Kauneus & Terveys

5 vinkkiä arkeen, joilla pääset huippukuntoon


Suuret muutokset elämässä ovat usein pienestä kiinni. Miltä sinun arkesi näyttää?
Kuvat iStock

Olet ehkä toistuvasti vältellyt tekemästä päätöksiä parempaan kuntoon päästäksesi kuvitellessasi sen vaativan suuria ponnistuksia ja isoja elämänmuutoksia. Kenties olet kokeillutkin ja kerta toisensa jälkeen epäonnistunut.

Mitäpä jos lähtisit liikkeelle pienestä? Aloita matkasi parempaa kuntoa kohden alla olevilla vinkeillä. Helposti ja yksinkertaisesti.

1. Lopeta torkutus

Laita puhelimeen vain yksi herätys. Älä torkuta, vaan nouse heti sängystä kun herätys soi. Heräät paremmin ja olet energisempi.

Käy illalla aikaisemmin nukkumaan. Käytä talvisin kirkasvalolamppua ja kesällä jätä pimennysverho vetämättä ikkunan eteen. Valo toimii luontaisena kehon stressihormonitasojen nostajana – niiden voimalla pääset aamuisin sängystä ylös. Pienillä muutoksilla voit saada isoja aikaan.

Lue myös: Näin un vaikuttaa painonhallintaan

2. Joogaa, meditoi, hyötyliiku, treenaa ajatuksella

Päivän harjoituksen ei tarvitse olla pitkä. Voit tehdä sen useammassa eri pätkässä. Tärkeintä on olla ajatuksella mukana siinä, mitä teet. Älä jämähdä paikoillesi liian pitkäksi aikaa.

Tekemällä päätöksen ja siihen pienen suunnitelman, saat paljon aikaan. Tänään kävelet vain portaita etkä käytä kertaakaan hissiä. Tänään valitset sopivan HIIT-treenin ja toteutat sen. Tai meditoit ruokatunnin jälkeen 10 minuuttia tai joogaat saunassa. Valinta on sinun.

Lue myös: Näin otat arkiliikunnasta kaiken irti

3. Pidä kasvispäiviä

Punaista lihaa suositellaan syötäväksi ainoastaan 500 grammaa viikossa. Kasviksia 500 grammaa päivässä. Suurin osa meistä syö vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja aivan liian vähän.

Mitäpä jos suunnittelisit itsellesi kasvispäivän? Kokeile linssejä ja papuja, kaiva kesän marjoja pakkasesta puuroon tai sekoita virkistävä smoothie.

Lue myös: Kevennä kasviksilla – katso viikon ruokaohjelma

4. Pidä säännöllisestä rytmistä kiinni

Suunnittele oma päivärytmisi, jossa yrität pysyä aina kuin mahdollista. Rytmin olisi hyvä olla mahdollisimman samanlainen arkena ja viikonloppuna vireystilasi kannalta.

Syö samaan aikaan ja riittävästi. Pidä säännöllisyys fyysisissä harjoituksissa ja varaa riittävästi aikaa myös sosiaalisille suhteille. Voi kuulostaa tylsältä, mutta takaan että pitkässä juoksussa toimii.

5. Älä jää kiinni repsahduksiin

Ruoki positiivista kierrettä ruokailuiden, harjoitusten ja arjen rytmityksen suhteen. Älä takerru negatiivisiin ajatuksiin, ne ruokkivat ainoastaan lisää negatiivisuutta. Jos repsahdat, palaa normaalirytmiin äläkä jää vatvomaan. Tehty mikä tehty. Ole armollinen itsellesi. Repsahdukset kuuluvat elämään, ja kaikki mokailevat joskus.

Ylä- ja alamäet kuuluvat elämään. Sen sijaan, että antaisit elämäsi ohjailla sinua, ota siitä vastuu. Jos et ole onnellinen, uskalla muuttua. Se on sen arvoista.

Lue myös: Älä repsahda – näin pidät yllä treenimotivaatiota

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Lue myös:

Onko treenisi tarpeeksi tehokas?

47 vinkkiä rentoon arkeen

6 syytä miksi liikunta ei laihduta

Julkaistu: 2.6.2016