Terve.fi

Mitä voit tehdä, jotta suu ei sairastu?

Mitä voit tehdä, jotta suu ei sairastu?

Paras tapa huolehtia suunterveydestä on ehkäistä ja hoitaa suun sairaudet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Näin pidät suun terveenä. Lue lisää.
Mainos

Suomalaisten aikuisten yleisimmät hammas- ja suusairaudet ovat kroonisia infektioita ja kansantauteja. Karieksen reikiinnyttämiä hampaita on lähes joka viidennellä aikuisella. Iensairauksia on miehistä kahdella kolmasosalla ja naisista yli puolella. Jo varhaisessa keski-iässä (30–44-vuotiaat) iensairaudet ovat yleisiä (naisilla yli 40 % ja miehillä lähes 60 %). Miehistä vain joka toinen harjaa hampaat kahdesti päivässä. Naisista niin tekee noin 80 prosenttia. Suomalaisten suunterveydessä on paljon parannettavaa. Kansainvälisesti vertaillen suunterveytemme jää yhä selvästi jälkeen muista Pohjoismaista. (Terveys 2011 -tutkimus)

Suun sairauksien riskiä lisäävät esimerkiksi huono suuhygienia, epäterveelliset ruokatottumukset, tupakointi, perinnölliset tekijät sekä tietyt yleissairaudet ja lääkitykset, kuten huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Sairastumisriski suun sairauksiin vaihtelee yksilöittäin kuten muissakin sairauksissa.

Paras tapa huolehtia suunterveydestä on ehkäistä ja hoitaa suun sairaudet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ikenistä bakteerit pääsevät verenkiertoon, joten suun tulehduksilla on suora reitti levitä myös muualle kehoon. Esimerkiksi parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudossairaus etenee hitaasti ja on aluksi jopa oireeton. Hoitamattomana sairaus voi salakavalasti edetä syvälle ienkudokseen.

Hyvä suunterveys on osa yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Arjessa suunterveyttä voi parhaiten edistää hyvällä suuhygienialla ja terveellisillä ruokatottumuksilla.

Näin pidät suun terveenä:

  • Harjaa hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin.
  • Puhdista hammasvälit hammaslangalla, hammasväliharjalla tai harjatikulla päivittäin.
  • Juo janojuomana vettä.
  • Noudata säännöllisiä ruokailuaikoja.
  • Vältä napostelua aterioiden välillä.
  • Käytä ksylitolituotteita.
  • Jos tupakoit, yritä lopettaa. Jos et onnistu yksin, hae apua. Myös nuuska ja sähkötupakka sekä alkoholin runsas käyttö vahingoittavat suunterveyttä.
  • Käy säännöllisesti suun ja hampaiden tutkimuksessa yksilöllisen tutkimusvälin mukaan.
  • Jos suu vaivaa, hakeudu ajoissa hoitoon.

Lähde: Suomen Hammaslääkäriliiton tiedote 24.11.2016

Lue lisää:

Suuhun sattuu – suun limakalvomuutos voi olla tuskallinen

Stressi vaikuttaa hampaisiinkin

Leukanivel vaivaa monen suuta

Joka kymmenenneltä työikäiseltä puuttuu omat hampaat

Julkaistu: 29.11.2016