Kauneus & Terveys

Tiesitkö tätä hampaiden hoidosta?


Seitsemän faktaa hampaiden hoidosta.
Kuvat Fotolia

Tiesitkö, että pH-arvoltaan happamat ruoat ovat yhtä pahoja hampaiden reikiinnyttäjiä kuin sokeritkin? Tai että hiilihapot itsessään eivät ole vaarallisia hampaille?

1. Sokerisen ja happaman yhdistelmä ei ole hyväksi hampaille

Esimerkiksi tuoremehun happamuus vaurioittaa hampaan kiillettä ja päästää tuoremehun sokerin porautumaan hampaaseen. Happamiin tuotteisiin lukeutuvat myös muun muassa urheilu- ja energiajuomat, makeutusaineilla makeutetut virvoitusjuomat, mutta myös hapetetut maitotuotteet kuten jogurtti ja piimä, joiden pH-arvo on alle 5,5.

2. Hampaat sietävät vain 4-6 happohyökkäystä päivässä

Nykyisin kehotetaan syömään usein, mutta vain vähän kerrallaan. Se ei kuitenkaan ole hampaiden osalta hyvä juttu. Suuhygienisti Sari Maisala neuvookin välttämään jatkuvaa välipalojen syömistä ja keskittymään niiden sijasta muutamaan selkeään ateriaan päivässä.

3. Hampaita ei saa pestä heti syömisen jälkeen

Hampaiden kiille pehmenee happohyökkäyksen aikana. Sen takia heti syömisen jälkeen ei suositella hampaiden pesua, koska se aiheuttaa kiilteen kulumista. Siitä johtuen hampaat voivat alkaa vihloa ja samalla riski reikiintymiseen kasvaa.

Happohyökkäys kestää puoli tuntia, jonka jälkeen hampaat voi taas pestä normaalisti. Happohyökkäyksen voi keskeyttää ksylitolipurukumilla tai -pastillilla.

Lue myös: Näin minimoit juomien haitat hampaille

4. Hampaiden kiinnityskudokset kaipaavat jumppaa

Jotta hampaat eivät löysty, tarvitsevat kiinnityskudokset jumppaa. Hiilihydraattipitoisen ravinnon sijasta suositellaan runsasproteiinista ruokaa, sillä se on usein kovempaa eli vaatii enemmän pureskelua.

Monipuolinen ruokavalio on kuitenkin parasta niin hampaiden kuin koko kehon kannalta.

5. Hampaat tarvitsevat sylkeä

Sylki huuhtelee suuta ja toimii puskurina bakteereille. Kahvi ja alkoholi kuivattavat suuta ja limakalvoja ja sen takia olisikin hyvä, että muistaisi juoda reilusti vettä.

Ruokajuomaksi kannattaa valita puhdas vesi. Myös maustamattomat kivennäisvedet sopivat hammasystävälliseen ruokavalioon, sillä hiilihapoista ei ole haittaa hampaille.

6. Fluorista on enemmän hyötyä kuin haittaa

Hammastahnat sisältävät fluoria, joka toimii hampaiden kiilteen rakenteena. Hampaat tarvitsevat fluoria pieniä annoksia usein ja hampaiden pesu aamuin ja illoin on riittävä määrä fluorin saannille.

Lasten hammastahnat sisältävät vähemmän fluoria kuin aikuisten tahnat. Vain poikkeustapauksissa, kuten jos alueen pohjavedessä on liikaa fluoria, kannattaa fluorillisen hammastahnan käyttöä harkita.

Jotkut voivat myös olla herkkiä hammastahnan sisältämälle natriumlauryylisulfaatille, jolloin suuhun voi tulla aftoja ja limakalvot saattavat ärsyyntyä hammastahnan käytöstä.  Tällöin kannattaa käyttää fluoritonta hammastahnaa.

Lue myös: 6 tapaa päästä eroon pahanhajuisesta hengityksestä

7. Ole tarkka valkaisuaineiden kanssa

Ainoastaan hammaslääkäreiden kehittämät valkaisutuotteet ovat taatusti turvallisia käyttää. Paketista löytyvä CE-merkintä tarkoittaa, että tuote on tutkittu Euroopassa. Muita valkaisutuotteita kannattaa välttää, sillä ne saattavat sisältää aineita, jotka voivat olla haitallisia hampaille.

Jos kuitenkin käyttää muita kuin ammattilaisten suosittelemia tuotteita, kannattaa niistä keskustella suuhygienistin kanssa.

Juttua varten on haastateltu suuhygienisti Sari Maisalaa.

Julkaistu: 4.9.2015