Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Terve.fi

6 ruokavaliovinkkiä, joilla vältät syövän

6 ruokavaliovinkkiä, joilla vältät syövän

Millään ruualla ei tietenkään takuuvarmasti voi välttää syöpää. Tutkijat ovat kuitenkin innosta puhkuen koonneet kuuden kohdan ravintosuosituksen, jolla voidaan taistella yleisimpiä syöpiä vastaan. Time listasi nämä kuusi vinkkiä.

Millään ruualla ei tietenkään takuuvarmasti voi välttää syöpää. Tutkijat ovat kuitenkin innosta puhkuen koonneet kuuden kohdan ravintosuosituksen, jolla voidaan taistella yleisimpiä syöpiä vastaan. Time listasi nämä kuusi vinkkiä.

Jätä maito ja liha kauppaan

Kasvispainotteinen ravinto on syövän välttämisessä tärkeää. Hedelmien ja vihannesten lisääminen, alkoholin käytön rajoittaminen sekä maitotuotteiden ja prosessoidun lihan välttäminen ovat tutkijoiden mukaan avain suu-, keuhko-, rinta- ja paksusuolen syöpien riskin pienentämiseen.

Eri ruokavaliomuutoksilla voi vaikuttaa eri syöpien syntyriskiin.

Maaginen kuuden kohdan ohjeistus perustuu Journal of the American College of Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen tuloksiin.

Näillä vinkeillä syöpäriski pienenee

1. Rajoita tai vältä maitotuotteita pienentääksesi eturauhassyövän riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Vain 3,5 desiä raejuustoa päivittäin lisää eturauhassyövän riskiä 32 prosentilla. Kaksi lasia maitoa päivittäin lisää riskiä jo 60 prosenttia.

Huomaa tämä: Kalsiumtableteilla on samat vaikutukset kuin maitotuotteiden käytöllä. Miehillä, jotka nauttivat yli 400 milligrammaa kalsiumia päivittäin, on 51 prosenttia suurempi riski sairastua eturauhassyöpään.

  • Lue lisää eturauhassyövältä suojautumisesta tästä

2. Rajoita tai vältä alkoholia pienentääksesi suu-, nielu-, kurkunpää-, ruokatorvi-, rinta- ja paksusuolen syövän riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Vielä melko kohtuullisenakin pidetty yksi alkoholiannos viikossa lisää suu-, nielu- ja kurkunpään syövän riskiä 24 prosentilla. Kahdesta kolmeen annosta päivässä nostaa puolestaan paksusuolen syövän riskiä 21 prosentilla.

Huomaa tämä: Alkoholi itsessään (eivät siis lisäaineet) on syövän aiheuttaja. Lisäksi kaikenlaiset alkoholijuomat (viini, olut ja väkevät) ovat ongelmallisia.

3. Vältä punaista ja prosessoitua lihaa pienentääksesi paksu- ja peräsuolen syöpien riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Jokainen 50 gramman päivittäisannos prosessoitua lihaa lisää paksusuolen syövän riskiä 21 prosentilla. Jokainen 120 gramman annos punaista lihaa päivittäin lisää puolestaan peräsuolen syövän riskiä 28 prosenttia.

50 grammaa prosessoitua lihaa vastaa kahta siivua pekonia tai yhtä makkaraa, 120 grammaa punaista lihaa tarkoittaa yhtä pientä pihviä.

Huomaa tämä: Punaisessa ja prosessoimattomassa lihassa olevien hematiinien, nitriittien, heterosyklisten amiinien ja sinällään tärkeiden aminohappojen korkeiden määrien uskotaan olevan yhteydessä pahanlaatuiseen solunjakautumiseen kehossa.

