Terve.fi

Paino putoamaan luonnon antimilla!

Tietyt kasvit poistavat nesteitä, toiset puolestaan auttavat säilyttämään kylläisyyden tunteen pidempään. Ota kasvien tarjoama apu avuksesi painonhallintaan ja -pudotukseen. Lue lisää.

Tietyt kasvit poistavat nesteitä, toiset puolestaan auttavat säilyttämään kylläisyyden tunteen pidempään. Ota kasvien tarjoama apu avuksesi painonhallintaan ja -pudotukseen.

Monet yrtit poistavat kehosta ylimääräistä nestettä ja kehon kuona-aineita sekä selluliittia. Tällaisia kasveja ovat nokkonen, kultapiisku, koivu, juolavehnä, siankärsämö, mesiangervo, peltokorte, persilja, minttu, fenkoli ja voikukka. Niistä voi tehdä esimerkiksi yrttiteetä. Yrtit tasapainottavat ruoansulatusta, rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihduntaa, sekä antavat keholle sen tarvitsemia suojaravinteita, kivennäisaineita ja vitamiineja.

Pysyvä muutos on paras

Muistathan kuitenkin, että paras keino painonhallintaan on ruokavalion pysyvä muutos. Parhaiten painonhallinta onnistuu nauttimalla kevyttä kasvisvoittoista, vähärasvaista, vähäsuolaista ja vähäsokerista ruokaa, mahdollisimman luonnonmukaisena. Stressaantuneena saattaa helposti sortua runsaasti kaloreita ja rasvaa sisältävään pikaruokaan. Stressi myös itsessään lihottaa, sillä stressihormonin sisältämä kortisoli lisää ruokahalua, ja varsinkin makean ja rasvaisen mielitekoja. Lisäksi se aiheuttaa nukkumishäiriöitä, mikä entisestään sotkee elimistön toimintaa. Hyötyliikunta lisää energiankulutusta ja auttaa painonhallinnassa sekä parantaa unen laatua.

Verensokerin säätely

Useat painonhallintaa tehostavat kasvit liittyvät verensokerin säätelyyn, insuliiniresistenssin hallintaan ja matalaan glykeemiseen indeksiin. Insuliiniresistenssi syntyy, kun insuliinin teho on heikentynyt eikä glukoosi pääse kohteeseen insuliinin tehottomuuden ja hitauden vuoksi. Tämän myötä verensokeri ja veren rasva-arvot nousevat. Glykeemisen indeksin perusteella ruoka-aineet voidaan jakaa nopeasti sokeriksi muuntuviin hiilihydraatteihin, kuten vaaleaan leipään, leivonnaisiin, makeisiin ja virvoitusjuomiin ja hitaasti muuttuviin hiilihydraatteihin, kuten täysjyväviljaan, marjoihin ja useimpiin vihanneksiin. Korkea glykeeminen indeksi aiheuttaa muutaman tunnin jälkeen syönnistä äkillisen verensokerin laskun, jolloin ruokaa taas tarvitaan. Sen sijaan matalan indeksin  ruoat pitävät nälän poissa pitkään. Ne ovat yleensä runsaskuituisia ja vitamiini- ja kivennäisainepitoisia, joten ne edesauttavat terveyttä kaikin puolin.

Laihduttajan paras kaveri: kuidut

Runsaskuituinen ruoka vaatii pidemmän pureksimisajan, jolloin keho huomaa kylläisyytensä ennen liikasyöntiä. Se myös täyttää vähemmillä kaloreilla. Erityisen paljon kuituja on pavuissa, vadelmissa, pinaatissa, kuorineen syödyissä omenissa, manteleissa ja ratamon ja sekä psylliumin siemenissä. Liukoinen kuitu (esim. beetaglukaani) hidastaa hiilihydraattien ja rasvan imeytymistä vereen ja parantaa niiden poistumista elimistöstä. Se myös tasaa verensokeria. Sitä on erityisesti omenassa, aprikoosissa, marjoissa, viikunassa, pavuissa, herneissä, linssissä, kaurassa, ohrassa, tuoreissa ja kuivatuissa luumuissa sekä kurpitsassa. Ohran ja kauran pitkäketjuiset hiilihydraatit tasaavat verensokeria ja pitävät kylläisenä pitkään energiatason säilyessä hyvänä. Kuidut edistävät myös suolen toimintaa.

Kahvi, chili ja inkivääri

Tietyt kasvit aktivoivat elimistöä, energian kuljetusta ja rasvojen hapetusta. Teen ja kahvin kofeiini lisää termogeenistä efektiä eli se nostaa kehon lämpötilaa ja aktiivisuutta, jolloin kaloreita kuluu. Chilipaprikan kapsaikiini ja dihydrokapsaikiini lisäävät lämmöntuotantoa ja rasvojen hapettumista nimenomaan naisilla. Sama vaikutus on inkiväärin öljyhartseilla. Rasvaiseen ruokaan kannattaakin lisätä chiliä ja paprikaa.

Hedelmät ja marjat

Melonit ovat parhaita ruokia painonhallintaan: sillä niissä on paljon vettä, jonkin verran kuitua ja vähän kaloreita. Niiden vesi on täyttävämpää kuin pelkkä vesi. Vesimeloni vie erityisesti janoa, sillä 92 prosenttia siitä on vettä. Vesi sitoutuneena ruokaan hidastaa sen imeytymistä ja saa sen viipymään kauan mahassa. Myös melonien sisältämä pektiini hidastaa rasvojen ja hiilihydraattien imeytymistä ja tehostaa niiden poistumista elimistöstä. Greippi taas laihduttaa tuoreena syötynä. Omena puolestaan puhdistaa suolistoa ja sen pektiini poistaa elimistöstä myrkkyjä. Ananas on tehokas diureetti, joka poistaa selluliittia ja turvotusta ja laihduttaa ruoansulatusta tehostamalla.

Selleri ja avokado

Selleri laihduttaa ja torjuu nälkää. Sitä voi pureskella aterian jälkeen, hiilihydraattien himoa hillitäkseen. Sellerin pureksinta stimuloi syljen eritystä ja edesauttaa ruoansulatusta. Se laihduttaa myös poistamalla kehosta nestettä. Avokadon liukoinen kuitu hidastaa rasvojen ja hiilihydraattien imeytymistä ja edistää niiden poistumista elimistöstä sekä säätelee sokeriarvoja. Vaikka avokadossa on melkoisesti kaloreita, se sisältää hiilihydraattia nimeltä mannoheptuloosi, joka hoikentaa ja tasaa verensokeria.

Kaalit

Kaaleissa on hyvin vähän kaloreita, mutta paljon nesteitä ja kuituja. Ne täyttävät hyvin ja vievät nälän tunteen. Kaalien runsaskuituisuus parantaa suolinukan kasvua, joka imee itseensä myrkkyjä ja rasvoja, nopeuttaa ruoan kulkua suolistossa ja auttaa tehoaa ummetukseen. Erityisesti punakaali vähentää vatsan alueelle kertyvän rasvan määrää.

Mausteet

Jotkut mausteet, kuten kaneli, kapris ja inkivääri, lisäävät insuliiniherkkyyttä. Kaneli lisää solujen glukoosinottoa, jolloin verensokeri alenee. Jotkut mausteet, kuten korianteri, lisäävät insuliinin eritystä. Muita verensokeria alentavia mausteita ovat kumina, laakeri, oliivi, sipulit, sinappi, valkosipuli, korianteri ja inkivääri.

Lähde: Huippukuntoon.fi (nykyinen Kauneus & Terveys)

Julkaistu: 22.4.2013
Kommentoi »