Terve.fi

Nämä 17 terveelliseksi luultua tapaa ovat pelkkää puppua – osa 1

Nämä 17 terveelliseksi luultua tapaa ovat pelkkää puppua – osa 1
Terveysmyyttejä on maailma pullollaan, eivätkä niistä suinkaan kaikki ole oikeasti hyväksi meille.
Julkaistu: 25.7.2015

Kuulit ehkä terveydestä intoilevalta ystävältä, että gluteenia kannattaa välttää. Toisaalla taas kerrottiin, että monivitamiinilisä on välttämätön. Tällaisia terveysmyyttejä on maailma pullollaan, eivätkä niistä suinkaan kaikki ole oikeasti hyväksi meille, kertoo Business Insider.

1. Seisomapöydän käyttö

Seisominen ei vähennä istumiseen verrattuna kuolleisuutta laisinkaan, tuore yhdysvaltalaistutkimus julistaa.

Sen sijaan lyhyellä aikavälillä seisominen kuluttaa istumista enemmän kaloreita. Painontarkkailijan kannattaakin siltä jatkaa seisoskelua.

Toisaalta uunituoreen tutkimuksen mukaan seisominen työpaikalla voi olla jopa vaarallista.

2. WC:n istuinsuojien käyttö

Monet virukset, kuten HIV ja herpes, ovat herkkiä eivätkä selviä kovinkaan hyvin ihmiskehon ulkopuolella.

Niinpä tiuhaankin käytetyn julkisen vessan istuimen patogeenit ovat jo ehtineet hävitä ennen seuraavan käyttäjän saapumista.

Ihmisen iho on ylipäätään oivallinen ase mikrobeja vastaan. Tarkempi pitää tietenkin olla silloin, jos iho on rikki tai haavainen.

3. Gluteenin välttäminen

Ellet kuulu niihin kahteen prosenttiin suomalaisväestöstä, jotka sairastavat keliakiaa, gluteenista ei todennäköisesti ole sinulle mitään haittaa.

Joidenkin tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä kärsii pienestä turvotuksesta ja ilmavaivoista syödessään. Jopa silloin, kun aterialla ei ole vehnistä tietoakaan.

Tartu siis rauhassa leipääsi.

4. Tavallisen maidon vaihtaminen mantelimaitoon

Viime vuosina maitotuotteista luopuminen on ollut hienoinen trendi. Tilalle on tarjottu muun muassa mantelimaitoa.

Vaikka mantelit itsessään ovat melkoisia proteiinipesiä, mantelimaidon ravintosisältö on käytännössä mitätön.

Lasillinen mantelimaitoa sisältää vain noin kaksi prosenttia manteleita eikä juuri laisinkaan proteiinia. Kaikki vitamiinitkin ovat jälkikäteen lisättyjä.

Mantelimaitoa terveellisempiä vaihtoehtoja ovatkin ainakin rasvaton lehmänmaito tai soijamaito.

5. Hedelmien puristaminen mehuksi

Kun tuoreet hedelmät ja vihannekset puristetaan mehuiksi, lähtevät niistä samalla kaikki kuidut. Ja juuri kuidut pitävät nälän loitolla.

Jäljelle jääkin sokeri. Lyhyellä aikavälillä paljon sokeria sisältävä ja vähäproteiininen ruokavalio aiheuttaa mielialan heilahduksia, lähes jatkuvaa nälän tunnetta ja energiavajetta. Pitkällä aikavälillä mehujen litkiminen voi puolestaan matalan proteiinipitoisuuden takia johtaa jopa lihasmassan vähenemiseen.

6. C-vitamiinin ahmiminen flunssan iskiessä

Heppoisesti toimiva kehon puolustusjärjestelmä on mielissään kohtuudella nautitusta C-vitamiinipitoisesta ruoasta tai lisäravinteesta. Käsistä karannut C-vitamiinin syöminen kuitenkin tekee sinut kipeäksi.

Aikuisille suurin hyväksyttävä annos on enimmillään 1 000 milligrammaa päivässä. Tätä suurempi C-vitamiinin saanti voi aiheuttaa ripulia, pahoinvointia, oksentelua, närästystä ja päänsärkyä.

7. Pelkkien munanvalkuaisten syöminen

Munankeltuaiset joutuivat pannaan sillä samalla hetkellä, kun tutkijat kertoivat, että kolesterolin syöminen on pahasta, sillä se nostaa veren kolesteroliarvoja.

Lisääntyvän tiedon myötä tutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että ruoan sisältämä kolesteroli vaikuttaa vain harvojen veren kolesteroliin. Niinpä munankeltuaisia kannattaa välttää vain niiden, joiden veren kolesteroli on koholla.

8. Korvakynttilähoito

Kyllä, korvakynttilähoito on juuri sitä, miltä se kuulostaakin.

Korvan suulle asetetaan kynttilävahasta tehty ontto putki, jonka toiseen päähän sytytetään tuli. Sen tarkoituksena muun muassa kohentaa kehon puolustusjärjestelmää ja verenkiertoa. Sitä käytetään myös korvavaikun poistamiseen.

Tutkimuksen mukaan korvakynttilähoidon tehosta on kuitenkin vähän todisteita. Ja mikä pahinta, huolimattomasti tehtynä hoidossa on aina myös palovamman vaara.

  • Lue lääkärin ajatuksia uskomushoidosta ja luontaislääkinnästä tästä

9. Käsidesillä lotraaminen

Jos peset käsiäsi säännöllisesti pitkin päivää saippualla, on käsien desinfiointiaineen käyttö lähes aina tarpeetonta.

Käsidesi ei myöskään tapa kaikkea pahaa, johon tavallinen saippua ja vesi puolestaan pystyvät. Esimerkiksi norovirus ja C. difficile -bakteeri (antibioottiripuli) ovat vastustuskykyisiä desinfiointiaineille.

Lähteet:

Lue myös:

3 kommenttia