenkin meneillään ihastuminen suhteen ulkopuoliseen henkilöön. Olemme puhuneet asiasta paljon pitkäaikaisen kumppanini kanssa, ja hän suhtautuu avoimen suhteen mahdollisuuteen hyväksyvästi. Ihastuksen tunne tähän kolmanteen osapuoleen on molemminpuolinen, joten olemme ilmeisesti aloittamassa jonkinlaista heilastelua. (Jos siihen tulee sisältymään seksiä, käytämme luonnollisesti ainakin alkuun kondomia, koska oman terveyteni lisäksi olen vastuussa myös kumppanini terveydestä). Hormonikierukalle suositeltu viiden vuoden käyttöaika on menossa umpeen ensi kesänä. Terveyskirjastosta luin kuitenkin, että hormonikierukan käyttöaikaa voisi pidentää seitsemään vuoteen. Tämä voisi olla minulle mieluisa ratkaisu, jos kivut eivät liity hormonikierukkaan ja ehkäisyteho säilyy. En kuitenkaan ole erityisen innokas laittamaan uutta hormonikierukkaa nyt, koska biologinen kello tikittää ja arvelen että saatan/saatamme yrittää raskautta seuraavan viiden vuoden aikana. Millä perusteilla hormonikierukoiden käyttöaikoja voidaan pidentää? Jos kuukautisoireiluni on lisääntymään päin, kertooko se siitä että hormonikierukan sisältämä hormoni on loppumassa, ja ehkäisyvaikutuskin on näin heikompi?
0

Terve.fi

Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen

Hei! Olen 20 vuotias perusterve nuori nainen. Olen 162 cm pitkä ja painan 63 kg. Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti sekaruokaa. Kuukautiseni alkoivat hyvin myöhään, vasta 16,5 vuotiaana, kovan urheilun takia. Asia tutkittiin tuolloin ja ainoa syy myöhäiselle alkamiselle oli matalat hormonitasot ja rasvaprosentti. Aloin käyttämään Desogestrel minipillereitä elokuussa 2016 ja tammikuussa 2017 gynekologini vaihtoi ne Cerazetteen. Päädyimme lääkärin kanssa hormonaaliseen ehkäisyyn, sillä minulla on aurallista migreeniä, joten en voi käyttää yhdistelmäehkäisypillereitä. Ennen tätä en ole käyttänyt ehkäisypillereitä. Ehkäisy toimii kohdallani ilmeisesti varsin hyvin, sillä kuukautiseni ovat jääneet kokonaan pois. Minulla on kuitenkin syksystä saakka ollut hieman normaalista poikkeava olo. Olen aina ollut hyvin pirteä ja sosiaalinen, mutta nykyään en enää koe itseäni samanlaiseksi. Uudet asiat eivät enää herätä minussa niin suurta kiinnostusta kuin ennen ja kaikki tuntuu vähän tasapaksulta. Tunnen oloni myös väsyneemmäksi kuin ennen ja en koe olevani yhtä iloinen. Lisäksi minua on lokakuusta asti vaivannut valtava hiustenlähtö. Asia on hyvin stressaava, sillä ennen paksuista ja hyväkuntoisista hiuksistani on jäljellä enää vain kolmasosa. Hiuksia on joka paikassa. Koko asuntoni lattia ja tuolit ovat täynnä niitä ja suihkussa käydessäni lattiakaivo menee tukkoon hiuksista. Kävin vaivan vuoksi jo kahdella eri lääkärillä, sillä se painaa mieltäni niin paljon. Minulta on otettu B verenkuva ja kilpirauhasarvot ja päänahkani tutkittiin, mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Ainoa selitys, jonka lääkärit ovat minulle antaneet on stressi. Hiustenlähtö on kuitenkin jo jatkunut todella pitkään ja se on todella voimakasta, joten en oikein usko, että pelkkä stressi voisi olla syynä. Itse olen alkanut miettiä, josko vaivani johtuisivatkin ehkäisypillereistä. Netistä löytyy monia keskusteluita, joissa samojen oireiden kanssa kamppailleet ovat saaneet helpotusta minipillereiden lopettamisesta. Lisäksi pillereiden melko harvinaisena haittavaikutuksena mainitaan hiustenlähtö. Olen täten alkanut harkita pillereiden lopettamista. Toisaalta olen miettinyt, että jos oireeni johtuvatkin vain hormonitason muutoksista, tottuuko kehoni jossakin vaiheessa pillereihin ja oireeni helpottavat? Toisaalta olen syönyt pillereitä kuitenkin jo 7 kuukautta, joten luulisi kehon jo tottuneen niihin. Uskotko, että oireeni voisivat johtua pillereistä? Edelliset lääkärit eivät uskoneet niillä olevan niin suurta vaikutusta, mutta itse koen, että jos ne vaikuttavat kehooni niin voimakkaasti, että kuukautisetkin jäävät pois, niin eivätkö ne voisi vaikuttaa myös mieleen ja hiuksiin? Lisäksi, jos kuukautiseni alkoivat niin myöhään juurikin matalien hormonitasojen vuoksi, voihan olla, että vaikka minipillereiden hormoniannos on yleisesti pieni, niin minulle se voi olla suuri. Minulla on poikaystävä, joten lopettaminen voisi vähän hankaloittaa asioita, mutta toisaalta olemme tähänkin asti käyttäneet aina kondomia. Nautin myös siitä, ettei minulla ole nyt kuukautisia, mutta toisaalta mielummin otan takaisin oman pirteän mieleni ja paksut hiukseni kuin elän ilman kuukautisia. Mitä mieltä siis olet oireistani tai ehkäisypillereiden syömisen lopettamisesta? Entä keksitkö jotakin muuta selitystä oireilleni? Asia todella painaa mieltäni, joten toivon saavani täältä vastauksia ja apua vaivoihini. Kiitos jo etukäteen!
0

