Kauneus & Terveys

Näin vähäinen uni vaikuttaa kehoosi

Näin vähäinen uni vaikuttaa kehoosi

Riittävällä unella on iso merkitys jaksamiseesi päivän aikana. Voidaksesi hyvin on sinun saatava riittävästi unta, syötävä säännöllisesti ja monipuolisesti, sekä liikuttava aktiivisesti. Tylsää ja tuttua, eikö? Silti usein niin vaikea toteuttaa. Mihin me unta oikeastaan tarvitsemme?
Teksti Liina Sievers
Kuvat Fotolia, Milka Alanen
Mainos

Uni on välttämätöntä palautumisaikaa etenkin tietotyötä tekevän aivoille. Päivän aikana käsittelet päässäsi jättimäisen määrän tietoa. Ajatuksesi tulee juosta nopeasti, tarvitset luovuutta, tarkkaavaisuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Nämä ominaisuudet onnistuvat vain, jos nukut riittävästi. Toisin sanoen – liian lyhyillä unilla olet tyhmempi kuin normaalisti.

Vain murto-osa ihmisistä selviää alle kuuden tunnin unilla. Onkin hyvin epätodennäköistä, että selviät vain muutamalla tunnilla unta yössä. Todennäköisempää on, että huonosti nukutun yön jälkeen olet väsynyt koko päivän. Väsymys saa kehosi stressihormonitasot koholle. Sinun tekee mieli syödä kaikkea mahdollista, ja nimenomaan epäterveellistä.

Univajeesta stressantuneena vastustuskykysi heikkenee. Nappaat normaalia helpommin kehoosi kaikki pöpöt, mihin päivän aikana törmäät. Pitkään jatkuva stressi on myös useiden kroonisten sairauksien, kuten sydän- ja verisuonitautien, lihavuuden ja masennuksen taustalla.

Stressissä myös kudosten katabolia eli hajoamistila kiihtyy. Lihaksesi siis hajoavat normaalia kiivaammin. Tämän lisäksi univajeesta aiheutuva stressi lisää rasvan kertymistä vyötärölle ja sisäelimiin. Ei kovin houkuttelevaa. Väsyneenä kun ei rauta nouse normaalisti eikä jalka kulje lenkkipolulla muutenkaan.

Nukkumattomuuden vaikutusta voidaan verrata humalatilaan. Yhden nukkumattoman yön jälkeen on psykomotorinen suorituskykysi on kuin yhden promillen humalassa. Muistisi, päättely- ja oppimiskykysi kärsivät ja keskittymiskykysi on kärpäsen luokkaa. Lähes yhtä huonoon tulokseen pääset nukkumalla viikon ajan kaksi tuntia liian vähän joka yö.

Lue myös: Liian vähäinen nukkuminen laukaisee stressitilan

Liian vähäisen unen seuraukset:

  • Tapaturma-alttius kasvaa
  • Syöt enemmän ja epäterveellisiä ruokia
  • Vastustuskykysi alenee
  • Mielialasi laskee, masennuksen tunteet lisääntyvät
  • Alkoholin kulutus ja tupakointi lisääntyvät
  • Painonhallinta vaikeutuu
  • Ärtyneisyys lisääntyy
  • Sokeriaineenvaihdunta häiriintyy
  • Sairastut helpommin kroonisiin sairauksiin

Mieti, nukutko riittävästi ja onko unesi laadukasta?

  • Nukutko arkisin alle seitsemän tuntia yössä?
  • Heräiletkö öisin etkä saa pian unen päästä kiinni?
  • Nautitko arkisin alkoholia ennen nukkumaan käymistä?
  • Oletko aamupäivisin väsynyt?
  • Käytätkö nukahtamis- tai unilääkkeitä?
  • Kuorsaatko?
  • Kärsitkö uniapnea oireista (hengityskatkokset öisin, joista muut raportoivat sinulle)?

Lue myös: Käytkö salilla? Tämän takia on tärkeää nukkua!

Vinkit rauhallisempiin öihin:

1. RAUHOITA illat ennen nukkumaan menoa. Jos sinulla on nukahtamisvaikeuksia, älä harrasta sykettä kohottavaa liikuntaa enää kello 18 jälkeen.

2. PISTÄ televisio kiinni, sulje älypuhelin ja tietokone sekä tabletti muutama tunti ennen nukkumaan menemistä.

3. VENYTTELE kevyesti, se rauhoittaa kehoasi.

4. ÄLÄ nauti kofeiinipitoisia juomia iltaisin tai syö tuhtia ateriaa juuri ennen nukkumaan käymistäsi.

5. PIDÄ makuuhuoneesi ilma viileänä ja hyvin tuuletettuna.

6. NUKU puhtaissa lakanoissa. Tyynyliina tulisi vaihtaa kerran viikossa, muut lakanat parin viikon välein.

7. SELVITÄ riidat ennen nukkumaan käymistäsi. Mikään ei tuhoa yötä tehokkaammin kuin selvittämättömät asiat.

8. KALENTEROI. Kun asiat ovat ylhäällä kalenterissasi, on niitä turha vatvoa päässään yöaikaan. Ehdit selvittää ne aamulla.

Jos epäilet, ettet yrityksistäsi huolimatta saa riittävästi unta ja asia vaivaa sinua, ota yhteys hoitavaan lääkäriisi.

Lue myös: Pilaako kumppanisi terveytesi öisin?

Personal trainer Liina Sievers jakaa parhaat vinkkinsä treeniin kauneusjaterveys.fi:n lukijoille. Joka viikko uudet ohjeet!

"Työskentelen personal trainerina, kouluttajana sekä ravintovalmentajana. Iltaisin ohjaan ryhmäliikuntatunteja, lenkkeilen koiran kanssa metsässä, opiskelen saksaa ja muita mielenkiintoisia asioita. Minulla on kaksi lasta, joiden kanssa pelataan futista, käydään uimassa ja katsotaan hyviä leffoja kasassa sohvalla. Haaveilen pitkistä yöunista ja kiireettömistä aamuista ja siitä, että minulla olisi vastaus kaikkiin maailman kysymyksiin."

Lue myös:

Nämä ovat vuoden 2016 hittilajit

Näin treenaat oikein

Treenaaja, älä tee näitä 7 mokaa!

5 minuutin tehokas pikatreeni

Julkaistu: 12.1.2016