Apu Terveys

Tomaatti tekee hyvää terveydelle


Tomaatti on hyvä värikkäiden karotenoidien lähde. Punaista lykopeenia saa eniten kypsennetystä tomaatista.
Kuvat iStock

Tomaatti ja tomaatin sisältämä lykopeenin runsas saanti voi ehkäistä eturauhasen hyvänlaatuista liikakasvua ja vähentää myös eturauhassyövän riskiä. Eturauhassyöpätutkimusten koosteen perusteella syöpäriski on sitä pienempi, mitä enemmän lykopeenia saadaan. Tomaattien ja tomaattituotteiden runsas käyttö saattaa antaa suojaa myös keuhko-, maksa- ja rintasyövältä.

Tomaattituotteiden energia-, lykopeeni- ja suolasisältö 100 grammassa:

Tomaatti sisältää varsinkin tuoreena etenkin C-vitamiinia, E-vitamiinia ja folaattia sekä kivennäisaineista esimerkiksi kaliumia. Fenolisista yhdisteistä tomaatissa on muun muassa klorogeenihappoa ja naringiinia.

Tuoreet tomaatit säilyvät parhaiten vähintään 13 asteen lämpötilassa. Tomaatit tuottavat etyleeniä, joten säilytä ne erillään etyleenille herkistä kasviksista ja hedelmistä, kuten kurkusta, kaaleista, salaateista, appelsiineista ja vesimelonista.

Tomaatit sisältävät karotenoideja, etenkin punaista lykopeenia, mutta myös alfa- ja beetakaroteenia sekä luteiinia ja zeaksantiinia. Karotenoidit ovat rasvaliukoisia, joten tilkka öljyä tai öljykastiketta parantaa niiden imeytymistä.

Allergia tomaatille on harvinaista, mutta koivun ja heinien siitepölylle allergiset ja lateksiallergiset saattavat oireilla myös tomaatista.

Lue lisää allergiasta: Siitepölyallergikko voi kärsiä ristiallergiasta

Lykopeenia on eniten kypsennetyissä tomaattituotteissa, kuten soseessa. Lykopeeni irtoaa kuoresta, kun tomaattia käsitellään. Se imeytyy parhaiten kuumennetuista tuotteista. Elimistön kyvyssä käyttää sitä hyväkseen on ilmeisesti vaihtelua.

Etelä-Amerikasta kotoisin oleva tomaatti on kesällä maukkaimmillaan. Onnellinen on hän, joka voi noukkia itse kasvatetun tomaatin kasvihuoneestaan. Lajikkeissa on valinnan­varaa. Punaposkisten lisäksi on myös keltaisia ja oransseja tomaatteja.

Väestötutkimuksissa on havaittu, että tomaattien ja tomaattituotteiden syönti vähintään päivittäin on yhteydessä 30 prosenttia pienempään sydän- ja verisuonisairauksien riskiin. Verestä mitatut korkeat lykopeenitasot ovat olleet miehillä yhteydessä 55 prosenttia pienempään aivoinfarktin vaaraan.

Lue lisäksi: Tunnista aivoinfarkti ajoissa - PIAN-muistisääntö auttaa

Tomaatin syömisen vaikutuksia verisuoniterveyteen on tutkittu myös kokeellisesti. Koosteanalyysissä runsas tomaatin syöminen alensi haitallisen LDL-kolesterolin tasoa veressä keskimäärin 0,22 millimoolia litrassa ja systolista verenpainetta keskimäärin 5,6 elohopeamillimetriä. Myös verisuonten seinämien toiminnan todettiin paranevan, ja elimistön tulehdus näytti vähenevän. On esitetty, että lykopeeni saattaisi edistää sydänterveyttä myös hyvän HDL-kolesterolin välityksellä.

Lykopeeni voi suojata UV-säteilyn aiheuttamilta ihovaurioilta.

Koska aivoterveys on tiiviisti yhteydessä veri­suoniterveyteen, lykopeenin merkitystä on alettu tutkia myös aivosairauksissa, toistaiseksi kuitenkin lähinnä koe-eläimillä. Tähänastiset tutkimustulokset viittaavat lykopeenin myönteisiin vaikutuksiin aivoissa. Yli 70-vuotiailla japanilaisilla tomaatin syöminen 2–6 kertaa viikossa oli yhteydessä vähäisempään masennusoireiluun.

Sekä ihmis- että eläintutkimuksista on tuloksia, joiden mukaan lykopeeni antaa suojaa auringon UV-säteilyn aiheuttamia ihovaurioita vastaan. Ihmistutkimuksissa koehenkilöt ovat syöneet päivittäin noin 40–55 gramman tomaattisose­annoksen oliiviöljyn kera 10 tai 12 viikon ajan. Annos sisältää noin 16 grammaa lykopeenia. Tomaattisosetta syöneillä on ollut 40 prosenttia vähemmän auringon aiheuttamaa punoitusta.

Tomaatti muuntuu moneksi

  1. Tomaattivalikoimasta jokainen löytää omat suosikkinsa. Miedompien makujen ystävä valitsee muhkeita pihvitomaatteja, raikkautta kaipaava kirsikkatomaatteja.
  2. Ketsupeista kannattaa valita vähemmän sokeria ja suolaa sisältävä vaihtoehto. Säilyketomaattimurska on vähäsuolainen vaihtoehto ruoan­valmistukseen.
  3. Puolikuivattuja ­tomaatteja voi tehdä itse uunissa. Mausta ne mieleisilläsi ­yrteillä.
  4. Pidä kaapissa varalla tomaattisäilykkeitä. Esimerkiksi ­murskatut tomaatit ovat hyvä pohja ­pastakastikkeelle ja tomaattikeitolle.

Asiantuntija:

Kansanterveystieteen dosentti Tiina Rissanen, Itä-Suomen yliopisto.

Juttu on julkaistu Apu Terveys -lehdessä 6/2019.

Julkaistu: 20.9.2019