Terve.fi

Venyttelyn tarpeellisuus jakaa mielipiteet


Aloitatko treenisi jo kouluajoilta tutulla tavalla eli venyttelemällä? Näinhän sitä on neuvottu jo vuosikymmeniä: venyttely ehkäisee revähdyksiä, lämmittää lihaksia tulevaa koitosta varten ja saattaa jopa parantaa suorituskykyä. Kaikki asiantuntijat eivät ole samaa mieltä tässä asiassa.

Msnbc:n uutisen mukaan yhä useampi alan ekspertti uskoo nykyään, että staattinen venyttely (venytysasento pidetään tietyn aikaa) ennen liikuntasuoritusta voi olla jopa potentiaalisesti henkilölle haitallista. Tämä johtuu siitä, että perinteinen venyttely ei suinkaan rentouta lihasta, vaan itse asiassa kiristää sitä. Kun venytellään ennen liikuntaa, keho voi luulla, että lihaksia venytetään liikaa, jolloin se vastaa siihen supistumalla ja jännittymällä.

Näin ollen liikunnan aikana suorituskyky ei ole enää parhaimmillaan.

Venyttely kyllä auttaa kankeuteen eli se notkeuttaa, mutta venyttelyä ei saisi Msnbc:n mukaan tehdä ennen liikuntaa, vaan silloin, kun ei ole aikeissa liikkua, käytännössä siis esimerkiksi liikunnan jälkeen tai vaikkapa iltaisin.

Miten liikuntasuoritukseen pitäisi sitten valmistautua? Asiantuntijoiden mukaan lämmittely ennen fyysisiä aktiviteetteja on hyvästä, mutta venyttelyn sijasta pitäisi liikkua kevyesti esimerkiksi hölkkäämällä tai pelaamalla jalkapalloa hetken, jolloin sydämen syke nousee ja veri kiertää lihaksissa lämmittäen kehoa.

Venytyksen kesto ratkaisee

Liikuntafysiologi Arto Hautala ei allekirjoita aivan täysin venyttelyn haittavaikutuksia. Hautalan mukaan fysiologisesti venytyksen kesto on ratkaisevassa asemassa, sillä pitkillä venytyksillä voi todella olla haittaa suorituskyvylle.

- Lyhyillä venytyksillä, joita esimerkiksi pikajuoksijoiden näkee TV:ssä tekevän, haetaan ärtyvyyttä, eli tarkoituksena on ärsyttää lihaksia. Staattisella 10-30 sekunnin venytyksillä voidaan vaikuttaa positiivisesti lihaspituuteen. Ääriasennoista ja pitkistä venytyksistä voi kuitenkin olla haittaa. En silti usko, että venyttely yleensä (ennen liikuntaa) olisi haitallista liikkujalle.

Arto Hautala suositteleekin venyttelyä aina ennen ja jälkeen liikuntasuorituksen, mutta hän liittäisi siihen aina jonkinlaista lämmittelyä tai verryttelyä.

- Jos henkilökohtaista mielipidettäni kysytään, niin ennemmin suosisin venyttelyä kuin kieltäisin sen.

- Kestävyystyyppisessä liikunnassa, hölkkä- tai juoksulenkillä, olisi hyvä ottaa muutaman minuutin verryttely alkuun ja loppuun. Kun itse lähden lenkille, otan ensimmäiset viisi minuuttia rauhallisesti, jotta lihakset lämpenee, ja taas lenkin lopuksi myös noin viisi minuuttia verryttelyä. Sitten teen 10-30 sekunnin venytyksiä niihin lihaksiin, joita olen käyttänyt, Hautala kertoo.

Julkaistu: 21.6.2012