Haullasi “” ei löytynyt yhtään osumaa

Tarkista hakusi ja poista mahdollisia rajausehtoja

Paleo

Paleoruokavalio koostuu kivikauden antimista eikä prosessoitua ruokaa syödä. Mistä on kyse?

Paleo tarkoittaa ruokavaliota, jonka perustavanlaatuinen idea on syödä kuten paleoliittisen aikakauden ihminen. Paleodieetti koostuu pääosin lihasta, kalasta, linnuista ja kananmunista sekä marjoista, kasviksista ja hyvistä rasvoista. Viljeltyä tai teollisesti prosessoitua ruokaa ei syödä.

Paleoliittista aikaa elettiin maapallolla 700 000–8 000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Tällöin ihminen alkoi käyttää tulta ja työkaluja. Aika päättyi maanviljelyn alkuun.

Paleo perustuu uskomukseen, että ihmisen geenit ovat peräisin kivikaudelta eivätkä ne ole sopeutuneet pilkkomaan maatalouden jalostettuja tuotteita. Paleoruokavaliota kutsutaan myös luolamiesdieetiksi ja kivikautiseksi ruokavalioksi.

Paleo on usein vähähiilihydraattinen ruokavalio. Lautaselta on karsittu leipä, puuro, murot, peruna, pasta ja usein myös riisi. Niiden sijasta syödään vihanneksia, juureksia ja marjoja. Hedelmiä voi syödä kohtuullisesti mutta ei liikaa, koska ne sisältävät luonnostaa sokeria. Kaikkia hiilihydraatteja ei kuitenkaan ole tarve karsia.

Rasva on tärkeä osa paleodieettiä. Kevyttuotteita kartetaan, mutta rasvaa ei. Voi ja neitsytoliiviöljy ovat suosiossa. Myös pähkinät ja siemenet ovat hyvää paleoruokaa.

Olennaisinta on välttää prosessoituja ruokia sen kaikissa muodoissa. Siksi esimerkiksi maito- ja viljatuotteet eivät kuulu tiukkaan paleoruokavalioon.

Terveydelle hyvää on se, että monet sokeripitoiset herkut, kuten pullat, jäätelöt ja suklaat jäävät paleossa luonnostaan pois.

Paleota voi toki noudattaa kevyemminkin. Kaikkea ei tarvitse karsia, vaan tärkeintä on löytää itselle sopiva tapa syödä ja voida hyvin.

Paleoruokavalio on saanut kritiikkiä siitä, että siinä nautitaan paljon lihaa. Suositusten mukaan punaista lihaa saisi syödä puoli kiloa viikossa. Runsas punaisen lihan syöminen on yhteydessä suurempaan riskiin sairastua kakkostyypin diabetekseen ja joihinkin syöpiin.

Paleodieetin ei kuitenkaan tarvitse olla lihapainotteinen. Tosiasiassa kasvikset ovat mitä parhainta paleoruokaa, ja niitä pitäisikin syödä paljon. Paleoguru Jamie Scott on sanonut, että normaali ateria koostuu noin 25 prosentista prosessoimatonta proteiinia ja 75 prosentista kasviksia.

Paleota suosivat kokevat usein, että se lisää suorituskykyä ja auttaa painonhallinnassa. Kivikauden ruokavalio saattaa myös auttaa metabolisen oireyhtymän välttämisessä.

Paleo voi olla enemmän kuin pelkkä ruokavalio. Se voi olla elämäntapa, joka näkyy päivän rytmissä. Nykyajan luolamiehet menevät nukkumaan aikaisin ilman älylaitteita ja nousevat varhain. He liikkuvat kuten esi-isänsä: liikkuvat paljon rauhallisesti ja tekevät välillä nopeita tehotreenejä ja spurtteja. He kalastavat, metsästävät ja keräävät luonnosta marjoja, sieniä ja villiyrttejä.

Pysy mukana!
Tilaa uutiskirjeemme tästä