Kauneus & Terveys

Toimivatko muotidieetit oikeasti?


Oletko kuullut dieeteistä DASH, DNA, SIRT, SCD ja MIND? Mitkä niistä voivat oikeasti toimia? Ravitsemusterapeutti Anette Palssa arvioi.
Kuvat Fotolia

DASH

DASH-dieetissä karsitaan ”tyhjiä kaloreita”. Kokonaisenergiamäärän pitäisi olla ainakin 500 kilokaloria alle kulutuksen.

DASH-dieetti perustuu kasvisten ja kalan syöntiin. Punaista lihaa vältellään. Suolan saanti lasketaan minimiin. Tutkimuksissa on todettu, että se tehoaa kohonneeseen verenpaineeseen ja suojaa 2-tyypin diabetekselta.

- DASH-dieetti on lähellä ravitsemussuosituksia, tosin vähemmällä lihamäärällä. Se on hyvä perusruokavalio. Tutkimusnäyttöä hyödyistä todella on olemassa. Voi olla joillekin haastava toteuttaa, koska suolaa ja lihaproteiinia on vähän, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta.

- Suosittelen DASH-dieettiä niille, jotka jo ennestään syövät kasvispainotteisesti ja kotikokeille, koska vähäinen suolan saanti on mahdotonta, jos käy ulkona syömässä.

SIRT

SIRT-dieetissä syödään pääasiassa tiettyjä raaka-aineita, kuten omenaa, mustikkaa, lehtikaalia ja vihreä teetä. Alussa kalorit lasketaan 1 000 kilokaloriin päivässä.

SIRT-dieetti tuli tunnetuksi, koska siinä sallitaan tumma suklaa, musta kahvi ja punaviini. Perustuu sirtuiini-nimistä proteiinia aktivoivien ruokien syömiseen. Uskotaan tehostavan aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa.

- Ruokavaliossa on mukana hyviä raaka-aineita, kuten lehtikaali ja marjat. Niissä on paljon antioksidantteja. Tavallaan ihan järkevää syömistä, näiden ruokien lisääminen ruokavalioon kannattaa.

- SIRT on dieetti, jota noudatetaan hetken aikaa ja sitten palataan takaisin perusruokavalioon. Kysymys kuuluukin, että mitä tämän jälkeen tapahtuu. Ei elämäntapamuutoksen lähtökohta. Ruokavalio on yksipuolinen ja sitä on mahdoton noudattaa pitkiä aikoja, Palssa sanoo.

SCD

SCD-dieetissä rajoitetaan hiilihydraatteja ja karsitaan esimerkiksi peruna, maissi, viljat ja riisi. Se on laktoositon, gluteeniton ja sokeriton. SCD-dieettiä käytetään autoimmuuni sairauksien ja suoliston hoitoon.

- Ajatus siitä, että hiilihydraatit ovat pahoja ja kaikki pitää poistaa ruokavaliosta suoliston hyvinvoinnin kannalta, ei ole hyvä. Kaikki hiilihydraatit eivät sovi kaikille, ja niitä voi yksilöllisesti rajoittaa. Tutkimusnäyttö on osoittanut, että joillekin on apua suoliston hoitoon Fodmap-ruokavaliosta, mutta SCD-dieetin tutkimusnäyttö on heikkoa.

- En suosittele, että kukaan lähtee toteuttamaan tätä ruokavaliota yksinään. Jos kärsii suolistosairaudesta, pitää hakeutua lääkärin hoitoon. Asiaan perehtyneen ravitsemusterapeutin kanssa voi pohtia, mitä ruokia lähtee rajoittamaan.

DNA

Ruokavalio- ja liikuntasuositukset määritellään yksilöllisen geeniperimän mukaan. Tehdään maksullinen testi, jossa tutkitaan geenien avulla aineenvaihduntaa ja siihen sopivaa ruokavaliota.

- Sehän olisi mahtavaa, jos olisi geenitesti, joka kertoisi, mitä kenenkin pitäisi syödä. Karkeita arvioita toki on. Toiset lihovat herkästi hiilihydraateista ja toiset rasvoista. On myös niitä, jotka lihovat riippumatta siitä, mitä syövät. Taustalla on kiinnostava ajatus, mutta olemme vielä aika kaukana siitä, että oikeasti voitaisiin geenitestin perusteella löytää oikeanlainen ruokavalio, Palssa toteaa.

- Muuttamalla ruokavaliota myös geenit muuttuvat. Muun muassa suolistobakteerit näyttävät vaikuttavan geenien ilmenemiseen. Ruokakäyttäytymiseen vaikuttaa lisäksi monet muutkin asiat, kuten tottumukset, tavat, uni, stressi ja liikkuminen. Joskus voi olla järkevää kokeilla, mikä määrä esimerkiksi hiilihydraatteja sopii itselle. Kallista testiä en maksaisi.

MIND

MIND-dieetti yhdistää Välimeren ruokavaliota ja DASH-dieettiä. Se on vähäsokerinen ja siinä painotetaan marjoja, vihanneksia, kalaa, täysjyväviljaa ja hyviä rasvoja.

- Välimeren ruokavalio on tutkimusruokavalio, jonka on todettu olevan meille hyväksi. Tutkimusnäyttö tukee sitä, että siitä olisi hyötyä sydän- ja verisuonisairauksissa.  

- Tämä on lähellä ravitsemussuosituksia. En ajattele, että tämä olisi dieetti, vaan elämäntapa. Tässä olisi hyvä pohja, mihin rakentaa omaa ruokavaliotaan.

MINDFULNESS

MINDFULNESS-dieetti korostaa tietoista syömistä. Tarkoituksena on oppia kuuntelemaan itseään ja ymmärtämään milloin todella on nälkä ja milloin ei. Ruoka syödään rauhassa siihen keskittyen.

- Suurella osalla ongelma on juuri pään sisällä. Tiedetään millaista terveellinen ruoka on, mutta syödään mielitekojen ja tunteiden mukaan. MINDFULNESS-dieetti onkin äärimmäisen hyvä niille, jotka syövät mielitekojen mukaan. Kun pohditaan omia valintoja, syömisen hallinta paranee.

- MINDFULNESS- dieetissä ruokaa maistellaan ja ihmetellään kaikilla aisteilla sen sijaan, että katsotaan samalla televisiota ja selataan puhelinta. Kun ruoka syödään rauhassa, tulee usein syötyä itselle sopivampi määrä.

- Huonoja puolia ei suoranaisesti ole, ellei ota tätä liian vakavasti ja ahdistu siitä. Aina ei voi syödä tietoisesti, Palssa muistuttaa.

Lue myös:

Julkaistu: 16.6.2016