Apu Terveys

Saunominen on parasta! 5 loistavaa syytä, miksi tänäänkin kannattaa mennä saunaan

Saunominen on parasta! 5 loistavaa syytä, miksi tänäänkin kannattaa mennä saunaan
Saunominen tekee hyvää sydämelle ja verisuonille, vähentää muistisairauksien riskiä ja parantaa unta. Jos on mahdollista, löylyihin kannattaa mennä monta kertaa viikossa.

1. Hoivaa sydäntä

Saunomisella on monia terveysvaikutuksia, jotka on todistettu tutkimuksissa.

– Säännöllinen saunominen pienentää ­sydänperäisen äkkikuoleman, sydänsairauksien ja verenpainetaudin riskiä, kardiologian erikoislääkäri, professori Jari Laukkanen sanoo.

Häneltä ja hänen tutkijaryhmältään on ilmestynyt kirja Sauna, keho & mieli. Se on vuosien pitkäjänteisen työn tulos ja kertoo saunomisen terveysvaikutuksista.

Laukkasen tutkimusryhmä havaitsi, että 4–7 kertaa viikossa saunovilla oli 51 prosenttia pienempi riski kuolla äkilliseen sydänkohtaukseen kuin kerran viikossa saunovilla.

Muidenkin vakavien sydän- ja verenkiertoelinten sairauksien vaara väheni. Tutkimuksessa seurattiin yli 2 300:aa itäsuomalaista miestä 20 vuoden ajan.

– Saunomista voi verrata fyysiseen rasitukseen, sillä elimistössä tapahtuu samantyyppisiä muutoksia. Saunominen kiihdyttää verenkiertoa, laskee verenpainetta ja laajentaa verisuonistoa.

Nämä ovat terveydelle isoja asioita. Korkea veren­paine on nimittäin pahimpia sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Pahimmillaan siitä voi seurata sydän- tai aivoinfarkti.

– Saunan lämpö laajentaa verisuonia. Kun ne laajenevat, niistä tulee joustavampia, ja siksi verenpaine laskee.

2. Vähennä dementiariskiäsi

Verenpaineen lasku on hyväksi sydämen lisäksi aivoille. Runsas saunominen voi vähentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin ja muihin muistisairauksiin sekä aivoverenkiertohäiriöihin.

– Tutkimuksemme mukaan runsaasti saunovilla oli jopa 65 prosenttia pienempi riski sairastua dementiaan pitkän ajan kuluessa kuin heillä, jotka saunoivat vain kerran viikossa tai harvemmin.

3. Paranna yleistä terveydentilaasi

Runsaasti saunovilla oli muita matalammat tulehdusarvot. Saunominen voi siis vähentää elimistön matala-asteista tulehdusta, joka on monen sairauden taustalla. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mistä tämä johtuu.

Saunominen voi myös tuoda helpotusta alkavan flunssan oireisiin. Kosteaa, lämmintä ilmaa on kiva hengitellä, jos olo on tukkoinen. Saunan ei kuitenkaan tiedetä vaikuttavan koronavirukseen.

4. Nuku syvemmin

Löylyjen jälkeen elimistön lämpö alkaa hiljalleen laskea. Se auttaa nukahtamaan. Saunominen lisää myös tärkeimmän univaiheen eli syvän unen määrää.

Jos ei ole kokenut saunoja, kovin ­lähellä nukkumisaikaa ei kuitenkaan kannata suunnata koviin löylyihin. Saunominen vaikuttaa nimittäin ­kehoon samoin kuin liikunta: sen jälkeen stressi­hormonit ovat hetken korkealla, jolloin ei nukuta.

– Saunominen stressaa elimistöä hieman, jos ei ole tottunut siihen. Saunan vaikutus uneen riippuukin siitä, miten kokenut saunoja on, Jari Laukkanen sanoo.

Jos on saunonut paljon ja usein, keho on tottunut löylyihin. Silloin voi mennä saunaan myöhäänkin ja nukahtaa nopeasti pian sen jälkeen.

Saunomista voi verrata monin tavoin urheiluun: kokeneen treenaajan keho kestää liikuntaa paremmin kuin kokemattoman. Untuvikon ei kannata lähteä heti maratonille. Kuten liikkumiseen, myös saunomiseen tottuu, kun sitä harrastaa säännöllisesti.

Juoksija Nooralotta Nezir käyttää saunaa palautumiseen. Lue lisää Nooralotta Nezirin palautumisvinkkejä

5. Rentouta hermostoa

Moni tietää kokemuksesta, että saunominen vähentää stressiä ja rentouttaa mieltä. Ilmiöön on kuitenkin myös tieteellinen selitys.

Saunominen lisää mielihyvähormoni endorfiinin määrää elimistössä.

Endorfiini tuottaa hyvää oloa, joten ei ole ihme, että saunasta poistuu yleensä hyvillä mielin.

