Kauneus & Terveys

Ravintoainevinkit terveelle iholle


Ihon hyvinvointi ei koostu pelkästä kosteusvoiteen levityksestä, sillä kuten sananparsikin neuvoo, kauneus tulee sisältä päin. Kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen ravintoon, tarjoat myös ihollesi hyvinvointia.
Kuvat Thinkstock

Ihon kunto heijastaa myös muuta terveyttäsi, joten terveellisellä ravitsemuksella, riittävällä unella, stressin välttämisellä ja kosteutuksella on tärkeä osa ihon hyvinvoinnissa. Ennaltaehkäisy on myös tärkeää ihon ikääntymistä vastaan, joten tupakoinnin ja liiallisen auringontoton välttäminen jo teini-iässä palkitsee myöhemmin elämässä.

Mitä ruokia tulisi sitten suosia ihon kauneuden eteen? WebMD-sivusto tarjoaa esimerkkejä iholle terveellisistä ravintoaineista ja ruoista, jotka sisältävät niitä runsaasti.

1. Antioksidantit

Kaikilla vitamiineilla ja hivenaineilla on vaikutusta ihon kuntoon. Antioksidantit, A-, C- ja E-vitamiinit, auttavat vähentämään auringon, ilmansaasteiden ja muiden ulkoisten ärsykkeiden aiheuttamaa haittaa iholle tuhoamalla ihosoluja vahingoittavia vapaita radikaaleja.

A-vitamiinin on tutkimustenkin mukaan osoitettu olevan merkittävä tekijä ihon hyvinvoinnille. Turvallisimmin A-vitamiinia saat nauttimalla karotenoideja, A-vitamiinin esiasteita, sisältäviä ruokia, kuten porkkanaa, vihreitä kasviksia, tomaattia, paprikaa, kurpitsaa ja meloneja.

C-vitamiini on tehokas antioksidantti ja välttämätön ihon kollageenin muodostuksessa. C-vitamiinipitoiset hedelmät ja vihannekset päivittäisessä ruokavaliossa ovat terveydelle muutenkin hyväksi. Appelsiinit, greippi, papaijat, mansikat, kiivit, melonit sekä parsa- ja kukkakaalit sisältävät C-vitamiinia runsaasti.

E-vitamiini hoitaa ihoa ja suojaa sitä ennenaikaiselta vanhenemiselta. E-vitamiinipitoisia ruokia ovat kasviöljyt, pähkinät, siemenet, oliivit, pinaatti ja parsa.

2. B2- ja B6-vitamiinit

Vesiliukoiset B-vitamiinit vaikuttavat ihon kuntoon monin tavoin. B2-vitamiinin puute voi aiheuttaa sekaiholle tyypillisiä kuivia, hilseileviä ja rasvaisia kohtia ihoon. Myös suupielien halkeilu voi johtua B2-vitamiinin liian vähäisestä saannista.

B6-vitamiinin puute aiheuttaa rasvaisen, tulehtuneen ihon tyypillisimmin nenän, kulmakarvojen ja hiusrajan tienoille. B2-vitamiinin lisäksi myös B6-vitamiinin puute voi aiheuttaa suupielien halkeamia.

3. Sinkki ja seleeni

Hivenaineista sinkillä on merkittävä rooli ihon terveydelle. Sitä tarvitaan kollageenin muodostuksessa, A-vitamiinin toiminnan tukena ja iho-ongelmissa, kuten aknessa, ruusufinnin hoidossa ja psoriaasissa.

Seleeni on tärkeä antioksidantti, joka auttaa estämään ihon ennenaikaista vanhenemista.

4. Valitse rasvat oikein

Sydän- ja nivelystävälliset omega-3-rasvahapot ovat myös ihoystävällisiä. Tutkimustenkin mukaan omega-3-rasvoista voi olla apua auringon aiheuttamien haittojen ehkäisyssä.

Omega-3-rasvahappoja saa runsaasti esimerkiksi kalasta, pellavansiemenistä ja pähkinöistä. Huonoja rasvoja saadaan sen sijaan pika- ja einesruoista ja eläinrasvoista.

5. Juo riittävästi vettä

Vettä tulisi juoda päivittäin ainakin 1,5-2 litraa. Vesi puhdistaa, aktivoi aineenvaihduntaa ja lisää ihon elastisuutta. Alkoholin saa ihon puolesta unohtaa!

6. Syö kokonaisvaltaisesti hyvin

Iho nauttii terveellisistä ja säännöllisistä ruokailutottumuksista. Monipuolinen ruoka, tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat sekä kokojyväviljatuotteet, rasvainen kala, pähkinät, siemenet ovat kaikki hyvän ihonhoidon perusta. Lihan ja maitotuotteiden nauttimisessa kohtuus on tärkeää!

Julkaistu: 25.6.2015