Kauneus & Terveys

Hartiat jumissa? Kokeile suuhierontaa


Kiire ja stressi voivat oireilla niska- ja hartiakipuna, pääsärkynä tai kiristävänä tunteena ohimoilla. Vaivoihin löytyy nyt uudenlainen apu: suuhieronta.
Kuvat iStock

Kiireen ja stressin tuomiin kolotuksiin kehossa haetaan usein apua esimerkiksi niska- ja hartiahieronnasta. Oireiden todellinen syy saattaa silti löytyä suusta, joka on yhteydessä koko kehon hyvinvointiin.

Suomesta löytyy nykyisin joukko täydennyskoulutuksen saaneita suuhygienisteja, jotka ovat perehtyneet jännitystiloihin, jotka säteilevät suusta muualle kehoon. Jomotuksiin voi olla monta syytä: esimerkiksi älylaitteiden tuijottaminen, epäergonomiset työasennot, huonossa asennossa nukkuminen ja stressiperäinen hampaiden narskuttelu.

Näitä jännitystiloja voidaan ratkaista ja hoitaa suun ja pään alueen rentoutushieronnan avulla.

Lue myös: 15 tapaa hieroa

Suuhieronta on kuin käynti kosmetologilla

Suun alueen rentoutushieronta on hyvin samanlaista kuin perinteinen hieronta, mutta voimaltaan hellävaraisempaa. Käynti suuhygienistin hierontahoidossa muistuttaa käyntiä kosmetologin tai hierojan luona: valoja voidaan himmentää hieronnan ajaksi ja taustalla voi soida rentouttava musiikki.

Lue myös: Hampaiden suurimmat ongelmat

Suun alueen rentoutushieronta kestää tavallisesti 20-45 minuuttia. Hieronnassa suuhygienisti käy lihakset huolellisesti läpi sekä suun sisä- että ulkopuolelta. Hierontavaiheen lisäksi käyntiin sisältyy alkuhaastattelu, jossa käydään läpi oireita ja yleistä terveydentilaa. Kevyt ja hellävarainen suuhieronta sopii yleensä kaikille, mutta joissakin tilanteissa esimerkiksi vakavat nivelkulumat voivat olla sille esteenä.

Suuhygienisti tarkkailee suuhieronnan yhteydessä asiakkaan suun ja purennan yleiskuvaa. Tarvittaessa hieronnasta saa lähetteen jatkohoitoon hammaslääkärille tai purentafysiologille.

Lue myös: Tiesitkö tätä hampaiden hoidosta?

Omatoimista jatkotreeniä tarvitaan

Kivut ja muut oireet helpottavat usein jo yhdellä hoitokerralla, mutta omatoiminen jatkotreeni on lisäksi tärkeää. Kotihoito-ohjeet auttavat pääsemään läpi arjen haitallisista tavoista, jotka voivat huomaamatta aiheuttaa suun ja pään alueen kipuja.

Moni esimerkiksi pureskelee purukumia liian pitkään tai puree hampaita tiukasti yhteen keskittyessään. Nämä tavat voivat aiheuttaa kireyttä koko kehoon.

Lue myös: 9 tapaa vähentää niska- ja hartiakipuja

5 vinkkiä: Näin voit välttää pään alueen särkyjä

1. Vältä käsillä päähän nojailua. Leuka vääntyy pienenkin paineen alla.

2. Älä pure hampaita kokonaan yhteen. Hampaitten luonnollisessa asennossa ylä- ja alahampaiden väliin jää pieni rako.

3. Lopeta purkan ja toffeen jauhaminen. Sitkeiden syötävien mässyttäminen ei tee pään lihaksille hyvää.

4. Havahdu narskutteluun. Moni narskuttelee hampaita tietämättään stressaantuneena tai unissaan. Siitä voivat olla merkkinä kulumat hampaiden purupinnoilla. Puutu ongelmaan ajoissa.

5. Etsi selitys aamukivuille. Aamulla tuntuva, mutta päivän mittaan helpottava kipu voi olla merkki purentaongelmista tai hampaiden narskuttelusta. Älä pitkitä ongelmaa, vaan selvittele sitä suuhygienistin tai hammaslääkärin vastaanotolla.

Asiantuntijana suuhygienisti Reetta Tuomola Oral Hammaslääkäreiltä.

Lue myös:

Aiheuttaako niskajäykkyys huimausta?

Vahingoittaako stressi aivoja?

4 parasta vinkkiä stressaantuneelle keholle

5 vinkkiä, kuinka lopetat kiireen

Julkaistu: 25.5.2016