Terve.fi

Stressaa, suututtaa, laiskottaa – apu löytyy näistä ruoista!

Stressaa, suututtaa, laiskottaa – apu löytyy näistä ruoista!
Jäätelö. Se on lohturuoka, johon useimmat ruoasta lohtua hakevat ensimmäisenä turvautuvat. Siitä saa toki kalsiumia, mutta litroittain popsittuna se ei ole kovin terveellistä.
Julkaistu: 30.9.2010

Jäätelö. Se on lohturuoka, johon useimmat ruoasta lohtua hakevat ensimmäisenä turvautuvat. Siitä saa toki kalsiumia, mutta litroittain popsittuna se ei ole kovin terveellistä. Jotkut syövät suruunsa myös irtokarkkeja ja laiskotukseen hörpätään helposti energiajuomaa. Eivät erityisen terveellisiä nekään.

Ruoasta voi todella olla apua mitä erilaisimpiin mielialoihin, mutta kannattaa olla tarkkana, mitä suuhunsa milloinkin laittaa. Seuraavassa Woman’s Dayn asiantuntijoiden laatima lista seitsemästä yleisestä tunteesta ja ruoista, jotka voivat helpottaa. Ja ne ovat myös terveellisiä!

1. Stressaantunut? Syö suklaata!

Jos töitä on rästissä, kiire painaa eikä mitään tunnu ehtivän hoitaa ajoissa, saattaa stressi hiipiä levollisimpaankin mieleen. Silloin on täydellinen aika lohkaista suklaalevystä muutama pala!

Tuoreen, Journal of Proteome Research- lehdessä julkaistun sveitsiläistutkimuksen mukaan suklaa toden totta voi helpottaa stressiä. Jo pari palaa suklaata voi alentaa kehon stressihormonitasoja, ja siten rauhoittaa oloa.

Tutkimuksessa käytettiin tummaa suklaata, joten valitse myös omaksi stressinlievittäjäksesi mahdollisimman kaakaopitoista herkkua.

2. Laiskottaako? Syö pinaattisalaattia!

Lääketieteen tohtori Joanna Dolgoff kertoo seuraavaa:

- Foolihappo saattaa auttaa alentamaan homokysteiinitasoja kehossa. Korkeat homokysteiinitasot on yhdistetty verenkierron heikentymiseen, myös aivoissa. Se aiheuttaa laiskotusta ja keskittymisvaikeuksia.

Laiskotukseen kannattaakin kokeilla kahvikupin tai energiajuoman sijasta foolihappopitoista purtavaa, esimerkiksi pinaattia. Revi sen lehtiä muiden kasvisten sekaan salaattiin tai tee syksyn kunniaksi pinaattikeittoa.

3. Äksyiletkö? Syö omenaa ja maapähkinävoita!

Monet tunnistavat kiukutuksensa ja äksyilynsä itsekin ja tietävät jopa mistä se johtuu: verensokeri on päässyt putoamaan liian alas. Ikävä kyllä sen nostamiseksi haukataan usein varsin vääränlaisia ruokia.

Karkit, sokeriset mehut ja muut herkut kyllä nostavat verensokerin nopeasti, mutta tiputtavat sen takaisin pohjalukemiin jopa tunnissa. Tohtori Dolgoff suosittelee syömään ruokayhdistelmiä, joissa on sekä nopeasti energiaksi muuttuvia hiilihydraatteja että hitaammin sulavaa – ja siten verensokeria ylhäällä pitävää – rasvaa tai proteiinia.

Juuri tällainen yhdistelmä on esimerkiksi maapähkinävoilla päällystetyt omenalohkot. Omenassa on hiilihydraatteja, maapähkinävoissa rasvaa ja yhdistelmässä runsaasti ihanaa makua!

4. Levoton? Syö lohileipä!

Jos joka asia huolettaa, etkä uni tahdo tulla silmään iltaisin, saattaa puhelinsoitto ystävälle tehdä hyvää. Mikä vielä parempaa, tavatkaa kasvotusten esimerkiksi kahvilassa. Käykää hyvä, pitkä keskustelu ja nauttikaa samalla hyvää syötävää – kuten lohileipää!

Lohessa on runsaasti omega-3-rasvahappoja, jotka saattavat tyynnyttää levottomuuttasi.

- Omega-3-rasvahappojen säännöllisen syömisen on useissa tutkimuksissa voitu osoittaa ehkäisevän ja hoitavan masennusta. Jatkuvasti lisää tutkimustietoa saadaan myös siitä, että se saattaisi lievittää suuttumusta ja ärsyyntymistä, kertoo tohtori Stephen Ilardi.

- Runsaimmin voimakkaasti mielialaa kohentavia omega-3-happojen muotoja löytyy lohen lisäksi muista kylmänveden kuten silakasta, sardiineista ja makrillista.

5. Vihainen? Juo vihreää teetä!

Johtuipa suuttumuksesi työpaikan epäoikeudenmukaisuudesta tai puolison piittaamattomuudesta, tutkija ja ravitsemusasiantuntija Jacob Teitelbaumin mukaan vihreä tee voi helpottaa.

- Se sisältää teaniinia, joka tyynnyttää ja auttaa pitämään mielen selkeänä ja keskittymiskyvyn skarppina.

Vihreässä teessä on varsin maltillisesti kofeiinia, minkä takia se ei yllytä vihaasi – päinvastoin kuin kahvi! Vihreä tee on koko kehon kannalta kahvia hellempi vaihtoehto.

6. Surullinen? Syö täysjyvämuroja ja rasvatonta maitoa!

D-vitamiinilla on useita tehtäviä, joista yksi on edesauttaa serotoniinin tuotantoa. Serotoniini on aivojen välittäjäaine, niin sanottu hyvän olon hormoni, joka pitää mielen rauhallisena, rentona ja tyytyväisenä.

D-vitamiinin puute sen sijaan saattaa synkistää mieltä. Jos suru tuntuu tulevan tavallista helpommin puseroon, ei D-vitamiinipitoisen ruoan popsimisesta ole ainakaan haittaa. Aloita esimerkiksi aamusi lautasellisella täysjyvämuroja ja rasvatonta maitoa tai kauho lounaslautaselle tonnikala- tai sienisalaattia.

7. Kuukautiset tulossa? Syö munasalaatti-sandwich!

Kuukautisten alla epäterveellisiin lohturuokiin on erityisen suuri houkutus turvautua. Varsinkin hiilihydraattipitoiset pullat ja muffinssit houkuttavat.

Ne ovat toki hyviä, mutta aitoa apua saatat saada munasalaatti-sandwichista. Siitäkin saa kehon kaipaamia hiilareita, mutta hitaammin sulavassa ja siten verensokerin tasaisempana pitävässä muodossa.

Kananmunan hyödyt taas liittyvät serotoniiniin: niin kananmuna kuin esimerkiksi auringonkukansiemenet ja kalkkuna sisältävät runsaasti tryptofaania, joka saattaa edesauttaa serotoniinin tuotantoa.

Kommentoi »