Kauneus & Terveys

Marjoissa on voimaa!

Marjat ovat suomalaista superruokaa. Mustikat, puolukat, karpalot, lakat sekä viljellyt mansikat, vadelmat, herukat ja marja-aroniat ovat parasta mahdollista ravintoa.
Kuvat Thinkstock

Kotimaisissa marjoissa on moninkertaisesti bioaktiivisia aineita ulkomaisiin marjoihin verrattuna. Kotimaisten marjojen terveysvaikutuksia on tutkittu vuosien ajan muun muassa Turun ja Kuopion yliopistoissa sekä VTT:llä.

Marjojen on muun muassa todettu ehkäisevän haitallisten suolistobakteerien kasvua, ehkäisevän maksan rasvoittumista, estävän influenssa- ja herpesviruksen toimintaa, ylläpitävän verisuonten terveyttä, estävän syöpäsolujen kasvua, hillitsevän tulehdusvälittäjäaineiden muodostumista, estävän ikääntymiseen liittyviä haitallisia muutoksia muistissa, tiedollisissa ja älyllisissä sekä motorisissa toiminnoissa, auttavan helikobakteerin häädössä, lievittämään limakalvo-oireita ja ehkäisemään aikuistyypin diabetesta sekä virtsatietulehduksia.

Auttavat verenpaineen hallinnassa

Lähes kaikki kotimaiset marjat auttavat alentamaan korkeaa verenpainetta. Vadelmasta, mansikasta ja lakasta saa apua kolesteroliarvojen korjaamiseen. Ne myös tasapainottavat suoliston mikrobeja.

Mustikalla todettu positiivisia vaikutuksia näkökykyyn ja sen on huomattu auttavan näyttöpäätetyöskentelyssä väsyneitä silmiä ja ehkäisevän silmänpohjan ikärappeumaa. Mustikka ehkäisee myös tulehduksia.

Tummat marjat, kuten mustikka ja mustaherukka, näyttäisivät ehkäisevän diabetesta. Suomalaistutkimuksessa sata grammaa marjoja ja lasillisen marjamehua päivässä saaneiden koehenkilöiden verenpaine laski, hyvä HDL-kolesteroli nousi ja verihiutaleiden toiminta parani. Suomalaistutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että marjat saattavat olla avuksi sydän- ja verisuonitautien ehkäisemisessä.

Antioksidantteja. vitamiineja ja mineraaleja

Marjoissa vaikuttavina aineina toimivat etenkin bioaktiiviset antioksidantit. Marjat sisältävät myös vitamiineja, mineraaleja ja kuitua. Antioksidantteihin kuuluvat polyfenolit antavat marjoille niiden värin; voidaankin sanoa, että mitä tummempi marja, sitä enemmän se sisältää polyfenoleita.

Kaikkein antioksidanttipitoisimpia marjoja ovat koristepensaanakin kasvavat marja-aroniat, metsämustikat ja meillä vähän hyödynnetyt variksenmarjat.

Punaiset ja vaaleammat marjat sisältävät eri antioksidantteja. Parhaan terveyshyödyn marjoista saa syömällä 1–2 annosta eli noin 100–200 g monenlaisia marjoja mahdollisimman usein, mieluiten päivittäin.

Kirjoittaja on elintarviketieteiden maisteri.

Julkaistu: 15.4.2012
Kommentoi »