Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Vatsalihastreeni

Vatsalihakset tikkiin vatsatreenillä, mars! Näin saat rutistettua keskivartalon kuntoon.

Vatsalihastreeni voi auttaa saamaan vatsalihaksista hyvin erottuvat. Vatsalihastreeni säännöllisesti tehtynä vahvistaa keskivartaloa ja myös tasapainoa. Vatsalihastreeni on parhaimmillaan tehokas, jos se aktivoi myös syvät lihakset. Vatsalihastreeni voidaan tehdä esimerkiksi lankuttamalla, selinmakuulla tai kuntosalilaitteella. Vatsalihastreeni voi vahvistaa myös selkälihaksia. Vatsalihastreeni tuottaa tuloksia, kun lihaksiin saadaan riittävästi vastusta. Vatsalihastreeni voi auttaa myös arjessa, sillä se voi vahvistaa koko keskikehoa ja parantaa kykyä pysyä pystyssä sekä auttaa selkäkipuihin.

Kotitreeni onnistuu vaikka olohuoneen lattialla. Kotitreeni voi olla yhtä tehokas kuin kuntosalilla tehty treeni. Kotitreeni tuo parhaimmillaan hien pintaan ja haastaa eri lihasryhmiä. Kotitreeni voi olla lihaskuntotreeniä tai aerobista treeniä. Kotitreeni voi hyvin korvata ryhmäliikuntatunnin tai jopa lenkin, jos se tehdään oikein. Kotitreeni on vaihtoehto, jos kuntosalille tai ryhmäliikuntatunnille meneminen on elämäntilanteen vuoksi hankalaa.

Vatsalihastreeni kotona on tehokas tapa hyödyntää pienikin ylimääräinen aika arjen keskellä. Vatsalihastreeni kotona voi merkitä esimerkiksi lankuttamista tai vatsarutistuksia tai niiden yhdistelmää. Vatsalihastreeni kotona sopii esimerkiksi televisio-ohjelman mainoskatkolla tai lapsen päiväunien aikana tehtäväksi. Vatsalihastreeni kotona ei edellytä tiettyä asua eikä välineitä, mutta vatsalihastreeni kotona voi tehostua esimerkiksi voimapyörän eli vatsapyörän avulla.

Syvät vatsalihakset aktivoituvat, kun niitä harjoitetaan oikein. Syvät vatsalihakset eivät välttämättä tee töitä perinteisessä vatsalihasrutistuksessa. Syvät vatsalihakset voi aktivoida esimerkiksi pilatestyyppisellä harjoittelulla. Syvät vatsalihakset tekevät töitä, kun vatsa ei vatsarutistuksen aikana pullistu, vaikka liike edellyttää lihasvoimaa. Syvät vatsalihakset voidaan aktivoida myös joogan avulla.

Vatsalihasliikkeet ovat erilaisia, ja ne voivat harjoittaa joko suoria, vinoja tai syviä vatsalihaksia. Vatsalihasliikkeet ovat parhaimmillaan monipuolisia, jotta ne aktivoivat lihaksia niin, että ne kasvavat ja vahvistuvat riittävästi. Liian yksipuoliset vatsalihasliikkeet voivat jättää jotkin lihasryhmät heikoksi. Vatsalihasliikkeet olisikin tehtävä niin, että erilaisia harjoitteita yhdistellään.

Alavatsatreeni vahvistaa erityisesti alavatsan lihaksia. Alavatsatreeni voi olla esimerkiksi treeni, jossa maataan selinmakuulla, nostetaan jalat ylös ja lasketaan niitä suorana lähelle maata. Alavatsatreeni saattaa tuntua raskaammalta kuin ylävatsatreeni. Alavatsatreeni on tärkeä osa vatsalihastreeniä, koska alavatsan lihakset saattavat olla hyvinkin heikot. Alavatsatreeni voidaan hyvin tehdä myös kotona.

Pysy mukana!
Tilaa uutiskirjeemme tästä