Terve.fi

Venyttelemättömät vinot vatsalihakset voivat tuottaa kipua


Vinojen vatsalihasten venyttely auttaa myös selkärangan liikkuvuuteen. Tee helppo tuolivenyttely!
Teksti Toimitus

Jos olet istuskellut joutilaana jatkuvan selkäkivun kanssa, voit päästä tästä vaivasta eroon venyttämällä vinoja vatsalihaksiasi. Tämä kuulustaa ratkaisuna liian helpolta, mutta vähäinen, jomottava selkäkipu ei ole väistämätön ikään kuuluva kaveri. Siitä voi kuin voikin päästä eroon jopa alle viikossa.

Vinot vatsalihakset ovat ohuita ja litteitä lihaskerroksia, jotka ulottuvat kyljissä alavatsan puolelta selän puolelle. Ne kiertävät vartaloa ja mahdollistavat sen taipumisen kumaraan.

Jos istut paljon paikallasi juurikaan kumartumatta, vääntämättä tai kiertämättä aktiivisesti vartaloasi, vinot vatsalihakset käyttäytyvät minkä tahansa luurankolihaksen tavoin: ne supistuvat ja lyhenevät.

Nämä lyhentyneet lihakset saavat aikaan kaksi ikävää asiaa. Ne rajoittavat liikkumistasi ja aiheuttavat kipua.

Kivun ohella liikerajoitus vanhentaa sinua ennenaikaisesti. Yksi juuri ja juuri havaittava ero ikäistään nuoremmalta ja ikäistään vanhemmalta näyttävän henkilön välillä on tapa, jolla he liikkuvat.

Nuoren tai jonkun ikäistään nuoremmalta näyttävän ihmisen vartalo on jatkuvasti pienessä liikkeessä. Heidän olkapäänsä nousevat ja taipuvat puolelta toiselle. Heidän selkärankansa taipuu ja heidän lantionsa liikkuu letkeästi. Ennenaikaisesti vanhentuneen ihmisen selkärangan liikkuvuus on vähentynyt ja heidän vartalonsa on kankea ja jäykkä.

Jos haluat näyttää ikäistäsi nuoremmalta ja päästä samalla eroon selkäkivuista, venyttele vinoja vatsalihaksiasi, jotta lihassyyt pitenisivät jälleen (keskustele ensin lääkärisi kanssa, jos sinulla on todettu joku selkäsairaus).

Katso myös: Vatsalihastreeni

Venyttelyharjoitus tuolissa

  • Aloita venyttelyharjoitus istuessasi tuolissa, jonka selkänoja on suora ja tee kaikki harjoitteet hitaasti.
  • Laita molemmat kätesi oikean reitesi ympärille ja vedä ja taivuta hellävaraisesti oikealle, kunnes tunnet lihasten venyvän.
  • Pidä selkäsi suorana äläkä nojaa eteenpäin. Pidä venytystä yllä 30 – 40 sekunnin ajan, pitäen venytys hellävaraisena ja hitaana.
  • Nosta sitten vastakkainen olkapääsi ja lisää venytystä. Pidä 20 sekunnin ajan.
  • Katso eteenpäin ja käännä leukasi hellävaraisesti kohti toista olkapäätäsi ja käännä sitten päätäsi oikealta vasemmalle kohti toista olkapäätä.
  • Toista neljästi. Tee sama vasemmalla kyljellä.

Tätä venytystä voit monin eri tavoin vaikeuttaa. Voit esimerkiksi maata lattialla ja kurottaa ylöspäin tai maata jumppapallon päällä. Tämä yksinkertainen venytys tuolissa 4 – 5 kertaa päivässä riittää saamaan vinot vatsalihaksesi venymään.

Voit päästä selkäkivuistasi eroon myös olemalla tietoinen siitä, mitä tunnet venytellessäsi. Vartalon toinen puoli saattaa olla toista kireämpi ja tarvitsee siten enemmän työtä.

Sinusta voi myös tuntua siltä, että voit auttaa yhtä kivuliasta lihasryhmää venyttämällä sitä hieman muita enemmän ja kuuntelemalla kehosi antamia viestejä.

Kun pikkuhiljaa venyttelet vartaloasi liikuttavia lihaksiasi, liikelaajuutesi kasvaa. Kun tuo jäytävä selkäkipu lopultakin häviää, tunnet itsesi paljon nuoremmaksi.

Kirjoittaja: Wina Sturgeon

© 2008. Distributed by McClatchy-Tribune Information Services

Julkaistu: 26.6.2012