Terve.fi

Älä stressaa itseäsi näännyksiin


Yhä useammat naiset ovat ylityöllistettyjä ja pingottuneita. Suurempi ongelma on se, että he ovat ylpeitä siitä! Women’s Health Magazine kertoo, kuinka voit rikkoa tämän epäterveellisen elämäntyylin.

Kun asiaa ajattelee, stressi on mystinen asia. Sitä ei voi nähdä, eikä siihen voi koskea, mutta sen olemassa olon todellakin huomaa. Ja sen arvoituksellinen luonne saattaa estää meitä tajuamasta täysin, kuinka paljon vahinkoa stressaaminen voi aiheuttaa mielelle ja keholle.

American Psychological Associationin mukaan yli puolet kaikista naisista kertoo olevansa erittäin stressaantuneita, mutta vain harva heistä yrittää tehdä asialle mitään. Itse asiassa monet heistä tuntuvat toivottavan stressin tervetulleeksi, koska jossain vaiheessa äärimmäisyyksiin venyminen on alkanut muuttua ihmisten mielissä ihailtavaksi asiaksi.

Mikä stressissä viehättää?

Vaikuttaisi siltä, että korkea stressitaso saattaa vastata huumaantunutta tilaa.

Jotkut ihmiset ajattelevat, että heidän on tunnettava olonsa stressaantuneeksi jatkuvasti, jotta he tuntisivat elävänsä. He jäävät koukkuun stressin aiheuttamaan hyvänolontunteeseen, mikä stimuloi esimerkiksi adrenaliinin ja kortisolin tuotantoa. Jännitys saattaa muuttua addiktoivaksi, ja kuten useimpien addiktioiden kanssa, se voi johtaa epäterveellisiin haluihin.

Halu toivottaa stressi tervetulleeksi juontaa juurensa myös lukuisista sosiaalisista ja kulttuurisesta paineista. Vaikka voisi kuvitella, että feministiliikkeet olisivat auttaneet naiset ohi tästä ongelmasta, monet ajattelevat edelleen, että heidän on todistettava olevansa yhtä pystyviä ja menestyneitä kuin miehiset vastineensa.

Itse asiassa tutkimukset osoittavat, että naiset joutuvat tasapainoilemaan monien roolien välillä jo aikaisessa vaiheessa. Tuloksena on, että he alkavat nauttia stressistä ja tuntevat syyllisyyttä, elleivät ole tekemässä montaa asiaa yhtä aikaa. He tottuvat adrenaliinin aiheuttamaan hyvänolon tunteeseen ja alkavat lopulta tulkita stressin keinona olla tuottelias sen sijaan, että se olisi mahdollinen lähde pitkäaikaisille terveysongelmille.

Näiden asioiden sekoittaminen saattaa olla syy siihen, että naiset hyväksyvät stressin osana elämää. He ajattelevat, että mitä uupuneempia he ovat, sitä parempia ihmisiä he ovat. Monet naiset ajattelevat olevansa laiskoja, elleivät työskentele päivän jokaisena minuuttina. Lisäksit naiset ovat usein valmiita jättämään nukkumisen vähemmälle, jotta saisivat enemmän aikaiseksi.

Ei lepoa uupuneille

Joskus stressilläkin on tarkoituksensa. Esimerkiksi kortisoli lisääntyy äkillisesti kriittiselle hetkellä, kuten silloin, kun hukkaat tärkeän työtiedoston. Tällöin stressi auttaa sinua selvittämään ongelman nopeammin. Ongelma alkaa vasta, kun stressistä tulee pysyvä olotila. Kortisolitason pitäisi laskea takaisin nopeasti, eikä pysyä korkealla. Jos stressi jää päälle, kehon kortisolivarasto laskee liian alas, eikä sitä riitä tarpeeksi, jotta keho voisi toimia parhaalla mahdollisella tasolla.

Jos kortisolitaso jää korkealle yli 24 tunnin ajaksi, tietyt ravintoaineet, kuten B-vitamiinit, kuluvat loppuun, jolloin kolesteroli, verenpaine ja verensokeri kohoaa rakettimaisesti. Kortisolin nousu saattaa myös laukaista vapaita radikaaleja, jotka voivat lopulta vahingoittaa hermosoluja, mikä vaikuttaa pitkä- ja lyhytaikaiseen muistiin sekä kykyyn ajatella selkeästi.

Kohonnut stressi voi lisäksi nujertaa vastustuskyvyn, lisätä ruokahalua, vaikuttaa seksuaalisiin haluihin sekä hedelmällisyyteen. Se voi myös johtaa käyttäytymisen muutoksiin, kuten liialliseen alkoholinkäyttöön, tupakointiin, ahmimiseen ja motivaation katoamiseen.

Arvaatko, mikä on merkittävin syy jäädä sairaslomalle töistä? Kyllä, se on stressi.

Muuta asennettasi

Jotta pääsisit pois oravanpyörästä, sinun täytyy alkaa tehdä tietoisia valintoja stressin vähentämiseksi. Sinun on lakattava ajattelemasta, että stressi tekee sinusta hyvän ja tuotteliaan ihmisen. Yritä sen sijaan muistaa, että ylimääräinen stressi voi kehittyä vakavaksi terveysongelmaksi, etkä varmasti halua sitä.

Järjestä tukossa oleva kalenterisi uudestaan, ja yritä vähentää tarpeettomia ja aikaa vieviä aktiviteetteja. Tämä auttaa sinua pikkuhiljaa saamaan taas kontrollin elämästäsi. Se on tunne, joka aiheuttaa yhtä paljon euforiaa kuin stressi.

Julkaistu: 26.6.2012