Terve.fi

Liiku talvella ulkona – 7 parasta syytä

Talvella kannattaa liikkua ulkona, koska siitä on monenlaista hyötyä terveydelle: keho polttaa enemmän kaloreita, sydän vahvistuu ja olo muuttuu energisemmäksi.

Talven kylmillä – ja tällä hetkellä hyvin märillä – ilmoilla voi olla vaikea motivoida itseään liikkumaan ulkona. Lisäksi monet ovat huolissaan esimerkiksi siitä, millaisia terveysriskejä kylmässä ilmassa hikoilu aiheuttaa, tai siitä, mitä onnettomuuksia liukkailla teillä juostessa voi käydä. Nämäkään eivät kuitenkaan ole ongelmia, jos osaa varustautua ulkona liikkumiseen oikein.

Huffington Postin mukaan erityisesti talvella kannattaisi harrastaa liikuntaa ulkona, koska siitä on monia hyötyjä terveydelle. Alle on listattu seitsemän syytä, miksi talvellakin kannattaa uskaltautua ulos liikkumaan.

1. Poltat enemmän kaloreita

Kylmällä ilmalla liikkuminen saa kehon tekemään enemmän töitä lämmön ylläpitämiseksi, ja samalla se polttaa myös enemmän kaloreita kuin sisätiloissa liikkuessa. Vaikka kaloreiden poltto riippuukin jokaisen omasta painosta sekä ulkoilman kylmyydestä, voi tämä olla mukava motivaattori jokaiselle, joka haluaa päästä eroon ylimääräisistä kiloista.

2. Vahvistat sydäntäsi

Kylmä ilma saa myös sydämen työskentelemään kovemmin veren jakamiseksi koko kehoon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että sydänsairauksista kärsivälle tämä ei ole hyvä asia, sillä prosessi saattaa pahentaa sairautta ja aiheuttaa loukkaantumisia. Terveille aikuisille tämä on kuitenkin hyvästä, sillä sydänlihas vahvistuu ja keho on tulevaisuudessakin valmiimpi rankempiin treeneihin – puhumattakaan muista elämän stressitilanteista.

3. Juot enemmän vettä

Nesteytys on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun halutaan minimoida kylmällä ilmalla liikkumisen vaaroja. Keho hikoilee edelleen, mutta hiki haihtuu nopeammin viileässä, kuivassa ilmassa, ja siksi vaikuttaa siltä, että keho menettäisi vähemmän vettä. Veden juominen kylmällä ilmalla ennen treeniä, sen aikana ja sen jälkeen auttaa ylläpitämään huippusuoritusta, suojaa kehoa loukkaantumisilta ja auttaa pysymään lämpimänä alusta loppuun asti. Muista juoda jo ennen kuin tulet janoiseksi!

4. Siedät paremmin kylmiä olosuhteita

Voi tuntua ylivoimaisen vaikealta pakottaa itsensä kylmään ja viimaiseen ilmaan liikkumaan, mutta ajan myötä se muuttuu helpommaksi, usko pois. Asiantuntijoiden mukaan on tärkeää mukauttaa odotuksensa sään mukaiseksi sen sijaan, että pyrkisi samaan suoritukseen kuin lämpimillä ilmoilla. Sen sijaan, että yrittäisit saavuttaa jonkin tietyn ajan, matkan tai muun suoritustavoitteen, yritä vain nauttia prosessista.

5. Muistat lämmittelyn ja jäähdyttelyn tärkeyden

Kunnollinen lämmittely ja jäähdyttely on erittäin tärkeää, jos tahtoo pitää kehonsa kunnossa. Vielä tärkeämmiksi ne muuttuvat, kun liikutaan ulkona kylmässä ilmassa. Pitämällä kehon notkeana ja lämpimänä voi ehkäistä kivuliaita venähdyksiä ja muita loukkaantumisia. Talvella ulkona liikkuminen auttaa tulemaan lämmittelyn ja jäähdyttelyn ammattilaiseksi.

6. Saat annoksen D-vitamiinia

Vaikka ilma on kylmä, voi auringosta edelleen saada annoksen D-vitamiinia samalla kun liikkuu ulkona. Muista kuitenkin käyttää aurinkorasvaa (kyllä, myös talvella), jos oleskelet auringossa pidempään kuin 15 minuutin ajan.

7. Olet iloisempi ja energisempi

Kylmällä säällä liikkuminen parantaa myös mielialaa. Tähän vaikuttavat ilmassa olevan kosteuden vähyys sekä viileyden stimuloivat ominaisuudet. Kun keho tekee enemmän töitä pysyäkseen lämpimänä, myös kehon tuottamien endorfiinien määrä lisääntyy. Tästä syystä olo talvisen liikuntatuokion jälkeen on yleensä iloisempi ja kevyempi kuin sisäliikunnan jälkeen.

Lue lisää:

Julkaistu: 17.12.2014
Kommentoi »