Apu Terveys

Vegaaniksi terveyssyistä?


Vegaaniruokavalio lienee maapallon kannalta kestävin ratkaisu, mutta kuinka terveellinen se oikeastaan on?
Kuvat A-lehdet arkisto

Onko vegaaniruokavalio kaikkein terveellisin ruokavalio, kuten joskus väitetään? Puoltavatko terveystekijät vegaaniksi ryhtymistä?

Kaikki eläinkunnan tuotteet ruokavaliostaan karsiva on ravitsemuksellisessa riskissä. Täysin vegaanit eivät saa B12-vitamiinia riittävästi, vaan sitä on täydennettävä. Lisäksi suomalaistutkimus osoitti, että jodin saanti jää vegaaneilla usein liian vähäiseksi.

Vegaanit saavat vähemmän kalsiumia ja D-vitamiinia kuin sekaravintoa syövät, usein liian vähän suosituksiin verrattuna. Myös raudanpuutosanemia sekä proteiinin ja omega-3-rasvahappojen liian vähäinen saanti voivat vaivata vegaaneja useammin kuin sekaruokailijoita, mutta tähän vaikuttavat yksilölliset taustatekijät ja ruokavalinnat. Näitä puutteita voidaan ehkäistä valitsemalla esimerkiksi oikeanlaisia kasvijuomia, ”kasvijogurtteja”, öljyjä, margariineja, soijatuotteita ja siemeniä.

Vegaaniruoka ei sisällä eläinperäistä rasvaa lainkaan, joten tyydyttyneen rasvan saanti on vähäistä. Siksi kolesteroliarvot ovat vegaaneilla paremmat. Vegaanit syövät tutkimusten mukaan vähemmän sokeria kuin sekaravinnolla olevat, mutta vegaaniruokavalio voi myös sisältää paljon sokeria ja höttöhiilareita. Niiden terveysvaikutukset ovat yhtä huonot kuin tyydyttyneen rasvan.

Kuidun saanti on vegaaneilla usein runsasta ja suolan saanti tavallista vähäisempää – siksi vegaanien verenpaine on alhaisempi. Joidenkin vitamiinien, kuten E- ja C-vitamiinin ja folaatin, sekä kaliumin saanti on vegaaneilla usein runsaampaa kuin sekaravintoa syövillä. Terveyttä edistäviä fenolisia yhdisteitä vegaanit saavat enemmän.

Magnesiumia vegaanit saavat usein enemmän mutta seleeniä ja sinkkiä hiukan vähemmän kuin sekaravintoa syövät. Vegaaniruokavalio sisältää sekaruokavaliota enemmän luontaisia nitraatteja ja joitakin raskasmetalleja, kuten kadmiumia. Vegaanius siis vaikuttaa todella moneen ravintotekijään, ja siihen liittyy sekä riskejä että etuja.

Jos kuitenkin ottaa B12-vitamiinia lisänä ja myös muut asiat ovat tarkoin suunnitellun syömisen ansiosta kunnossa, onko vegaaniruokavalio kaikkein terveellisin? Jotta voisi antaa vedenpitävän vastauksen, olisi tehtävä satunnaistettuja kokeita, joissa verrattaisiin terveellisintä mahdollista sekaruokavaliota terveellisimpään mahdolliseen vegaaniruokavalioon useiden vuosien ajan. Niin kauan kuin tällainen tutkimusnäyttö puuttuu, joudumme vertailemaan epäsuorasti saatuja tuloksia.

Väestötutkimuksien perusteella näyttää siltä, että vegaaneilla on hiukan vähemmän syöpää, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta kuin sekaruokaa syövillä. On kuitenkin muistettava, että sekaruokaa syövistä enimmillään 20 prosenttia noudattaa ravitsemussuosituksia. Siksi ei ole olemassa pätevää vertailua oikeasti terveellisesti syöviin.

Lopullinen vastaus kysymykseen vegaaniruokavalion absoluuttisesta terveellisyydestä odottaa yhä vastausta. Vegaaniruokavalio on oikein toteutettuna hyvä ratkaisu, mutta en olisi vielä julistamassa sitä terveyden kannalta parhaaksi mahdolliseksi.

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, FT, MBA.

Julkaistu: 18.12.2018