Terve.fi

Hyvää oloa ja kauneutta löylyn lämmöstä

Hyvää oloa ja kauneutta löylyn lämmöstä
”Jos sauna, viina ja terva eivät auta, on tauti kuolemaksi”, totesi vanhakansa sanonnoissaan. Saunan asema on Suomessa ollut vahva jo pitkään, puhdistajan roolista arkipäivän rentouttajaksi asti.
Julkaistu: 25.6.2015

Jo se, että Suomessa on noin kaksi miljoonaa saunaa, kertoo paljon saunan merkityksestä suomalaisille. Pelkkää virkistäytymistä saunasta ei haeta, sillä monet ovat vakuuttuneita saunan vaikutuksista terveyteen.

Ehkäiseekö saunominen flunssaa? 

Saunomisen merkitystä muun muassa astmaan, keuhkoahtaumatautiin ja sydämen vajaatoimintaan on tutkittu. Erään tutkimuksen perusteella saunominen kerran viikossa vähensi flunssapäiviä jopa kolmanneksella. Professori Lasse Viinikan mukaan tutkimusasetelmissa oli kuitenkin puutteita, eikä vuosia sitten tehtyä tutkimusta ole saatu toistettua uudelleen samoin tuloksin.

”Näyttöön perustuvaa tietoa ei ole olemassa”, Viinikka toteaa. ”Monet ahkerasti saunovat ovat kuitenkin vakuuttuneita saunan terveysvaikutuksista”, hän jatkaa.

Kaikkiin sairauksiin ei saunakaan pure. Flunssaisena ja kuumeisena saunomaan ei kannata ryhtyä. Myöskään tuoreet vammat, kuten lihasten tai nivelsiteiden revähdykset, eivät kaipaa saunaa, sillä ne voivat jopa kipeytyä lämmöstä. Vakavasti sydänsairaille Viinikka ei myöskään saunomista suosittele.

”Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että jos kestää kävellä reippaasti, voi myös saunoa”, hän toteaa. ”Raskaana olevien saunomiselle ei ole estettä. Kun saunoo sen verran, että mukavalta tuntuu, ei vaaraa liialliseen verenpaineen laskuun ole”, Viinikka kertoo.

Viinikan mukaan saunominen voi tuoda helpotusta rasituksesta kipeytyneille lihaksille, ja lämpö helpottaa monilla astman oireita hengitysteiden laajentuessa sekä sydänsairauksia verenkierron parantuessa. Edellä mainitut vaikutukset ovat kuitenkin lyhytaikaisia.

”Ennen kaikkea saunomisen tärkein terveysvaikutus on rentoutuminen”, Viinikka alleviivaa.

Kauneutta löylyistä 

Sauna on paikka, jossa saa löylytellä huolet, murheet ja kiireen pois. Lämpimässä saunassa ihohuokoset avautuvat ja iho puhdistuu syvältä. Vilkastuneen pintaverenkierron ja lisääntyneen hikoilun ansiosta myös kuona-aineet poistuvat kehosta tehokkaammin. Saunan löylyjen jälkeen iho tuntuu usein pehmeältä.

Lämmön vaikutusta voi täydentää erilaisilla voiteilla ja luonnontuotteilla, kuten ihoa kirkastavalla hunajalla. Kuivalle iholle voi jo ennen saunaan menoa levittää perusvoidetta, jonka imeytyminen ja vaikutukset iholla tehostuvat saunan lämmössä. Löylyveteen lisättävät eteeriset tuoksuöljyt tuovat mukavan lisän saunomiseen. Tuoksuista voi tunnelman mukaan valita esimerkiksi rentouttavan laventelin, virkistävän eukalyptuksen tai perinteisen tervan tuoksun.

Rankan liikuntasuorituksen jälkeen saunan lämpö suorastaan hellii kipeytyneitä lihaksia. Samalla nivelten ja lihasten liikkuvuus paranee. Hikoilun myötä elimistöstä poistuu runsaasti nestettä ja saunan jälkeen onkin muistettava juoda runsaasti vettä.

Perinteinen vai sähkösauna? 

Saunaperheestä löytyy puusaunoja, savusaunoja, sähkösaunoja, höyrysaunoja ja infrapunasaunoja, joiden paremmuudesta ei käy kiisteleminen. Oleellista on lämpö sekä tunnelma.

”Tieteeseen perustuvaa näyttöä eri saunojen eroista ei ole. Saunominen on fysiikkaa, mutta myös tunnetta ja mystiikkaa”, Viinikka toteaa. Valinta jää siis saunojalle itselleen; toiselle sopii paremmin savusaunan hämärä ja savuntuoksuinen ympäristö, toiselle sähkösaunan kipakat löylyt.

Lähteet: Forsell, Marketta: Saunan taikaa

Kommentoi »