Terve.fi

Miksi pitää verrytellä?


Verryttelyllä tarkoitetaan elimistön toimintojen herättelyä tulevaan liikuntasuoritukseen. Verryttelyn merkitys korostuu erityisesti sellaisissa liikuntalajeissa, joissa tempo ja teho on suorituksen alusta alkaen kova.

Verryttelyllä pyritään käytännössä ehkäisemään liikuntavammoja, parantamaan suorituskykyisyyttä, ja toisaalta myös valjastamaan ajatukset tulevaan rasitukseen.

Verenkierron ja hermoston toiminta muuttuu

Liikunnan alkaessa veren kulku lihaksiin lisääntyy pikkusuonten avautuessa. Lepotilassa lihakset käyttävät vain noin 15-20 % elimistön verimäärästä. Vastaavasti kovatehoisen noin 10 minuutin liikunnan jälkeen 70-75 % verestä on lihasten käytössä.

Verryttelyn avulla varmistetaan, että lihaksisto on valmiina kovatehoiseen suoritukseen heti alusta alkaen. Samalla kun lihasten verenkierto tehostuu ja lämpötila kasvaa, myös hermo-lihastoiminta paranee. Tämä tarkoittaa sitä, että koordinaatio paranee eli elimistö on myös lajiteknisesti verryttelyn jälkeen valmiimpi suoritukseen.

Suuret lihasryhmät töihin

Verryttely kannattaa aloittaa suurten lihasryhmien aktivoinnilla ja sen jälkeen edetä lajin vaatimiin erityisiin verryttelyliikkeisiin.

Esimerkiksi jalkapalloilijoiden kannattaa kohdistaa verryttely alaraajojen lihaksiin ja niveliin. Hyviä verryttelymuotoja ovat esimerkiksi hölkkä, venyttelyt ja hyppelyt siten, että mahdollisuuksien mukaan kaikki suurimmat lihasryhmät saavat liikettä.

Yleispätevänä nyrkkisääntönä voitaisiin pitää, että verryttelyn pitää väsymättä aiheuttaa hengästymistä ja hikoilua ja kestää mielellään vähintään 10 minuuttia.

Olosuhteiden ja iän vaikutus

Keliolosuhteet kuten lämpötila, kosteus, tuuli ja auringonpaiste ovat tekijöitä, jotka pitää huomioida verryttelyssä. Kylmässä verryttelyaikaa pitää pidentää ja lämpimässä sitä voidaan lyhentää.

Lämpötila vaikuttaa myös pukeutumiseen sekä verryttelyn ja suorituksen välisen ajan pituuteen. Verryttelyn hyöty katoaa, jos lihakset ehtivät jäähtyä ja verryttelyllä saavutettu lataus heikkenee.

Kannattaa myös muistaa, että iän karttuessa lihasten sopeutuminen suoritukseen on hitaampaa, joten verryttelyn oltava tempoltaan rauhallisempi ja mielellään kestoltaan pidempi. Ikääntyessä loukkaantumisriski kasvaa, koska lihasten, jänteiden ja nivelsiteiden elastisuus vähenee. Verrytellessä onkin tärkeää kiinnittää entistä enemmän huomiota venyttäviin liikkeisiin.

Liikuntasuorituksesta tehokas ja nautittava

Verryttelyn on todettu parantavan suoritustasoa jopa 5 % eli sama yksittäinen treeni pohjustettuna kunnon verryttelyllä on selvästi tehokkaampi.

Verryttelyn rooli onkin parhaimmillaan luonnollinen osa liikuntaa. Se auttaa keskittymään, vähentää jännitystä, luo sopivan positiivisen henkisen vireystilan ja ehkäisee liikuntavammojen syntyä.

Julkaistu: 8.12.2013