Stressi-tietopaketti

Stressi vaivaa nykyisin yhä useampaa ihmistä. Stressi kehittyy usein huomaamattomasti ja stressi huomataan vasta, kun stressi aiheuttaa stressireaktioita.

Kokosimme listan stressiä käsittelevistä artikkeleista.

Stressin oireita

Stressin oireet voidaan jakaa fyysisiin-, henkisiin- ja käytösoireisiin. Stressin oireet ovat yksilöllisiä kuten stressiin liittyvät sairaudet.

Lue stressin oireista

Käännä stressi voimaksesi!

Stressaako? Usein itse stressin syy jää selvittämättä. Helpoin ja tehokkain tapa kielteisen stressin purkamiseen löytyy korvien välistä.

Siirry artikkeliin stressin itsehoidosta

Kukista kiire ja selätä stressi näillä vinkeillä

Stressi, kiire, ajanpuute. Tästä artikkelista löydät seitsemän vinkkiä, joiden avulla teet ajankäytöstäsi tehokkaampaa ja vähennät stressiä.

Vähennä stressiä - 7 vinkkiä

Post-traumaattinen stressi - miten sen tunnistaa?

Traumaattiset tapahtumat ja tilanteet voivat saada aikaan post-traumaattisen stressihäiriön (PTSD). Post-traumaattisen stressihäiriön oireita ovat muistot traumaattisesta tapahtumasta, jotka oireilevat eri tavoin. Toinen post-traumaattisen stressihäiriön oire liittyy aiheen välttelemiseen ja henkiseen turtumiseen. Kolmas oire liityy nukkumis- ja keskittysongelmiin.

Lue lisää post-traumaattisesta stressistä

10 piilevää oiretta liian kovasta stressistä

Usein stressin oireita ei huomaa tai niitä ei osaa tarkkailla. Esimerkiksi jo kummalliset unet ja toistuvat päänsäryt voivat olla merkki stressistä.

Lue stressin piilevistä oireista

Stressi vaikuttaa ruoansulatukseen

Ruoansulatuskanavan toiminnallisten häiriöiden kehittymiseen vaikuttavat niin biologiset, psykologiset kuin sosiaaliset tekijät. Stressillä voi olla tässä erittäin tärkeä osa.

Siirry artikkeliin: Stressin vaikutus suolistoon

Älä stressaa itseäsi näännyksiin

Moni kertoo olevansa stressaantunut, mutta vain harva tekee asialle jotakin. Syynä voi olla se, että stressi ja äärimmäisyyksiin venymistä pidetään ihailtavana asiana.

Lue lisää

Tunnista työnarkomia

Tiukat aikataulut, suorituspaineet ja uran kehittymisen myötä saatava adrenaliini voi koukuttaa. Työholisti ei itse kuitenkaan tunnista ongelmaa tai sitä, miten ympärille olevat tilanteesta kärsivät.

Mistä tunnistaa työnakomia?

Älä purnaa stressiäsi ystäville

Vastoinkäymisten kohdatessa turvaudutaan ja avaudutaan usein lähimmälle ystävälle. Tutkimus paljastaa onko valittamisesta sittenkään apua.

Lue lisää tutkimuksesta

Tunnista burn out ennen kuin on myöhäistä

Työstressin jatkuessa pitkään voi se muuttua työuupumuksesta, "burn-outista". Työuupumus ei ole laiskan ihmisen tauti, vaan yleensä se vaivaa tunnollisia ihmisiä.

Siirry artikkeliin: "Tunnista burn out"

Kuinka vapaudun liiallisesta stressistä?

Stressiä on hyvä osata hallita. Rentoutumisen, valmistautumisen ja suunnittelun avulla pääset jo pitkälle, mutta on olemassa myös muita yksinkertaisia vinkkejä, joiden avulla teet elämästäsi stressittömämpää.

Lue lisää

6 hämmentävää stressioiretta

Stressi voi oireilla myös yllättävillä tavoilla, kuten oksentamisena tai hiusten irtoamisena.

Lue miten stressi voi oireilla?

Luo arkeesi myönteistä stressiä

Miten luoda myönteistä stressiä työhön, kotiin, terveyteen tai ihmissuhteisiin? Yksinkertaista: tee sitä, mistä pidät ja lopeta se, mistä et pidä.

Siirry artikkeliin, mikä on myöteistä stressiä?

Näin hallitset stressiä elämässä

Stressi on tila, joka kohtaa jokaista ihmistä joskus. Työstressistä kärsii arviolta jopa 25 prosenttia suomalaisista, mutta vain 2,5 prosentilla se on vaikea-asteista.

Lue miten hallitset stressiä

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: