Terve.fi

Paranna ruoansulatustasi näillä 8 tavalla

Paranna ruoansulatustasi näillä 8 tavalla

Kiinnittämällä huomiota tiettyihin elintapoihin voi auttaa ruoansulatusjärjestelmää toimimaan paremmin. Doctor Oz -sivusto kokosi tämän listan vinkeistä, jotka parantavat ruoansulatusta.

1. Huolehdi nesteytyksestä

Vesi on yksi tärkeimmistä ja parhaimmista asioista ruoansulatukselle. Liian vähäinen veden juonti hidastaa ruoansulatusjärjestelmää merkittävästi, koska kovempaa ulostetta on vaikeampi ulostaa. Juo siis runsaasti vettä ja muita nesteitä – varsinkin silloin, kun harrastat liikuntaa. Tiedät saavasi riittävästi vettä, kun virtsasi on kirkasta koko päivän ajan.

2. Liiku

Fyysinen aktiivisuus nopeuttaa ruoansulatusta, parantaa verenkiertoa kaikkiin elimiin ja stimuloi ruoansulatuskanavan lihaksia, mikä auttaa elimiä toimimaan tehokkaammin. Lisäksi liikunta vahvistaa myös suolen seinämiä.

Yritä liikkua päivittäin 30 minuuttia. Voit kokeilla esimerkiksi kävelyä, pyöräilyä, uimista tai vaikkapa portaissa nousemista kotonasi.

3. Rajoita rasvoja

Rasvaisten ruokien sulattaminen on elimistölle vaikeampaa, sillä ne hidastavat ja rasittavat ruoansulatusjärjestelmää. Suosi siis vähärasvaisia lihoja, kuten kanaa ja kalkkunaa, ja vaihda täysmaito vähärasvaiseen tai rasvattomaan. Korvaa myös voi ja margariini oliiviöljyllä.

4. Syö enemmän kuitua

Jos ruokavaliossasi on säännöllisesti kuitua, käyt myös vessassa säännöllisemmin. Kuitu toimii eräänlaisena liikennepoliisina, joka auttaa kaikkea liikkumaan kitkatta suolistossasi. Se hidastaa ruoansulatusta ja imeytymistä niin, että ruoan sisältämä glukoosi pääsee verenkiertoon hitaammin pitäen verensokerin tasaisempana. Lisäksi kuitu lisää ulosteen painoa ja kokoa ja pehmentää sitä, jotta se kulkisi nopeammin elimistössäsi. Ilman kuitua kärsit todennäköisesti ilmavaivoista, tukoksista ja ummetuksesta.

5. Terve paino

Tutkimusten mukaan jopa pienikin lihominen on yhteydessä refluksitautiin. Refluksitauti on sairaus, jossa vatsan ja ruokatorven välinen läppä ei sulkeudu täysin, jolloin vatsahapot pääsevät takaisin ruokatorveen. vain muutaman kilon laihtuminen helpottaa vatsan alueelle kohdistuvaa painetta ja voi vähentää närästystä ja muita epämukavuuksia.

6. Anna itsellesi aikaa

Kukaan ei pidä hoputtamisesta, eikä ruoansulatusjärjestelmäsi ole poikkeus. Joskus keholta vie vähän aikaa viestittää aivoillesi, että olet syönyt tarpeeksi. Hidasta syömistäsi ja pureskele jokaista suupalaa vähintään 20 kertaa. Tämä antaa vatsallesi runsaasti aikaa valmistautua sulattamaan kunnolla antamasi ravintoaineet. samalla kehosi ja aivosi ehtivät kertoa sinulle, että olet syönyt riittävästi.

Koeta myös välttää television tai tietokoneen edessä syömistä, sillä tutkimusten mukaan häiriötekijät ruokailun aikana saavat ihmisen syömään merkittävästi enemmän kuin esimerkiksi ruokapöydän ääressä.

7. Kokeile probiootteja

Probiootit ovat hyviä bakteereja, jotka toimivat samalla tavalla kuin vatsasta luonnollisesti löytyvät mikro-organismit. Probiootteja käytetään ehkäisemään ja lievittämään monien tautien oireita, mutta erityisesti niiden, jotka vaikuttavat ruoansulatuskanavan toimintaan. Ne ovat erityisen hyviä säätelemään ruoansulatusjärjestelmän terveellisten bakteerien määrää ja normalisoimaan suolen toimintaa.

Lähde: Doctor Oz

Lue myös:

Julkaistu: 15.3.2014
4 kommenttia