4. Vältä grillattuja ja paistettuja lihoja pienentääksesi rinta-, eturauhas-, munuais- ja haima- ja paksusuolen syövän riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Kun ruokaa valmistetaan luustolihaksesta, muodostuu lihassa olevasta kreatiinista ja aminohapoista heterosyklisiä amiineja. Nämä amiinit häiritsevät DNA-synteesiä ja normaalia solunjakautumista, ja ovat yhteydessä paksusuolen syöpään. Haitallisten amiinien määrä lisääntyy kokkailtaessa pitkään ja korkeissa lämpötiloissa, esimerkiksi grillaten.

Huomaa tämä: Paksusuolen syövän lisäksi amiinit on yhdistetty myös rinta-, eturauhas-, munuais- ja haimasyöpiin.

5. Käytä soijatuotteita pienentääksesi rintasyövän, sen uusiutumisen ja kuolleisuuden riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Aasiasta ja länsimaista saatujen havaintojen mukaan soijatuotteet ovat yhteydessä pienentyneeseen syöpäriskiin. Kiinalaisnaiset, jotka nauttivat yli 11 grammaa soijaproteiinia päivittäin, on 43 prosenttia pienempi riski esivaihdevuosien aikaiseen rintasyöpään kuin naisilla, joiden ruokavaliossa soijaproteiinia on päivittäin alle 2 grammaa.

Niin ikään yli 11 soijaproteiinigramman käyttö päivittäin pienentää jo rintasyövästä kärsivien naisten kuolleisuutta ja sairauden uusiutumista noin 30 prosentilla.

Soijaproteiinin edut liittyvät sen korkeisiin isoflavonipitoisuuksiin, joiden on todettu olevan hyödyllisiä.

11 grammaa soijaproteiinia vastaa noin desiä keitettyjä soijapapuja.

Huomaa tämä: Kun mietit, mitä soijatuotteita käyttäisit, valitse sen luonnollisia muotoja, kuten edamame-papuja, tofumaista tempeä tai orgaanista tofua. Älä sekaannu soijaproteiinitiivisteisiin tai isolaatteihin, joita saa pillereiden tai jauheiden muodossa. Niistä on valmistuksen aikana poistunut tärkeitä ainesosia.

6. Panosta hedelmien ja vihannesten syöntiin pienentääksesi monien tavallisimpien syöpien riskiä

Mitä tutkijat huomasivat: Hedelmät ja vihannekset, erityisesti lehtikasvikset, auttavat alentamaan syövän kokonaisriskiä. Erilaisten kaalien, kuten kukka, lehti- ja hapankaalien, runsas syöminen pienentää paksusuolen syöpää 18 prosentilla. Kaalien syöminen pienentää myös keuhko- ja vatsasyöpien riskejä.

Naiset, jotka käyttävät paljon karotenoideja sisältäviä vihanneksia, kuten porkkanoita ja bataatteja, alentavat rintasyöpäriskiään 19 prosentilla. Kaiken kaikkiaan naiset, jotka käyttävät runsaasti mitä tahansa vihanneksia tai hedelmiä, pienentävät rintasyöpäriskiään 11 prosentilla.

Tomaattia sisältävien tuotteiden syöminen pienentää mahalaukun syöpää 27 prosentilla, ja sipulien syöminenkin vaikuttaa tähän.

Samaan aikaan perinteinen länsimainen ruokavalio, joka sisältää paljon lihaa ja vain hyvin vähän kasviksia ja hedelmiä, tuplaa mahalaukun syövän riskin.

Huomaa tämä: Joillain soijapavuilla, vihreällä teellä, kurkumalla, rypäleillä, tomaateilla ja muilla kasviksilla voi säädellä apoptoosia eli ohjelmoitunutta solukuolemaa. Apoptoosi tuhoaa sairaita soluja ja on normaali osa solukehitystä. Siten se on myös tärkeä osa syövän estämistä.

Lähde:

Time

Lue myös:

Nämä ruuat ehkäisevät syöpää

Miten syövän voisi torjua?

Syöpä? Älä ohita näitä oireita olankohautuksella

Julkaistu: 26.6.2014