Terve.fi

Älä purnaa stressiäsi ystäville


Kun elämä murjoo, tekee mieli avautua ystävälle. Yleensä etenkin naiset tarttuvat tällöin puhelimeen, ja antavat kaiken murheen tulla ulos. Toisessa päässä uskollinen ystävä kuuntelee.

Uusi amerikkalaistutkimus paljastaa kuitenkin, että omasta elämästä valittaminen saattaa itse asiassa saadakin sinut voimaan huonommin! Tutkimuksen mukaan täydellisyyttä tavoittelevat naiset olivatkin elämäänsä ja olosuhteisiin tyytymättömämpiä ystävälle purnaamisen jälkeen, kuin ennen sitä. Asiasta uutisoi Msnbc.com.

Psykologi Brad J. Bushman kertoo, että purnaaminen ei ole tehokas tapa purkaa päivittäistä stressiä. Hänen mukaansa omasta tilanteestaan valittaminen pikemminkin lisää stressiä kuin vähentää sitä. Stressiä auttaa sen sijaan vähentämään kolme muuta keinoa: olosuhteiden hyväksyminen, huumori ja positiivinen asenne. Kun etsii joka asiasta jotakin positiivista, se auttaa stressiin parhaiten.

Tutkimus toteutettiin 149 yliopisto-opiskelijan avulla. Tutkimukseen osallistujat pitivät päiväkirjaa vajaan kahden viikon ajan. Päiväkirjassa he kertoivat kunkin päivän stressaavista asioista, selviytymisstrategioistaan ja mielialoistaan päivän päätteeksi. Opiskelijoiden keinoihin selviytyä stressistä kuuluivat muun muassa sosiaalinen tuki, itseinho, kieltäminen, uskonto, purnaaminen, päihteiden käyttö, itsensä syyllistäminen tai asioiden vältteleminen. Edellä mainituista sosiaalinen tuki, purnaaminen, vetäytyminen sekä itsensä syyllistäminen saivat opiskelijoiden olon vain pahemmaksi. Mitä enemmän he käyttäytyivät näin, sitä pahemmalta olo tuntui päivän päätteeksi.

Mitä enemmän opiskelijat käyttivät positiivisempia stressinpurkukeinoja, sitä paremmalta heistä tuntui jälkeenpäin. Positiivisuus vaikutti erityisesti perfektionisteihin.

Ystävälle avautumista on yleensä pidetty tehokkaana stressinlievityskeinona, mutta uuden tutkimuksen valossa käytöstään voi kuitenkin miettiä. Purnaaminen saattaa parantaa oloa hetkeksi, mutta jonkin ajan kuluttua aggressio palaakin takaisin, joskus jopa entistä pahempana. Purnaaminen pitää stressitason korkealla, koska stressaavaa asiaa käydään läpi uudelleen ja uudelleen. Tutkijoiden vinkki onkin, että stressaavastakin asiasta kannattaa aina etsiä jotain positiivista, ja pitää mielessä hyvät saavutuksensa.

Julkaistu: 26.6.2012