Terve.fi

Nämä 17 terveelliseksi luultua tapaa ovat pelkkää puppua – osa 2

Nämä 17 terveelliseksi luultua tapaa ovat pelkkää puppua – osa 2
Kuulit ehkä terveydestä intoilevalta ystävältä, että gluteenia kannattaa välttää. Toisaalla taas kerrottiin, että monivitamiinilisä on välttämätön. Tällaisia terveysmyyttejä on maailma pullollaan, eivätkä niistä suinkaan kaikki ole oikeasti hyväksi meille, kertoo Business Insider.
Julkaistu: 26.7.2015

Kuulit ehkä terveydestä intoilevalta ystävältä, että gluteenia kannattaa välttää. Toisaalla taas kerrottiin, että monivitamiinilisä on välttämätön. Tällaisia terveysmyyttejä on maailma pullollaan, eivätkä niistä suinkaan kaikki ole oikeasti hyväksi meille, kertoo Business Insider.

10. Monivitamiinilisien käyttö

Aikuisista amerikkalaisista lähes puolet syö vitamiinilisiä päivittäin. Vuosikymmeniä kestäneet tutkimuksetkaan eivät ole löytäneet vakuuttavia perusteluita pillerimaniamme tarpeellisuudesta.

Pienet määrät vitamiineja ovat elintärkeitä, sillä esimerkiksi A-, C- ja E-vitamiinien puutokset voivat aiheuttaa keripukkia tai riisitautia. Tutkimukset osoittavat, että vitamiinitarpeet täyttyvät terveellisen ruokavalion myötä ei nappikauppaa tarvitse käydä.

Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että ruokaympyrästä löytyy muutakin kuin pikaruokaa ja limsoja.

11. Natriumglutamaatin välttäminen

Natriumglutamaatti on aromivahvenne, jonka tunnistaa elintarvikepakkauksesta koodista E621. Elintarvikevirasto Eviran mukaan se on täysin turvallinen tuote.

Natriumglutamaatin harteille on silti sysätty monia oireita. Niin sanotun kiinalaisen ravintolan oireyhtymän oireita ovat muun muassa päänsärky, hikoilu, pahoinvointi, kasvojen punoitus ja kutina.

Tieteellisesti yhteyttä ei natriumglutamaattiin ei kuitenkaan ole löydetty. Todennäköisempää onkin, että oireet johtuvat liiallisesta syömisestä, eivät natriumglutamaatista.

12. Hengen pidättäminen, kun joku aivastaa tai niistää lähelläsi

Kun joku yskäisee lähelläsi, singahtavat bakteerit lähiympäristöön noin 80–320 kilometrin tuntivauhtia.

Bakteerit kyllä löytävät tiensä suuhusi, nenääsi tai silmiisi, vaikka pidättelisitkin henkeäsi hetken.

13. Rystysten naksuttelu

Yleistiedon mukaan rystysten naksuttelu on paitsi ärsyttävää, myös haitaksi nivelille.

Uudet tutkimukset ovat kuitenkin toista mieltä. Joissain tutkimuksissa mennään jopa niin pitkälle, että arvellaan rystysten paukuttelun kertovan sen liikkuvuudesta.

14. Detox-dieetit

Kuona-aineiden poistaminen erilaisilla detox-kuureilla on erittäin tyylikästä ja muodikasta.

Todellisuudessa moinen kuuri on kuitenkin täysin tarpeeton, sillä ihmiskehon oma suodatinjärjestelmä on äärettömän tehokas. Puuhasta vastaavat maksa ja munuaiset.

Munuaiset suodattavat verestämme ruoan tuomat kuona-aineet, kun maksa käsittelee syömämme lääkkeet ja neutralisoi nauttimamme kemikaalit. Yhdessä nämä elimet tekevät kehoistamme melkoisia luonnon puhdistuslaitoksia.

15. Vähärasvaisen ruokavalion noudattaminen

On tavattoman yleistä, että laihdutuskuurilla vältetään rasvaisia ruokia ja valitaan aina se kevyempi vaihtoehto.

Margariini voittaa voin, mutta vyötärö ei kapene. Yhdysvalloissa tehdyn kahdeksanvuotisen tutkimuksen aikana noin 25 000 naista nautti vähärasvaista ruokavaliota. He eivät onnistuneet madaltamaan rinta- tai peräsuolisyövän tai sydänsairauksien riskiä. Ja hyvin harva heistä laihtui.

Terveelliset rasvat, kuten pähkinöistä, kalasta ja avokadosta saatavat, ovat maltillisesti nautittuna todella hyviä kehon hyvinvoinnille. Lisää niitä ruokavalioosi ja unohda dieettivaihtoehdot.

16. Nojapyörän käyttäminen tavallisen sijaan

Niitä näkyy jo kuntosaleilla. Ne ovat kuntopyöriä, jotka on muotoiltu niin, että istut voimakkaammin takakenossa ja jalat ovat lattian suuntaisesti.

Ellet kärsi jostain vammasta, joka vaikeuttaa tavallisella kuntopyörällä polkemista, ovat moiset hömpötykset täysin tarpeettomia.

17. Mikron käytön välttäminen

Huhutaan, että ruoan lämmittäminen mikrossa hävittää siitä ravintoaineet.

Mikroaaltouunin toiminta perustuu kuitenkin aivan tavallisiin energia-aaltoihin, jotka saavat ruoan molekyylit värisemään vimmatusti. Tämä puolestaan lämmittää ne nopeasti.

Jotkin ravintoaineet kyllä hajoavat, jos niitä lämmittää. Lämmitystavalla ei kuitenkaan ole väliä – paitsi mikron eduksi. Sen lyhyt lämmitysaika itse asiassa säilyttää ruoan vitamiinit paremmin verrattuna muihin menetelmiin.

Lähteet:

3 kommenttia