Terve.fi

Syö enemmän kaalia! Kaali yllättää ravintosisällöltään

Syö enemmän kaalia! Kaali yllättää ravintosisällöltään
Kaalit ehkäisevät monia sairauksia ja täyttävät vähäkalorisesti runsaan kuitupitoisuutensa ansiosta.
Julkaistu: 24.12.2016

Kaalit ehkäisevät monia vakavia sairauksia, ylläpitävät ruoansulatustoimintaa, lujittavat luita ja täyttävät vähäkalorisesti runsaan kuitupitoisuutensa ansiosta.

Useimmille kaali tuo mieleen kaalikääryleet, kaalilaatikon tai ikävät vatsavaivat. Ravitsemuksellisesta ja terveydellisestä näkökulmasta kaali on paljon muutakin, oikeaa ruokien aatelia. Kaalit ovat kaupoissa ympäri vuoden, mutta kun marras- ja joulukuussa monien vihannesten satokausi on niukimmillaan, kannattaa kääntyä Suomessa viljeltävien, kohtuuhintaisten kaalien puoleen.

Ravintosisällöltään kaikki kaalit ovat samankaltaisia keskenään. Ne sisältävät runsaasti kivennäis- ja hivenaineita, kuten kalsiumia, kaliumia, mangaania, rautaa ja seleeniä sekä C-, E- ja K-vitamiineja, A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia ja B-ryhmän vitamiineja. Niiden osuus esimerkiksi vastustuskyvyn ylläpitämisessä ja luuston vahvistamisessa on merkittävä. Maitotuotteita välttelevälle lehtikaali on oiva kalsiumin lähde.

Kaalien runsaalla kuitupitoisuudella on niin ikään etunsa. Kaali täyttää nopeasti, mutta vähäkalorisesti. Samalla kuidut pitävät huolta ruoansulatuksesta ja suoliston toiminnasta.

Kaalien sisältämät ravintoaineet ovat tärkeitä aivoille ja sydämelle. Glukosinolaatit ehkäisevät syöpää ja kakkostyypin diabetesta, kun polyfenolit suojaavat sydän-,  verisuoni- ja suolistosairauksilta.

Raakana kaalin ravintoaineet ovat parhaimmillaan, mutta kypsennettynäkin ne ovat melkoisia terveyspommeja. Kypsennetty kaali on usein myös vatsaystävällisempi vaihtoehto.

1 kommentti