Kauneus ja Terveys

Kauniin ihon salaisuus - 5 tärkeintä vitamiinia

Kauniin ihon salaisuus - 5 tärkeintä vitamiinia
Totuus on, että iho pystyy imemään vai tietyn määrän vitamiineja ravinnosta. Tämän vuoksi vitamiineja on hyvä käyttää myös ulkoisesti, esimerkiksi ihovoiteiden muodossa.
Julkaistu: 25.6.2015

Tutkimukset ovat osoittaneet, että seuraavat Prevention -sivustolla esitetyt vitamiinit ovat ensiarvoisen tärkeitä taistelussa ihon ikääntymistä vastaan.

1. A-vitamiini: Ihoa nuorentava 

A-vitamiinia löytyy useista kosteusvoiteista ja yövoiteista. Tunnetaan myös nimillä retinoidi tai retinoli.

Vaikutus: ryppyjä vähentävä, iholäiskiä himmentävä ja ihoa tasoittava vitamiini.

Käyttö: Laita iholle iltaisin. Auringonvalo kumoaa useimpien A-vitamiinien vaikutuksen.

Huonoa: saattaa ärsyttää ihoa, aiheuttaa punoitusta ja hilseilyä, joka voi kestää muutamia viikkoja.

2. B3-vitamiini: Punaisuutta vähentävä 

B3-vitamiinia löytyy voiteista, rasvoista ja seerumeista. Kutsutaan usein nimellä niasiini.

Vaikutus: lisää ihoa suojaavia keramideja ja rasvahappoja. Kosteuttava ja ihoa vahvistava vaikutus. Erityisen hyvä kuivalle ja herkälle iholle. Vähentää punaisuutta, joten sopii hyvin muun muassa ruusufinnin hoitoon.

Käyttö: maksimaaliseen tulokseen pääsee laittamalla iholle aamuisin ja iltaisin. Kannattaa käyttää yhdessä retinoidin kanssa, sillä niasiini hillitsee ihon ärsyyntymistä.

3. C-vitamiini: Ikääntymistä hidastava 

C-vitamiinia löytyy kosteusvoiteista. Kannattaa tarkistaa, että vitamiinia löytyy vähintään viisi prosenttia tai enemmän, jotta siitä olisi oikeasti hyötyä.

Vaikutus: poistaa vapaita radikaaleja iholta, jotka aiheuttavat ryppyjä, roikkumista ja muita ikääntymiseen liittyviä muutoksia. Auttaa tasoittamaan ja kiinteyttämään ihoa sekä himmentää maksaläiskiä.

Käyttö: laita iholle aamuisin, kesäaikaan aurinkovoiteen alle. Näin estät UV-säteiden aiheuttamien vapaiden radikaalien pääsyn iholle.

4. E-vitamiini: Punaisuutta vähentävä ja ihon UV-suojaa tehostava 

E-vitamiinia löytyy aurinko- ja after-sun -voiteista. Parhaan tuloksen antaa vähintään yksi prosenttinen E-vitamiini, joten se kannattaa tarkistaa tuoteselosteesta. Tunnetaan myös nimellä tokoferoli.

Vaikutus: vähentää ihon kuivuutta ja auttaa näin ihoa säilyttämään luonnollisen kosteutensa. Neutraloi haitallisia vapaita radikaaleja, josta syntyy ihoa suojaava vaikutus.

Käyttö: Laita ennen ja jälkeen voimakkaalle auringon valolle altistumista. Voimakas auringonvalo voi tuhota jopa puolet ihon normaalista E-vitamiinista, joten käytä yhdessä C-vitamiinipohjaisten voiteiden kanssa aina ennen auringonottoa.

5. K-vitamiini: kauniimmat ja kirkkaammat silmät 

K-vitamiinia löytyy silmänympärysvoiteista, jotka myös sisältävät retinolia. Tunnetaan myös nimellä fytonadioni.

Vaikutus: auttaa vähentämään tummia silmänympäryksiä.

Käyttö: Laita iltaisin. Tehokkaampi yhdessä retinolin kanssa. Käytä ensimmäisellä viikolla 2-3 iltana ja siitä eteenpäin joka ilta.

Lue myös:

Kommentoi »