Terve.fi

Tässä ovat pitkän elämän salaisuudet

Tässä ovat pitkän elämän salaisuudet

Ruokavalio on pitkän elämän tärkein osatekijä. Mutta myös seksi, päiväunet, viini ja ystävät ja asuinpaikka ovat tärkeitä.
Teksti Noora Takamäki
Mainos

Ruokavalio on pitkän elämän tärkein osatekijä. Mutta myös seksi, päiväunet, viini, ystävät ja asuinpaikka ovat tärkeitä, kertoo National Geographic.

Sinisillä alueilla elää pitkäikäisintä kansaa

Blue Zone eli sininen alue on määritelmä seudusta, jossa ihmiset elävät pisimpään.

Pitkäikäisyys on määritelty sen mukaan, kuinka paljon tietyllä maantieteellisesti rajatulla alueella on yli 100-vuotiaaksi eläviä, millainen on alueen eliniänodote ja millainen puolestaan keski-iässä kuolevien määrä.

Sinisten alueiden valiojoukkoon alue pääsee, jos hyvin iäkkäitä on suhteessa väkilukuun runsaasti, eliniänodote on korkea ja keski-iässä kuolevien määrä matala.

Sinisistä alueista on kirjoittanut kirjailija ja tutkimusmatkailija Dan Buettner kirjassaan The Blue Zones.

Ei vain pitkä, vaan myös terve elämä

Ikarian saarella Kreikassa asuvat ovat yksiä maailman pitkäikäisimmistä. Tarinan mukaan he unohtavat kuolla.

Saari oli aikoinaan pitkään eristettynä muusta sivistyksestä. Tuona aikana saaren asukkaat loivat aivan oman elämäntyylinsä.

Jokin siinä toimii, sillä ikarialaiset elävät keskimäärin kahdeksan vuotta keskimääräistä pitempään ja dementiaa esiintyy ani harvoin.

Elämä Ikarian saarella on pitkä ja laadukas. Esimerkiksi Yhdysvalloissa jo joka toinen yli 85-vuotias sairastaa dementiaa.

Ruokavalio on pitkän iän tärkein tekijä

Ruokavalio on ohituskaista parempaan terveyteen, Buettner toteaa viitaten tällä ikarialaisiin.

Saarelaisilla on oma versionsa Välimeren ruokavaliosta. Perinteisestä Välimeren ruokavaliosta poiketen saarelaiset syövät perunoita, ja paljon. Samoin pavut tekevät kauppansa saarelaisten keskuudessa.

Suurin erikoisuus, ja kenties pitkän elämän salaisuus, on horta.

Suomennosta sille ei ole, mutta kyse on vihreistä kasveista, jotka Suomessa luokiteltaisiin lähinnä rikkaruohoiksi. Ikarialaiset kuitenkin käyttävät niitä salaateissa ja höyrytettyinä piirakoissa.

Lue lisää: Oliiviöljy ja pähkinät voivat lykätä dementiaa

Elämästä pitää nauttia

Ruokavalion lisäksi ikarialaiset osaavat nautiskella elämästä.

Heidän mukaansa seksi, viinin juominen ja useat päiväunet ovat pitkän iän salaisuuksia.

Kreikkalaiset ovat ehkä oikeassa.

Tutkimusten mukaan puolen tunnin päiväunet viitenä päivänä viikossa madaltavat sydän- ja verisuonisairauksien riskiä kolmanneksella.

Yli 50-vuotiaina vähintään kahdesti viikossa seksiä harrastavien keskuudessa kuolleisuus on muihin saman ikäisiin verrattuna puolet pienempi.

Viini puolestaan sisältää paljon antioksidantteja ja sen alkoholi pitää kehon stressihormoni kortisolin tasot kurissa. Kohtuudella juovat elävät tutkimusten mukaan absolutisteja pitempään.

Kauppaan kannattaa kävellä

Nykyinen fitness-buumi ei ole valloittanut ikarialaisia.

Saarelaiset vannovatkin arkipuuhastelun ja liikunnan nimeen.

Kukkien ja yrttien istuttaminen, hoitaminen ja sadon korjuu työllistävät niin kehoa kuin mieltä.

Eikä Ikariassa liikuta autolla, vaan matkat kauppaan tai asioille taitetaan usein kävellen.

Kasviruokavalion hyödyt kiistattomia

Japanin Okinawa on niin ikään sinisten alueiden listalla.

