Voi hyvin

Piristystä pimeään

Piristystä pimeään
Kun kaamos ahdistaa, tekee mieli herkutella. Nyt katetaan juhlapöytään vastustuskykyä parantavia kasviksia ja mustaherukkaa.
Julkaistu: 13.11.2019

Hyvinvoinnille tärkeät antioksidantit suojaavat elimistöä hapettumiselta ja edistävät terveyttämme. Verenkierrossamme on monia aineita, jotka toimivat antioksi­dantteina. Jokainen meistä voi lisätä omaa antioksidanttipuolustusta myös terveellisillä ruokavalinnoilla.

Ravinnon rasvaliukoisista antioksidanteista yksi tärkeimmistä on E-vitamiini. Sitä on yhdessä monityydyttymättömien rasvahappojen kanssa muun muassa täysjyväviljassa, pähkinöissä, kasviöljyissä ja rasvaisissa hedelmissä, kuten avokadossa.

Porkkanassa on A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia. Myös tomaatin lykopeenilla on antioksidanttivaikutusta. Vesiliu­koisista antioksidanteista tunnetuin on askorbiinihappo eli C-vitamiini.

Myös ravinnon monet fenoliyhdisteet, kuten kasveissa esiintyvät flavonoidit, toimivat antioksidantteina. Niitä on esimerkiksi marjoissa ja hedelmissä.

Terveyttä edistäviä raaka-aineita on helppo lisätä paitsi arkiruokailuun myös pyhäpäivien kattaukseen ilman että juhlavuus katoaa.

Valmista vegaanista kylmäsavuporkkanaa alkupalaksi ja näyttävää mustaherukkaraakakakkua jälkiruoaksi. Kippistele vihreällä voimajuomalla!

Kommentoi »