Terve.fi

Aurallinen migreeni + e-pillerit

Hei! Olen 21-vuotias nuori nainen (173 cm, 63 kg). Hakeuduin hiljattain YTHS:n terveydenhoitajan vastaanotolle saadakseni reseptin e-pillereitä varten. Vastaanotolla kuitenkin selvisi, ettei minulle suositella e-pillereitä, koska minulla on ollut aurallisia migreenikohtauksia (aivoinfarktivaara?). Terveydenhoitaja kuitenkin sanoi, että voimme yrittää saada lääkäriltä reseptin e-pillereihin, jos niin haluan. Lääkäri suostui kirjoittamaan minulle reseptin GESTINYL 20/75 e-pillereihin. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä uudestaan, kannattaako minun aloittaa noiden pillereiden syömistä vai ei. Minulla oli ala-asteen lopulla ja yläasteen alussa muutamia aurallisia migreenikohtauksia. Sen jälkeen minulla on muistaakseni ollut vain yksi aurallinen migreeni, noin vuosi sitten. Migreeni alkaa näköhäiriöillä, jolloin näkökentässä menee ”matoja” ja myöhemmin alkaa kova päänsärky. Tavallista päänsärkyä minulla on silloin tällöin. En tupakoi ja harrastan melko säännöllisesti liikuntaa. Kuukautiseni ovat aina olleet hieman epäsäännölliset, aika runsaat ja välillä myös todella kivuliaat. Toivoisin, että e-pillerit auttaisivat myös näihin vaivoihin, mutta ensisijaisesti haluan aloittaa ne ehkäisytarkoituksessa. En ole syönyt e-pillereitä aikaisemmin. Kuinka suuri ja tarkalleen millainen riski yhdistelmäehkäisypillereiden syömiseen siis liittyy, jos on aurallinen migreeni? Ilmeisesti riski ei ainakaan ole kovin iso, koska lääkäri minulle nuo pillerit kuitenkin kirjoitti? Onko tämä kyseinen pillerimerkki paras vaihtoehto, vai olisiko joku toinen merkki minulle sopivampi? En mielellään haluaisi aloittaa minipillereitäkään, koska pelkään, että kuukautiskiertoni menee niistä täysin sekaisin. Ymmärrän, etteivät e-pillerit koskaan ole täysin riskittömiä, mutta onko riski paljonkin suurempi minun kohdallani? Haluaisin vielä saada toisen lääkärin mielipiteen asiasta ennen kuin aloitan pillereiden syömisen.. Kiitos paljon avusta!
0