Okinawalaisten kasvispainotteinen ruokavalio ja tapa kävellä paikasta toiseen muistuttavat paljon ikarialaisten elämäntyyliä.

Vaikka ruokavaliot ovat saman tyyppisiä, ovat ne silti erilaisia. Okinawalaiset käyttävät eniten tofua maailmassa, mutta he syövät hyvin vähän kalaa.

Samoin okinawalaiset ovat bataatin ja kurkuman suurkuluttajia.

Bataatissa on runsaasti flavonoideja ja ravintokuitua. Kurkuman ja bataatin uskotaan molempien alentavan sydän ja verisuonitautien sekä syöpien riskiä.

Pavut ovat terveellinen proteiinin lähde

Yksi ruoka japanilaisten ja kreikkalaisten lautasilta löytyy yhtä usein: pavut.

Yhdysvalloissa eniten lihaa syövillä on 70 prosenttia korkeampi kuolleisuus ja neljästä viiteen kertaa suurempi todennäköisyys sairastua syöpään kuin vähän lihaa syövillä.

Pavut ovat sekä halvempi että terveellisempi proteiinin lähde.

Monet suhtautuvat epäilevästi papuihin, mutta sinisellä alueella asuvat taitavat papujen maustamisen jalon taidon.

Yhteisön tuki on sananmukaisesti elintärkeää

Okinawalaisille hyvin erityinen yhteisöllisyys ja intohimo jotain itselle merkityksellistä asiaa kohtaan ovat Buttnerin mukaan elämän pituutta ja laatua kohentavia tekijöitä.

Vanhemmat vievät lapsensa jo pieninä moaihin.

Moai on oma pieni yhteisönsä, jonka jäsenet tukevat toisiaan niin hyvinä kuin pahoina hetkinä läpi elämän.

Tutkimusten mukaan yksinäisyys voi nipistää jopa kahdeksan vuotta pois eliniästä. Moain ansiosta okinawalaisten ei tarvitse koskaan tuntea oloaan yksinäiseksi.

Miten tapoja voi tuoda omalle asuinalueelle?

Tätä mietti iowalainen kaupunginjohtaja Bob Fagen, jonka munuaissairaus oli edennyt jo siihen pisteeseen, että hän eli viiden lääkkeen varassa.

Hän päätti muuttaa kotikaupunkinsa sinisen alueen kaltaiseksi. Yhdysvalloissa ennakkoluulot ovat kuitenkin tiukassa, sillä erityisesti pikaruokakulttuurin suosio on korkea.

Kaupunkiin lisättiin kävelyteitä ja roskaruokapaikkojen markkinointiin puututtiin. Samalla Fagen siirtyi itse kasvisruokavalioon, perusti moain, liittyi siihen ja päätti lopettaa lääkkeensä.

Puolta vuotta myöhemmin Fagenin munuaissairaus oli tiessään.

Kollegatkin innostuivat pomonsa onnistumisesta ja vain vuotta myöhemmin kaupungin työntekijöiden terveydenhoitomaksut olivat laskeneet 25 prosentilla.

Neliportainen reitti pitkään elämään

Buettnerin mukaan tie pitkään elämään on neliportainen.

Tärkeintä on opetella ja omaksua jonkin sinisen alueen ruokailutavat, tai ainakin kohentaa omaa ruokavaliota siihen suuntaan.

Sosiaalisen elinympäristön kriittinen tarkkailu on niin ikään tärkeää.

– Jos ystäväsi viettävät vapaa-aikansa sohvalla herkutellen, teet paljon todennäköisemmin niin itsekin, Buettner huomauttaa.

Kolmantena kirjailija muistuttaa, että ihmisten pitäisi tehdä sitä, mistä he oikeasti nauttivat.

– Jos työsi ei ole elämäsi tarkoitus tai intohimo, vaihda työtä tai tee vapaa-ajallasi jotain itsellesi merkityksellistä.

Ja viimeiseksi: harkitse tarkkaan, missä asut.

Geenien jälkeen asuinpaikalla on suurin vaikutus ihmisen terveyteen esimerkiksi ilmansaasteiden ja pikaruokapaikkojen määrän kautta.

Jos et voi tehdä kaikkea, tee ainakin osa. Tie pidempää elämää kohti voi alkaa.

Lähde: National Geographic

Lue myös:

Nämä kuusi asiaa määrittelevät kuinka pitkään elät

Näitä syömällä elinikä pitenee

Julkaistu: 13.6.2016