Kauneus & Terveys

Onko proteiinipatukka hyvä välipala?


Proteiinipatukoiden viidakossa on helposti eksyksissä. Mistä tietää, mitkä välipala- tai proteiinipatukat sopivat välipaloiksi parhaiten?
Kuvat iStock

Erilaiset välipaloiksi ja palautusaterioiksi tarkoitetut proteeinipatukat ovat tänä päivänä hyvin kysyttyjä. Siinä viidakossa on vaikea luovia. Terveellisyyttä mainostava etiketti voi johtaa harhaan, ja ravinto-arvoltaan proteiinipatukka voi paljastua joksikin aivan muuksi kuin superterveelliseksi herkuksi.

Syö aina mieluiten välipalaksi oikeaa ruokaa. Jos kiire kuitenkin yllättää, on patukka ihan varteenotettava vaihtoehto.

Lue myös: Kunnon välipalalla vältät napostelun

Kiinnitä proteiinipatukan valinnassa huomiota näihin:

Tarkista sisältö per patukka (ei per 100 grammaa):

  • patukka saa sisältää enintään 200 kilokaloria
  • siinä on oltava 5–15 g proteiinia
  • enintään 5–10 g sokeria
  • tyydyttynyttä rasvaa enintään 1/3 kaikesta rasvasta
  • 3–5 grammaa ravintokuitua

Lue myös: Syötkö riittävästi proteiinia?

Napatessasi proteiinipatukan käteesi, saatat huomata, että se tuskin yltää yllä mainittuihin vaatimuksiin. Siinä on luultavasti liikaa energiaa, proteiinia ja tyydyttynyttä rasvaa ja liian vähän kuituja. Sokeri on monesti korvattu –oli –päätteisillä makeutusaineilla ja herkkävatsaisena voit saada vatsanpuruja.

Välipalapatukoissa on usein liian vähän proteiinia ja kooltaan ne ovat liian pieniä.

Lue myös: Mistä lisää proteiinia?

Pähkinöistä ja kuivatuista hedelmistä tehdyt raakaruokapatukat ovat usein hyviä kuidun, proteiinien ja hyvien rasvahappojen lähteitä ja energianmäärä on kohdillaan. Kuivatut hedelmät sisältävät kuitenkin paljon sokeria, joten nekään eivät jokapäiväisessä käytössä ole suositeltavia. Patukoissa on loppujen lopuksi aika vähän syötävää eivätkä ne tee oloa kylläiseksi. Mahalaukun olisi hyvä vähän venyä, jotta se viestittäisi sinulle kylläisyydestä.

Mikäli haluat säilyttää patukat ruokavaliossasi, tarkista yllämainitut seikat ja nauti patukan kaverina lasi maitoa tai hedelmä.

Lue myös: Treenipäivien välipalat – milloin ja mitä syödä?

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Lue myös:

Näin saat riittävästi proteiinia maidottomasta ruokavaliosta

5 syytä syödä välipala

2 täydellistä välipalaa laihduttajalle

Näin otat hyödyt irti heraproteiinista ja muista lisäravinteista

Julkaistu: 24.5.2016