Terve.fi

Estä elämää väsyttämästä sinua

Estä elämää väsyttämästä sinua
Tekisikö joskus mieli vain jäädä sänkyyn nukkumaan? On parasta selvittää, mitkä ovat syyt väsymyksen takana.
Julkaistu: 28.8.2009

Tekisikö joskus mieli vain jäädä sänkyyn nukkumaan? Jos on silti pakko mennä eteenpäin, on parasta selvittää, mitkä ovat syyt väsymyksen takana. Ehkäpä jokin näistä Howstuffworks.comin keräämistä tarmottomuuden aiheista paljastuu syypääksi.

10. Huono yöuni

Ihmisestä näkee heti, jos hän ei ole nukkunut tarpeeksi. Tämän takia kunnon yöunet ovat tärkeitä. Nukkumisessa sekä kesto että laatu merkitsevät – useimmille sopii kahdeksan tuntia. Tärkeää on nukkua yhtä paljon joka yö, tai seuraava päivä kuluu zombiena. Ikävä kyllä varastoon ei voi nukkua, joten vaikka nukkuisi koko viikonlopun, ei viikolla voi nukkua sen vähempää.

Joskus vaivaa unettomuus. Syvän yöunen uskotaan lataavan akkuja erityisen paljon, sillä se alentaa verenpainetta ja sykettä. REM-unessa taas nähdään unia. Jos näitä unitiloja ei pääse kokemaan, huomaa seuraukset aamulla. Siksi unettomuuden syyt kannattaa aina selvittää.

9. Ylityöllistetty olo

Pelkkä kahdeksan tunnin istuminen työpäivän ääressä väsyttää. Amerikkalaistutkimuksessa selvitettiin, että jopa yksi kolmesta työntekijöistä on ylityöllistetty. Kaiken lisäksi töiden lisäksi ihmiset vielä tarkastavat jatkuvasti sähköpostejaan ja kännyköitään.

Jatkuva stressi saa ihmiseen tilanteeseen, jossa tekisi mieli taistella tai paeta. Tällöin hormonit villiintyvät, verenkierto vilkastuu ja syke kiihtyy. Kun tämä reaktio pelasti esi-isämme saalistajilta, nykymaailmassa ihminen vain väsyy ja kärsii.

8. Tehtävät ja askareet

Kun vihdoin pääsee toimistolta vapaaksi, edessä odottavat monet tehtävät. Pitää käydä kaupassa, tehdä ruokaa, tiskata, leikata ruoho… Kun kaikki nämä on vihdoin saatu tehtyä, energia on poissa. Pitkä tehtävälista muistuttaa ylitöitä, joten kotikin stressaa.

Joskus ankara työnteko johtaa siihen, että aikaa tehtäville on vain iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä aiheuttaa vain lisää stressiä ja ahdistusta, kun kaiken yrittää saada tehtyä. Rentoutumaan ei ehdi milloinkaan, puhumattakaan mukavien asioiden tekemisestä.

7. Matkailu

Unelmamatka, joka on tarkoitettu irtiotoksi arjesta, voi muuttaa täysin luonnettaan. Lasten kitinä, jatkuva jonottaminen lentokentällä ja ihmismassat stressaavat entisestään. Jopa kahdeksan tunnin ajomatka voi saada olon tuntumaan lopen uupuneelta.

Matkailu väsyttää monilla tavoilla. Pitkä reissu sekoittaa vuorokausirytmin aikavyöhykemuutoksillaan. Jet lagin asettuminen voi viedä monta päivää. Lomamatkat saavat myös unohtamaan normaalin käytöksen – hyvä ruokavalio ja liikunta jäävät väliin.

6. Ruokavalinnat

Laihduttaessa tekee monesti sen virheen, että päättää olla syömättä lainkaan tai erittäin vähän. Tämä epäterveellinen valinta saa vain elimistön nälkiintymään. Vaikka näin pudottaa painoaan, menettää samalla myös energiansa. Liika syöminenkään ei ole vastaus, sillä ylensyönti väsyttää yhtä kovasti.

