Kauneus & Terveys

Venyttely-tietopaketti


Venyttely on liikkujan tärkein lihashuollon toimenpide, jonka tarkoituksena on palauttaa lihas lepopituuteen, rentouttaen ja lisäten nivelen liikkuvuutta.
Kuvat Thinkstock

Miten kannattaa venytellä ja mitä kaikkea lihashuoltoon kuuluu? Vastaukset näihin kysymyksiin löydät kokoamistamme alla olevista artikkeleista.

Venyttelyn alkeet 

Venyttely voidaan jakaa keston mukaan kolmeen eri tyyppiin: pitkäkestoisiin-, keskipitkiin- ja lyhytkestoisiin venytyksiin.Venytys on toistettava mielellään 2-4 kertaa.

Lue lisää venyttelyn alkeista

Lihashuolto – avain kehittymiseen 

Lihashuolto on kokonaisvaltaista ja sitä tulisi tehdä ennen ja jälkeen liikuntasuorituksen. Lämmittelyn, varusteiden lisäksi lihashuoltoa ovat myös ravinto ja nesteytys.

Opiskele lihashuollon perusteet

Venyttelyn tarpeellisuus jakaa mielipiteet 

Venyttele lämmittää lihasta ja parantaa suorituskykyä ehkäisten revähdysriskiä. Kaikki alan asiantuntijat eivät ole kuitenkaan samaa mieltä.

Lue lisää venyttelystä 

Venyttelemättömät vinot vatsalihakset voivat tuottaa kipua 

Yhtenä syynä selkäkipuun voivat olla vinot vatsalihakset. Miten vinoja vatsalihaksia voi venytellä?

Lue vinkit vinojen vatsalihasten venyttelyyn

Liikkuvuus ja venyttely 

Venyttelystä olisi hyvä tehdä osa arki- ja liikuntarutiineita. Tärkeää on myös opetella kuuntelemaan omaa kehoa: tuntuuko venytys siellä missä sen pitääkin tuntua. Muista venyttelyn yhteydessä kiinnittää huomiota myös hengittämiseen.

Saavuta hyvä liikkuvuus

Venyttely kuuluu liikuntaan 

Venyttelyssä tärkeää on sen säännöllisyys. Myös venyttelyn kestolla on väliä, sillä esimerkiksi lämmiteltäessä jo 5-10 sekunnin venytys riittää, kun treenin jälkeen venytykset voivat olla 20-30 sekuntia pitkiä. Nauti venyttelystä!

Näin otat venyttelyn haltuun!

Treenarin venyttelykoulu 

Venyttelyn avulla vähennät kolotusta, ennaltaehkäiset rasitusvammoja, nopeutat palautumista ja teet liikkumisesta miellyttävämpää. Venyttely parantaa myös ryhtiä ja lihastasapainoa.

Venyttelykoulu -artikkeli

Alku- ja loppuveryttely 

Alkuverryttely on rauhallinen 5-10 minuutin mittainen lämmittely, jonka avulla nostetaan kehon suorituskykyä vähennetään rasitusvammariskiä. Loppuverryttelylle sopiva kesto on noin 5-15 minuuttia, jonka avulla palautuminen nopeutuu.

Lue lisää alku- ja loppuveryttelyn tärkeydestä

Liikunnan jälkeen 

Liikuntasuorituksen aikana voi kulua yli litra nestettä. Siksi onkin tärkeää suorituksesta riippuen aloittaa nesteen nauttiminen suorituksen aikana. Viimeistään liikuntasuorituksen jälkeen.

Mitä tehdä liikuntasuorituksen jälkeen?

Turvallista lihastreeniä – vältä liikuntavammat 

Lihasvoimaharjoittelu laskee kehon rasvakudosta, vahvistaen lihaksia ja luustoa. Lihasvoimaharjoittelu tekee hyvää terveydelle monella muullakin tavalla. Mitä kaikkea lihasvoimaharjoittelussa tulisi ottaa huomioon?

Ohjeet liikuntavammojen vähentämiseen

Miksi pitää verrytellä? 

Verryttelyn avulla lihaksistoa valmistetaan kovatehoiseen suoritukseen heti alusta alkaen. Alkuverryttely parantaa lihasten verenkiertoa ja lämpötilaa, sekä hermo-lihastoimintaa.

Verryttely kannattaa

Veryttele oikein 

Vältä treenin jälkeiset kipeät lihakset ja jäykät nivelet ja verryttele. Mihin muuhun verryttelyn lisäksi olisi liikunnan jälkeen hyvä kiinnittää huomiota.

Lue vinkit veryttelyyn

Julkaistu: 25.6.2015