Terve.fi

Ahdistaako pimeys? - Työterveyspsykologin 10 selviytymisvinkkiä


Marraskuinen aamu vasta hämärtää, kun useiden työpäivät alkavat. Mehiläisen työterveyspsykologit Maaret Punto ja Minna Kars vinkkaavat, millä keinoin pimeän ajasta selviää virkeänä. Poimi näistä parhaiten itsellesi sopivat!

Marraskuinen aamu vasta hämärtää, kun useiden työpäivät alkavat. Mehiläisen työterveyspsykologit Maaret Punto ja Minna Kars vinkkaavat, millä keinoin pimeän ajasta selviää virkeänä. Poimi näistä parhaiten itsellesi sopivat!

1. Oma asenne on tärkeä. Älä suhtaudu pimeään nuivasti

Älä aloita aamuja suupielet alaspäin. Hyväksy vuodenaika sellaisena, kun se on ja tee siitä itsellesi paras mahdollinen.

2. Lisää energiatasojasi ulkoilemalla päiväsaikaan

Ulkoilu – kaikkein mieluiten valoisaan aikaan – nostaa vireystasoa. Aurinko, happi ja luonto ovat tärkeitä mielen virkeydelle. Vireystasoa voi nostaa myös kirkasvalolampulla, useat vannovat avantouinnin nimeen.

3. Liiku porukassa – pelaa ja tanssi

Kaikki liikunta vaikuttaa positiivisesti vireystasoon. Eniten energiaa tuovat liikuntamuodot, joita teet yhdessä muiden kanssa. Parhaimmistoa edustaa tanssi, jossa yhdistyy sosiaalisuus, läheisyys, liikunta ja musiikki.

4. Huolehdi monipuolisesta ravinnosta

Kun illat pimenevät ja ilma viilentyy, tekee monien luontaisesti mieli sokeria ja hiilihydraattipitoista ruokaa. Näe hieman vaivaa ja ostaa kotiin ruokia, joita voi hyvällä omallatunnolla syödä. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluvat hedelmät ja marjat, joilla voidaan varmistaa vitamiinien, erityisesti C-vitamiinin, saanti. D-vitamiinilisää voi tarvittaessa ottaa pimeimpään vuodenaikaan. Mikäli ruokavaliossa ei ole riittävästi kalavaihtoehtoja, voi ottaa kalanmaksaöljyä esim. kapseleina.

5. Nuku enemmän

On normaalia, että pimeänä vuodenaikana väsyttää ja silloin pitäisi myös nukkua enemmän. Jos tuntuu siltä, ettei nukkuminen palauta, vaan väsymys jatkuu, tarkista elämäntapasi. Joskus voi olla paikallaan myös käydä lääkärin pakeilla: väsymyksen taustalla voi olla esim. anemiaa tai kilpirauhasen vajaatoimintaa.

6. Suunnittele illoille ohjelmaa

TV:n katselu voi olla mukavaa – varsinkin, jos sen tekee hyvässä seurassa – mutta älä jämähdä joka ilta sohvalle. Suunnitelle iltaohjelmaa etukäteen, esim. sopimalla tapaamisia ystävien kanssa tai varaamalla paikat teatteriin tai konserttiin.

7. Huumori ja nauru ovat lääkkeitä, jotka auttavat tilanteeseen kuin tilanteeseen

Kaiva esiin suosikkisketsisarjat, kun tympii.

8. Säästä yksi lomaviikko vuoden pimeimpään aikaan

Jos pimeää aikaa on vaikeaa kestää, säästä lomaviikko hankalimpaan ajankohtaan ja matkustaa jonnekin, missä on aurinkoa ja lämmintä.

9. Hemmottele itseäsi

Erilaisia kehoterapioita kuten hierontaa, vyöhyketerapiaa ja osteopatiaa kannattaa kokeilla. Ne tuottavat kehoon mielihyvähormoneja sekä nostavat vireystasoa sitä kautta, että keho elpyy. Myös lämmin kylpy tai sauna voi ajaa saman asian. Mielimusiikkia kannattaa hyödyntää energian tuojana.

10. Mukaudu luonnon kiertokulkuun

Ihminen voi usein paremmin, kun mukautuu ympäristöön ja luonnon kiertokulkuun. Joskus kaikkein viisainta ja parasta itsehoitoa on nauttia kaamoksesta ja tehdä siitä tunnelmallista kynttilöineen, teekuppeineen ja torkkupeittoineen. Välillä on lupa hidastaa eikä aina tarvitse suorittaa ja olla tehokkaimmillaan.

Jos tuntuu, että väsymys ja huono olotila eivät hellitä, keskustele asiasta terveydenhuollon asiantuntijoiden kanssa.

Vinkit antoivat Mehiläisen työterveyspsykologit Maaret Punto ja Minna Kars.

Lähde: Mehiläisen tiedote 11.11.2016

Lue lisää:

Pimeys saattaa herkistää kuuloaistia

Yötön yö ja pitkä kaamos voivat lihottaa

Julkaistu: 11.11.2016