Sokeripitoisten ruokien syöminen piristää nopeasti, mutta väsymys palaa yhtä nopeasti. Tämä johtuu siitä, että sokeri vapauttaa runsaasti insuliinia, joka alentaa verensokeria ja saa olon laiskaksi. Siksipä energian ylläpitämiseksi on parasta syödä terveellistä ruokaa pitkin päivää, jolloin verensokeri pysyy tasaisena ja vireystaso yllä.

5. Kuivuminen

Elimistö osaa varoittaa kuivumisesta vasta, kun tila on vakava. Tämän takia ihmiset kuljeksivat ympäriinsä hieman kuivuneina ja väsyvät huomaamattaan. Ilman nesteitä verenkierto hidastuu, jolloin veren kuljettamat ravinteet ja happi eivät pääse joka kohtaan elimistöä.

Kahvi ja limsa eivät ole hyviä janojuomia, sillä niiden sisältämä kofeiini lisää virtsantuotantoa, jolloin elimistö kuivuu entisestään. Kofeiini pysyy elimistössä 10-12 tuntia, joten illansuussa nautittu kahvi voi kuivattaa elimistön yöllä. Siksi juomaksi kannattaa valita vesi.

4. Muut ihmiset

Ihmissuhteet voivat aiheuttaa stressiä ja väsymystä, varsinkin jos läheiset ovat pessimistisiä tai suhteet ovat epäterveellä pohjalla. Esimerkiksi työpaikalla mukavien kollegoiden joukosta löytyy se joku, joka saa raivon partaalle.

Jopa ystävillä voi olla väsyttävä vaikutus. Jos odottaa hauskaa iltaa ystävän kanssa, ja tämä valittaa jatkuvasti miesongelmistaan, on lopputulos selvä. Yksinäisyys ei silti ole sen parempi vaihtoehto.

3. Ei liikuntaa

Väsyneenä tulee usein jäätyä sohvalle liikkumisen sijaan. Päätös on huono, sillä liikunta itse asiassa poistaa väsymystä ja piristää. Liikkumista välttämällä menettää myös energiaa. Ylimääräisten kilojen lisäksi lihakset kuihtuvat. Tämä tarkoittaa, että elimistöllä menee enemmän energiaa yksinkertaistenkin liikuntaharjoitusten suorittamiseen.

Liikkuminen saa nukkumaan paremmin ja vähentää stressiä. Liikunta lisäksi vapauttaa endorfiinia, jota tuottaa hyvää ja energistä oloa.

2. Masennus

Jos jatkuvasti on väsynyt ja ahdistunut eikä mikään piristä, taustalla voi piillä masennus. Eräs tutkimus selvitti, että jatkuvan väsymyksen takia hoitoon hakeutuvista jopa 20-40 prosenttia kärsii masennuksesta.

Masentuneet saattavat nukkua paljon, mutta unen laatu on usein huonoa. Mukavistakaan askareista ei ole apua, sillä masentuneen on vaikea piristyä. Masennusta voi onneksi hoitaa, joten jos epäilee kärsivänsä masennuksesta, parasta on hakea apua.

1. Lomat

Lomalla kaikki edellä mainitut asiat kärjistyvät. Matkalle lähdetään luonnollisesti lomilla, joten matkan rasitteet väsyttävät. Ystävien kanssa viettää enemmän aikaa, jolloin heidän negatiivisuutensa pilaa mielialan. Ennen lomaa saattaa tehdä hurjasti ylitöitä, jotta on enemmän rahaa lomalle. Koti pitäisi sisustaa uudelleen, mutta se on ensin siivottava. Juhlien naposteltavat ja megalomaaniset ateriat pilaavat ruokatasapainon. On kamalaa olla yksin lomalla. Kaikki nämä johtavat stressiin.

Lomilta odottaa aina paljon, joten todellisuus saattaa olla karvas pettymys.

Lue lisää:

Kommentoi »