Saunominen on elimistölle lievästi stressaavaa. Se aktivoi sympaattista hermostoa, joka aktivoituu silloin, kun ihmisen täytyy ponnistella ja olla valppaana. Kun sympaattinen hermosto on aktiivinen, ­sykevälivaihtelu pienenee.

Laukkanen ja hänen tutkimusryhmänsä havaitsivat, että saunomisen jälkeen tutkittavien sykevälivaihtelu kasvoi. Se tarkoittaa, että kehon palautumisesta vastaava parasympaattinen hermosto aktivoitui. Mitä suurempi sykevälivaihtelu on, sitä levollisempi ihminen on. Saunan jälkeen elimistö siis rentoutuu ja stressi vähenee. Samoin havaittiin, että paljon saunovilla on vähemmän psykoosioireita. Syy tähän ilmiöön ei ole täysin selvillä.

– Saunojat ovat usein elämänmyönteisiä. Siihen saattaa vaikuttaa vaikkapa mukava saunaseura. Joidenkin tutkimusten mukaan saunomalla voitaisiin helpottaa masennusta, mutta me emme ole tutkineet tätä, Laukkanen sanoo.

Kenelle sauna ei sovi?

Saunominen on useimmille terveellistä, mutta ihan kaikille se ei sovi. Saunasta kannattaa pysyä ­poissa, jos:

  1. Sydänsairaus oireilee herkästi, se ei ole hallinnassa tai olet juuri ­sairastanut sydän- tai aivo­infarktin. Silloin ­sauna voi rasittaa kehoa liikaa.
  2. Sinulla on liian matala verenpaine. Sauna laskee verenpainetta entisestään, joten se voi aiheuttaa huimausta tai saada pyörtymään. Sauno siis varoen.
  3. Sinulla on kuumetta, tulehdussairaus, olet huonovointinen tai hengästyt helposti. Sauna rasittaa kehoa osin samoin kuin urheilu. Parane ensin, sauno vasta sitten.
  4. Toivut leikkauksesta tai ihosi on muuten rikki. Jos leikkaushaavasi eivät ole kunnolla parantuneet, saunomiseen liittyy tulehdusriski. Sama pätee esimerkiksi pahasti oireilevaan atooppiseen ihottumaan. Atoopikko voi kuitenkin saunoa hyvin silloin, kun ihottuma ei ole pahassa vaiheessa.
  5. Olet humalassa. Alkoholi lisää riskiä horjahtaa kiuasta vasten. Saunassa tapahtuvista palovammoista 40 prosenttia liittyy alkoholiin. Saunaan sammuminen on vaarallista.

Tee pieni saunameditaatio

  • Istu mukavaan asentoon lauteilla. Voit myös maata.
  • Sulje halutessasi silmäsi. Voit myös katsella ulos ikkunasta tai kiuasta, mikä vain tuntuu hyvältä.
  • Hengitä normaalisti ja keskity hengittämiseen ja hetkeen: miltä lämpö tuntuu iholla, millainen olo kehossasi on, mitä ääniä kuulet.
  • Istu tai makaa näin rauhassa sopivalta tuntuva aika. Saunaan ei kannata ottaa mukaan kelloa eikä kännykkää.

Lähde: Tanjaniina Laukkanen ja Jari Laukkanen: Sauna, keho & mieli (Docendo 2020).

Miten sauna pysyy puhtaana korona-aikana?

Tarkkaan ei tiedetä, miten turvallista yleisten saunojen käyttö on korona-aikana. Suomessa ei ole tehty tästä vielä tutkimusta, sanoo vanhempi asiantuntija Sirpa Laitinen Työterveyslaitokselta.

Jokainen saunoo siis omalla vastuulla. Työterveyslaitos on kuitenkin laatinut siivousohjeet pandemian ajalle, ja niitä voi soveltaa myös saunaan.

  1. Suojaa kädet muovikäsineillä.
  2. Pyyhi lauteet yleispuhdistusaineella ennen ja jälkeen saunomisen. Huuhtele sen jälkeen lauteet hyvin.
  3. Pyyhi lattia yleispesuaineella, ja huuhtele vedellä.
  4. Jos käytät uudelleen käytettäviä siivousliinoja, pese ne siivouksen jälkeen vähintään 90 asteen lämpötilassa tai desinfiointi­aineessa.
  5. Heitä kertakäyttökäsineet roskiin tai desinfioi kesto­käsineet. Pese lopuksi kätesi vedellä ja saippualla kyynärpäitä myöten.

Asiantuntijat:

Professori, kardiologian erikoislääkäri Jari Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto ja Keski-Suomen keskussairaala.

Anatomian emeritusprofessori, pitkäaikainen savusaunaharrastaja Pentti Tuohimaa, Tampereen yliopisto.

Juttu on julkaistu Apu Terveys -lehdessä 6/2020.

Julkaistu: 9.9.2020
Kommentoi »