Kauneus ja Terveys

Tunnetko saunomisen haitat ja hyödyt?

Tunnetko saunomisen haitat ja hyödyt?
Tiesitkö, että liika saunominen voi tuoda saunakrapulan? Sydänvaivaiselle saunomisesta voi olla hyötyäkin.

Saunomisen hyödyt

1. Parantaa unta

Jos kärsit univaikeuksista, sauno pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Saunominen helpottaa nukahtamista ja parantaa syvän unen määrää.

Unta edistävät vaikutukset johtuvat lämpötilan muutoksista. Kehon sisäisen lämpö­tilan nousu lisää aivojen serotoniinin aineenvaihduntaa. Serotoniini on pimeähormoni melatoniinin esiaste, eli se vaikuttaa nukkumiseen. Myös vireyttä ylläpitävän noradrenaliinin määrä vähenee.

Juuri ennen nukkumaanmenoa ei silti kannata saunoa eikä ottaa kovia löylyjä. Heti saunan jälkeen olo voi olla virkeä. Vasta sitten kun keho viilenee, alkaa nukuttaa.

2. Kosteuttaa ja puhdistaa ihoa

Saunojan iho ei kuivu niin helposti kuin saunaa välttävän iho. Saunominen kosteuttaa kuivaa ja atooppista ihoa. Se myös parantaa ihon läpäisyestettä. Ihon pintaverenkierto vilkastuu ja hikoilu alkaa, jolloin ihosta poistuu epäpuhtauksia. Erään tutkimuksen mukaan jopa kehoon kerääntyneet kemikaalijäämät poistuvat. Vihtominen tehostaa ihon kuorintaa.

Miten saunominen vaikuttaa hiuksiin? Lue tästä.

Sauna tekee hyvää myös psoriaasille ja tali-ihottumalle. Sen sijaan märkäruven kanssa ei pidä mennä saunaan, sillä se voi tarttua muihin. Saunaa pitää välttää myös avohaavojen kanssa, sillä sauna lisää tulehdusriskiä. 

3. Tekee hyvää sydämelle

Sydänperäiset äkkikuolemat, sepelvaltimotauti­ ja muut sydänkuolemat ovat sitä harvinaisempia, mitä useammin saunoo. Päivittäinen 10 minuutin sanominen noin 80-asteisessa­ saunassa on eduksi, mutta neljäkin kertaa viikossa riittää suojaamaan sydäntä.

Saunominen alentaa verenpainetta ja ylläpitää verisuonten joustavuutta. Japanilaiset ovat havainneet, että infrapunasauna hoitaa sydämen vajaatoimintaa.

Saunaa kannattaa silti välttää, jos on rintakipuja tai vakava sydänsairaus.

Saunomisen haitat

1. Heikentää nestetasapainoa

Saunaan ei pidä mennä heti raskaan ruokailun jälkeen. Saunassa veri pakkautuu ihon pintaan, eikä ala sulattaa mahalaukussa olevaa ruokaa. Siitä voi tulla paha olo.

Pari alkoholiannosta ennen saunaa ei haittaa, mutta humalahakuinen juominen lisää tapaturma-alttiutta. Löylykilpailuissa kehon lämpö voi nousta vaarallisen korkeaksi, eli yli 40 asteeseen. Jos kuumaan saunaan tuupertuu pitkäksi aikaa, solujen valkuaiset alkavat hyytyä ja ennen pitkää seurauksena on kuolema.

Saunan jälkeen tulee juoda vettä. Kehon nestetasapaino pitää korjata saunomisen jälkeen samoin kuin raskaan liikuntasuorituksen päätyttyä.

2. Saattaa lisätä kipuja

Saunan lämpö voi helliä ja hoitaa nivelkipuja ja lihasjumeja. Kivut lievittyvät myös aivoissa vapautuvien endorfiinien ansiosta. Sauna on hyvä paikka venytellä keho notkeaksi.

Fibromyalgiaa sairastavan kannattaa olla varovainen. Välittömästi saunan jälkeen voi tuntua hyvältä, mutta seuraavana päivänä kivut saattavat yltyä. Nivelreumalle sauna tekee hyvää, mutta sairauden ärhäkässä vaiheessa sitä ei suositella.

On paljon ihmisiä, joille tulee saunan jälkeen paha olo. Tällöin puhutaan saunakrapulasta. Saunominen on keholle stressitila. Se muuttaa hormonitoimintaa hetkellisesti ja voi aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia.

Lue asiantuntijan vastaus: Mistä oudot kivut johtuvat?

3. Voi olla haitallista kuumeiselle

Sauna ei todennäköisesti ole hyväksi virustautia sairastavalle. Jos olo on heikko tai kuumeinen, saunaan ei kannata mennä. Kuumeessa ruumiinlämpö on valmiiksi koholla, ja saunominen nostaa sitä lisää.

Kun virusta on verenkierrossa, se voi kulkeutua myös sydänlihakseen. Saunomiseen päätee sama sääntö kuin reippaaseen liikuntaan: flunssaisena on vaara, että se johtaa sydän­lihastulehdukseen ja rytmihäiriöihin.

Asiantuntijana liikuntatieteen dosentti, LKT Katriina Kukkonen-Harjula/UKK-instituutti

Lähteet: Duodecimin Terveyskirjaston ja Suomen Saunaseuran artikkelit, Itä-Suomen yliopiston tutkimus saunomisen vaikutuksista kuolleisuuteen (2015)

Julkaistu: 15.6.2016
Kommentoi »