Kauneus & Terveys

Katso mitkä seikat heikentävät naiseushormonia!


Naisen estrogeenitasoon vaikuttavat luonnollisesti naisen ikä ja geneettiset tekijät. Useat tutkimukset vahvistavat, että ympäristötekijöillä ja elämäntavoilla on huomattavasti geenejä suurempi on vaikutus estrogeenin tuotantoon.
Kuvat All Over Press

Estrogeeni on naiseuden hormoni. Toimiva estrogeenituotanto on suoraan sidoksissa naisen hedelmällisyyteen ja terveyteen. Estrogeeni on myös kauneushormoni, sillä se vaikuttaa muiden muassa ihon ja hiusten kuntoon.

- Estrogeenin tiedetään parantavan hiusten kasvua, ihonlaatua ja säätelevän rasvan jakautumista kehossa, joten ulkonäöstään huolta pitävän naisen kannattaa yrittää pitää estrogeenitaso korkealla ja testosteroni eli mieshormoni taso alhaalla, sanoo Turun yliopiston evoluutiobiologian dosentti Markus J Rantala

Estrogeeni säätelee myös munasolun irtoamista.

- Liian alhainen estrogeenitaso aiheuttaa hedelmättömyyttä. Siksi hedelmöityshoidoissa usein annetaan naisille estrogeeniä, jotta munasolun irtoaminen tapahtuisi.

Asioita jotka romahduttavat naisten estrogeenitasoja

1. Stressi

Stressihormonit romahduttavat estrogeenitason. Kun nainen on stressaantunut, se tarkoittaa että olosuhteet on huonot lisääntymiselle. Stressitilanteessa esi-isiemme lasten selviäminen oli heikompaa. Romahduksen tarkoitus on kertoa naiselle, että lisääntyminen on syytä siirtää suotuisampaan ajankohtaan.

Stressin laatu on vuosituhansien varrella muuttunut. Nykyaikana eritoten korkean elintason maissa elävät naiset stressaavat mitä pienemmistäkin syistä, sillä todellisia vaaroja kuten petoja, sotia ja nälänhätiä on enää harvoin heidän elämässään.

2. Kehno ravinto heikentää yleiskuntoa ja siten estrogenin tuotantoa

Monipuolisen ruokavalion lisäksi annattaa pitää huolta että ruuassa on riittävästi omega-3 rasvahappoja. Transrasvat, lisätty sokeri ja valkoinen vehnä eivät myöskään tee hyvää estrogeenin tuotannolle.

3. Estrogeenimatkijat

Monet kemikaalit (kosmetiikka) ja ympäristömyrkyt laskevat naisten estrogeenitasoa ja nostavat testosteronitasoa. Naisten kannattaakin välttää ylimääräisiä kemikaaleja ja suosia luonnonmukaisia valintoja.

4. Vähäinen uni

Estrogeeniä erittyy nukkuessa. Univaje myös nostaa stressihormonitasoa.

5. Alkoholi

Alkoholi estää testosteronin hajoamisen naisen elimistössä, joten alkoholin juominen nostaa siis testosteronitasoja ja maskulinisoi eli miehistää naista vähitellen.

6. Tupakointi

Sauhuttelu nostaa naisella testosteronitasoa ja laskee estrogeenitasoa. Vaikutus näkyy esimerkiksi kaksostutkimuksissa rasvan kertymisenä. Se kaksonen, joka tupakoi kerryttää rasvaa enemmän keskivartaloon, jolloin keho muuttuu putkimaisemmaksi kuin tupakoimattomalla kaksosella.

7. Rankka treenaus, kuten bikini- ja bodyfitness sekä kehonrakennus

Kun nainen treenaa salilla niin kovaa, että lihakset kasvavat, nousee testosteronin taso, jolloin estrogeeni puolestaan vähenee, jolloin nainen miehistyy.

8. D-vitamiinin puute

Estrogeenin tuottamiseen tarvitaan D-vitamiinia, joten erityisesti talvella naisen kannattaa nauttia D-vitamiinilisiä. 

Asiantuntijana Turun yliopiston evoluutiobiologian dosentti Markus J Rantala.

Julkaistu: 21.6.2014