Terve.fi

Alku- ja loppuverryttely


Viiden–kymmenen minuutin rauhallinen lämmittely vähentää loukkaantumis- ja rasitusvammariskiä.
Teksti Riku Aalto

Alkuverryttely sisäänajaa kehon harjoitukseen ja loppuverryttely käynnistää palautumisen.

Harjoituksen jälkeen lihakset ovat lyhentyneet ja kiristyneet lepotilastaan. Niihin on kertynyt myös kuona-aineita eli niiden happamuustaso on kasvanut. Loppuverryttely poistaa tehokkaasti maitohapot lihaksista ja venyttely palauttaa lihakset takaisin lepopituuteen.

Näin lihakset palautuvat nopeammin ja olo on huomattavasti vetreämpi. Loppuverryttelyksi soveltuu hyvin vaikkapa kevyt hölkkä tai kuntopyöräily. Sopiva kesto on noin 5-15 minuuttia.

Palautuminen on kehityksen edellytys

Toisin kuin usein luullaan, kunto ei kasva harjoiteltaessa. Itse asiassa tehokas liikuntasuoritus saa aikaan päinvastaisen ilmiön: kehon energiavarastot hupenevat, lihakset sekä hermosto väsyvät, hormonitoiminta kääntyy kataboliseksi eli omia kudoksia hajottavaksi ja teoriassa kuntoilija on treenin jälkeen huonommassa kunnossa kuin ennen harjoitusta.

Mitä huolellisemmin palautustoimenpiteet suorittaa, sen nopeammin henkilö palautuu ja voi harjoitella uudelleen. Hyvien huoltotoimien ansiosta liikkuja säästyy myös paremmin erilaisilta liikunta- sekä rasitusvammoilta ja olo on huomattavasti vireämpi, vetreämpi ja irtonaisempi.

Julkaistu: 25.6.2012