Terve.fi

Liikkuvuus ja venyttely


Liikuntakoneistoa voidaan huoltaa monella tavalla. Jokapäiväistä ja ennaltaehkäisevää lihashuoltoa ovat muun muassa huolellinen alku- ja loppuverryttely, palauttava venyttely, sään ja lajin mukainen vaatetus sekä harjoitukseen valmistava ja siitä palauttava ateriointi.
Teksti Riku Aalto

Liikkuvuusharjoittelu pidentää huoltoväliä

Monipuolinen ja oikein annosteltu liikuntaohjelma on erityisen tärkeä huoltotoimenpide. Kun ohjelmassa vaihtelevat matalatehoiset, palauttavat harjoitukset sekä tehokkaat vauhti- ja lihaskuntoharjoitukset, saa kroppa lepuuttaa välillä edellisissä harjoituksissa treenattuja lihaksia ja järjestelmiä.

Venyttelyn yleisohjeita

• Venyttely säännöllisesti: Liitä venyttely liikunta- ja arkirutiineihisi. Muista, että vähänkin on paljon säännöllisesti toistuessaan!

• Valitse rento venytysasento: Kiinnitä huomiota pään, lantion ja selkärangan hyvään asentoon, jottei tukirankaasi kohdistu turha rasitusta.

• Kuulostele kehoasi: Tarkkaile, että venytys tuntuu siellä missä pitääkin. Liiku venytysasennossa ja hae kohta, jossa venytys tuntuu parhaiten.

• Hengitä tasaisesti ja rauhallisesti. Hengitys rentouttaa kehoa. Tehosta venytystä jokaisella uloshengityksellä.

• Pidä etenkin keskivartalo kontrolloituna: Vedä vatsaa kevyesti sisään, jolloin keskivartalon ryhti paranee. Monista venytyksistä häviää teho, jos esimerkiksi selkä pääsee lysähtämään pyöreäksi. Säilytä rentous!

Venyttely palauttaa lepopituuden lihaksiin

Venyttelyn tulisi kuulua jokaiseen liikuntaharjoitukseen, oli tavoitteesi sitten mikä hyvänsä. Venyttelyllä saadaan lyhentyneet lihakset palautettua takaisin lepopituuteen, jolloin olo on vetreä ja palautuminen nopeutuu. Venyttely ennen liikuntaa ei ole niin oleellista kuin lämmittely, mutta liikunnan jälkeen venyttelyllä on perusteltu paikkansa. 

Kireiden lihasten venyttäminen parantaa kehon lihastasapainoa ja ryhtiä sekä edistää koko kehon hyvinvointia. Venyttelyssä, kuten muussakin liikunnassa säännöllisyys on avainsana. Venyttele siis vähän, vaikka yksi venytys kerrallaan, mutta toista liike riittävän usein. Avaa rintakehää tai pyöristä selkää, kun siltä tuntuu. Liitä venytys johonkin rutiiniin vaikkapa työtuolista nousemiseen. Silloin venytys toistuu varmasti säännöllisesti.

Tarkkaile venyttäessäsi, että se tuntuu siellä missä pitääkin. Liiku venytysasennossa ja hae kohta, jossa venytys tuntuu parhaiten. Liitä venytyksen myös hengitys, sillä se rentouttaa kehoa. Keskity rauhalliseen hengitykseen ja syvennä venytystä jokaisella uloshengityksellä.

Julkaistu: 25.6.2012