Kauniin ihon salaisuus - 5 tärkeintä vitamiinia

Kauniin ihon salaisuus - 5 tärkeintä vitamiinia
Totuus on, että iho pystyy imemään vai tietyn määrän vitamiineja ravinnosta. Tämän vuoksi vitamiineja on hyvä käyttää myös ulkoisesti, esimerkiksi ihovoiteiden muodossa.
Julkaistu 25.6.2015

Tutkimukset ovat osoittaneet, että seuraavat Prevention -sivustolla esitetyt vitamiinit ovat ensiarvoisen tärkeitä taistelussa ihon ikääntymistä vastaan.

1. A-vitamiini: Ihoa nuorentava 

A-vitamiinia löytyy useista kosteusvoiteista ja yövoiteista. Tunnetaan myös nimillä retinoidi tai retinoli.

Vaikutus: ryppyjä vähentävä, iholäiskiä himmentävä ja ihoa tasoittava vitamiini.

Käyttö: Laita iholle iltaisin. Auringonvalo kumoaa useimpien A-vitamiinien vaikutuksen.

Huonoa: saattaa ärsyttää ihoa, aiheuttaa punoitusta ja hilseilyä, joka voi kestää muutamia viikkoja.

2. B3-vitamiini: Punaisuutta vähentävä 

B3-vitamiinia löytyy voiteista, rasvoista ja seerumeista. Kutsutaan usein nimellä niasiini.

Vaikutus: lisää ihoa suojaavia keramideja ja rasvahappoja. Kosteuttava ja ihoa vahvistava vaikutus. Erityisen hyvä kuivalle ja herkälle iholle. Vähentää punaisuutta, joten sopii hyvin muun muassa ruusufinnin hoitoon.

Käyttö: maksimaaliseen tulokseen pääsee laittamalla iholle aamuisin ja iltaisin. Kannattaa käyttää yhdessä retinoidin kanssa, sillä niasiini hillitsee ihon ärsyyntymistä.

3. C-vitamiini: Ikääntymistä hidastava 

C-vitamiinia löytyy kosteusvoiteista. Kannattaa tarkistaa, että vitamiinia löytyy vähintään viisi prosenttia tai enemmän, jotta siitä olisi oikeasti hyötyä.

Vaikutus: poistaa vapaita radikaaleja iholta, jotka aiheuttavat ryppyjä, roikkumista ja muita ikääntymiseen liittyviä muutoksia. Auttaa tasoittamaan ja kiinteyttämään ihoa sekä himmentää maksaläiskiä.

Käyttö: laita iholle aamuisin, kesäaikaan aurinkovoiteen alle. Näin estät UV-säteiden aiheuttamien vapaiden radikaalien pääsyn iholle.

4. E-vitamiini: Punaisuutta vähentävä ja ihon UV-suojaa tehostava 

E-vitamiinia löytyy aurinko- ja after-sun -voiteista. Parhaan tuloksen antaa vähintään yksi prosenttinen E-vitamiini, joten se kannattaa tarkistaa tuoteselosteesta. Tunnetaan myös nimellä tokoferoli.

Vaikutus: vähentää ihon kuivuutta ja auttaa näin ihoa säilyttämään luonnollisen kosteutensa. Neutraloi haitallisia vapaita radikaaleja, josta syntyy ihoa suojaava vaikutus.

Käyttö: Laita ennen ja jälkeen voimakkaalle auringon valolle altistumista. Voimakas auringonvalo voi tuhota jopa puolet ihon normaalista E-vitamiinista, joten käytä yhdessä C-vitamiinipohjaisten voiteiden kanssa aina ennen auringonottoa.

5. K-vitamiini: kauniimmat ja kirkkaammat silmät 

K-vitamiinia löytyy silmänympärysvoiteista, jotka myös sisältävät retinolia. Tunnetaan myös nimellä fytonadioni.

Vaikutus: auttaa vähentämään tummia silmänympäryksiä.

Käyttö: Laita iltaisin. Tehokkaampi yhdessä retinolin kanssa. Käytä ensimmäisellä viikolla 2-3 iltana ja siitä eteenpäin joka ilta.

Lue myös:

Kommentoi »